Archívum - 2023. április
A jaguár ugrani készül
Trautmann Balázs
Nem egyszerű feladat ám nyomon követni a dél-amerikai légierők fejlesztési programjait. Számos esetben nem találkozik az adott ország elképzelése az anyagi, politikai vagy technikai lehetőségekkel. Igaz, „rendes” háború már évtizedek óta nem dúlt a kontinensen - a Falkland-szigetek körüli csetepaté is 41 éve történt… Tovább »
Légcsavaros mindenes
Sáry Zoltán
A katonai szállítógépek között vannak igazi sztárok, mint például a Hercules, a Galaxy vagy a C-17. Ugyanakkor akadnak olyan típusok is, amelyek sokoldalúságuk ellenére nem kerültek reflektorfénybe. Ilyenek például a spanyol légcsavarosok, amelyek számos NATO-tagállam megbízható igáslovainak számítanak.
Forgószárnyas virtuóz
Sáry Zoltán
Szinte mindenki látta már a Magyar Honvédség néhány éves helikoptereit vagy a légimentők sárga forgószárnyasait. Aki pedig jártas a repülőnapok világában, megcsodálhatta a Bo 105-ös gyakorlatilag műrepülő produkcióját is. A látszólag két külön téma a valóságban ugyanazon fejlődési evolúció eredménye.
A semlegesség jelképe
Sáry Zoltán
Nagy-Britannia mindkét világháborút keményen végigharcolta, majd ezt követően is a nyugati hatalmak egyik vezető nemzetének számított. A szomszéd Írország folyamatosan a nagy testvér árnyékában maradt, ennek ellenére érdemes külön is bemutatni az ír légierőt.
Ember a vízben!
Sáry Zoltán
Magazinunkban már többször is bemutattunk különböző „baráti tűz” eseményeket, melyek során tévedésből saját erők okoztak veszteséget. Az említett esetek többsége Amerikában vagy Nyugat-Európában történt, most viszont egy kevésbé ismert lengyel történet részleteit tárjuk az Olvasóink elé. Tovább »
Légi harcok emlékei
Kárpáti Endre
Finnország többtucatnyi kisebb-nagyobb katonai múzeummal rendelkezik. Bejárhatók a Téli háború helyreállított bunkerei, és magas színvonalú önálló fegyvernemi kiállítások is megtekinthetők. A repülőké az ország középső részében, Tikkakoskiban található, a légierő akadémiájának is helyet adó repülőtér túloldalán.
Vodkáért vadászgépet
Obuch László
A második világháborús vadászrepülőgépek restaurálásának reneszánsza élt a kilencvenes években. Külön kuriózumnak számított, ha német típust sikerült újra az égre varázsolni. A legtöbb esetben az ilyen repülőgépek nem az eredeti hajtóművel üzemeltek már, mivel szinte lehetetlen volt beszerezni a megfelelő alkatrészeket az életre keltésükhöz. A Szentpétervár melletti erdők viszont rejtettek még csodákat abban az időben és talán még napjainkban is.
A mennydörgés hangja
Obuch László
Az Israeli Air Force (IAF) mindig törekedett arra, hogy modern katonai repülőgépek és korszerű fedélzeti elektronikával ellátott vadászgépek védjék az országuk légterét. A Ra’am az F-15E Strike Eagle speciális változata, amit kifejezetten Izrael számára tervezett és gyártott az 1997 óta a Boeing tulajdonában álló McDonnell Douglas cég.
Szakítás az űrben
Vincze Miklós - Schuminszky Nándor
Az ISS (International Space Station, Nemzetközi Űrállomás) a történelem egyik legjelentősebb tudományos együttműködési programja lett. Az összesen 16 ország - Egyesült Államok, Oroszország, Kanada, Japán, Olaszország, Belgium, Hollandia, Dánia, Norvégia, Franciaország, Spanyolország, Németország, Egyesült Királyság, Brazília, Svédország, Hollandia - közreműködésével létrehozott futballpályányi alapterületű, közel 460 tonna tömegű űrállomás minden idők legnagyobb ember alkotta űrbéli építménye, amely már lassan negyedszázada kering a Föld körül, átlagosan 413-422 km magasságú pályáján. A 6 főnyi állandó személyzetnek összesen 1145 m³-nyi hely áll a rendelkezésére (egy Boeing 747-es repülőgép belső tere ennek csupán a fele).
A fekete özvegy
Varga Csaba Béla
Az amerikaiak kifejezetten éjszakai harcokra kifejlesztett géptípusa kis híján lekéste a II. világháborút. A sokoldalú vadászt azonban így is egészen elképesztő feladatokra használták fel, például hadifoglyokat mentettek ki a segítségével. A hajózók egy része utálta a P-61-est, míg mások imádtak benne repülni.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Az amerikai túlerőt igazán csak a magyar virtussal lehetett ellensúlyozni. A Pumáknál nem volt hiány a bátorságból, de 1944. június 16-án Lőrincz Mátyás szakaszvezető mellé szegődött a szerencse is.