Archívum - 2021. október
Újdonságok földön-égen
Kővári László
Utoljára 2013-ban tartottak nagyszabású nemzetközi légi bemutatót Kecskeméten, ami akkor nemzetközi elismerést is aratott a rendkívüli „felhozatal” és a kiváló szervezés miatt. A mérce tehát magasra lett téve, aminek megfelelni a mai viszonyok között igazi kihívást jelentett, de sikerült. Pedig nem volt könnyű a szervezők dolga. Európában mindenhol jellemző, hogy a pandémia miatt nem, vagy csak korlátozott méretű airshow-ra kerülhet sor.
Vezércsel
Kővári László
A júliusban megrendezett MAKS 2021 kiállításon, Zsukovszkíjban a szokásosnál kevesebb újdonságot mutattak be, de az egyetlen jelentősnek számító meglepetés mégis „nagyot szólt”. Noha még csak mérethű makett az új ötödik generációs Szu-75 „Sakkmatt” egy hajtóműves vadászbombázó, és a megvalósulása körül is egyelőre több a kérdőjel, mint a bizonyosság, komolyan kell venni. Tovább »
Végjáték
Trautmann Balázs
Évek alatt építették fel, napok alatt hullott szét. Hihetetlen gyorsasággal foglalták vissza a kormányellenes tálib erők Afganisztán szinte egész területét április óta, de az események igazán augusztusban gyorsultak fel, illetve fejeződtek be. A „tulajdonosváltás” az összes repülőteret is érintette.
Vissza a középkorba?
Sáry Zoltán
Sokkoló képsorok járják be a világot: úgy tűnik, Afganisztán ismét káoszba süllyed, melyet a kabuli nemzetközi repülőtéren látható, megdöbbentő felvételekkel illusztrálnak. Magazinunkban több esetben is bemutattuk az ottani háború epizódjait, így a jelenlegi helyzetet is megpróbáljuk elemezni.
Utasszállítók árnyékában
Kővári László
Az egykor még jelentős gépállománnyal rendelkező légierőnk egyik legfontosabb, leghosszabb időn keresztül, legnagyobb mennyiségben szolgált típusa volt a MiG-21-es. 1961-től 2000-ig 263 példánya számos változatban repült magyar felségjellel három bázison, ahol pilóta generációk „nőttek fel” rajta.
Anatolian Eagle 2021
Marius Dirk Tabak
2021 közepén a törökországi Konya légi bázison a korona vírus miatti egyéves kényszerszünetet követően ismét megtartották az Anatolian Eagle gyakorlatot. Most is számos érdekes repülőeszköz jelent meg, több közülük nemrég még éles bevetéseken is részt vett.
Ünnepi légi parádé
Kővári László
Magyarország egyik legnagyobb ünnepe, augusztus huszadika évtizedek óta hagyományosan összekapcsolódik a légierő látványos bemutató repülésével. Az elmúlt évben elmaradt a légi parádé a járvány miatt, de idén újra mód nyílt arra, hogy a nagyközönség hosszú korlátozást követően élvezhesse azt a megunhatatlan élményt, amit a katonai repülőgépek és helikopterek képesek nyújtani.
Kecskemét Air Lines
Kárpáti Endre
A Magyar Légierő szállítókapacitása komoly fejlődésen ment keresztül, amikor 2017-ben sikerült megvásárolni a csődbe ment Air Berlin alaposan felextrázott, viszonylag új és jó állapotú Airbus 319-es utasszállítói közül két példányt. Az ARANYSAS Kecskeméten járt, hogy bemutathassuk a megnövekedett képességeket.
Halálzóna
Trautmann Balázs
Szerencsére ma már csak a történelemkönyvek főszereplője az a fura képződmény, amit leginkább Nyugat-Berlinként ismerünk. Kézzel fogható emlék azonban a Berlini Fal: egyes betonelemeit ma már múzeumokban lehet megnézni és megfogni. Néhány évtizeddel ezelőtt azonban halál járt a fallal…
A Cheyenne-hegység titka
Sáry Zoltán
A hidegháború idején számos olyan kihívás jelentkezett, melynek megoldásához újszerű szervezetekre volt szükség. Különösen igaz ez a légvédelemre, melyre Keleten és Nyugaton egyaránt hatalmas erőforrásokat áldoztak. Jó példa erre az Észak-Amerikát oltalmazó NORAD.
Éjszakai árnyak
Kiss Roland
1943 ősze óta a Bombázóparancsnokság igen súlyos veszteségeket szenvedett el, azonban a műveletek folytatódtak, a szövetséges stratégiai és taktikai légierőket 1944 elején a normandiai partraszállás előkészítésére vetették be. Habár a Nachtjagd komoly sikereket ért el ebben az időszakban, az amerikai nappali vadászok megjelenése Németország légterében a Luftwaffe hattyúdalát vetítette előre.
Kék Villám
Obuch László
A nyolcvanas évek során számtalan klasszikussá vált akciófilm készült. Ebben az időben a korabeli technológia korlátai miatt még nem számítógépes trükkökkel oldották meg a stúdiók a látványos jeleneteket. Ennek köszönhetően a mozikban olyan képsorokat láthatott a néző, ami jóval közelebb állt a valósághoz, mint a mai „fantasy alkotások” szuperhősei. A hazai kalóz VHS-korszak nagy sztárja lett a Végső visszaszámlálás mellett a Kék villám szuperprodukció.
Harcterek vándora
Varga Csaba Béla
A 2. világháború már javában tartott, amikor a Luftwaffe főhadiszállásán néhány főtiszt arról kezdett el beszélgetni, hogy amikor Németország megnyeri a háborút, melyik fiatal bajtársuk lesz az ászok ásza? Ki fogja addig a legtöbb légi győzelmet aratni? A megnevezett hat híresség között előkelő helyen állt Joachim Müncheberg. Többen is úgy vélték, ha a sors nem szól közbe, akkor ő lesz minden idők legeredményesebb vadászpilótája.
Velünk élő múlt
Magó Károly
A kurszki német kudarc után a szovjet légierő és légvédelem egyre több feladatot adott a magyar repülőknek. Mindennapossá váltak a légi harcok és ezzel együtt a veszteségek is.