Archívum - 2023. december
Mindig magasabbra!
Tőrös István
Sok év kihagyás után 2018-ban ismét elkezdődött az állami légijármű-vezető képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. A katonai repülési dékánhelyettes dr. Palik Mátyás ezredes, vele próbáljuk bemutatni ezen a szakterületen katonatiszti pályát választók előtt álló négy esztendőt.
Tigrisüvöltés 2023
Trautmann Balázs
„Nehéz szerénynek maradni!”, állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is. Tovább »
Mit bír ki a Vaskupola?
Trautmann Balázs
A 2023 október hetedikén Izrael ellen indított terrortámadás-sorozat egyik érdekes területének bizonyult a rakétavédelem kérdése. Órák alatt soha nem látott mennyiségű, a katonai mellett polgári célpontokra is igen pontatlan, nem irányított rakétát indítottak a Gázai-övezetből a Hamasz és más terrorszervezetek fegyveresei. Az izraeli védelmi rendszer pedig ezek egy részét bizony átengedte. Tovább »
A szlovák felkelés égi támogatói
Sáry Zoltán
A második világháború legendás repülőgépei között szép számmal találunk szovjet típusokat is. A Polikarpovok és Jakovlevek mellett fontos szerepet játszottak a Lavocskin nevével fémjelzett konstrukciók.
Gázturbinás mindenes
Sáry Zoltán
Létezik egy mondás, miszerint a vadászokról filmeket készítenek, a bombázók viszont történelmet írnak. Az A-6-osra ez különösen igaz: a szépnek cseppet se nevezhető konstrukció több háborúban is szolgált, nem mellesleg pedig tankerként, illetve elektronikai harci gépként is használták.
Elhivatottság
Filip Modrzejewski
Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra. Tovább »
Bázis útikalauz
Horváth Viktor
Lipeck neve közismertebb, mint a sok tucatnyi eldugott légibázisé. Talán azért, mert az Orosz Légierőnek nincs akkora marketing csapata, mint az USAF-nak, és leszámítva az utolsó másfél évet, jóval kevesebbet szerepel a hírekben is. Ha az átlag Aranysas olvasót megkérdezzük, biztosan fel tud sorolni legalább tíz amerikai repülőteret. Ám, ha Oroszország végtelen vidékei kapcsán kellene megtenni ugyanezt, öt-hat névnél nehezen jutna eszébe több.
Vontatott megoldások
Toldi Miklós
Az első világháború nyugati frontján nem csak a szárazföldön, hanem a tengereken is egyfajta állóháború alakult ki. A harcok súlypontja ebben az esetben is egy keskeny, ellenben több száz kilométer hosszan elhúzódó területre, a La Manche csatornára és a partok mentén elhelyezkedő kikötőkre, bázisokra helyeződött. A hadviselő felek igyekeztek folyamatosan felderíteni és lehetőség szerint megsemmisíteni egymás kereskedelmi és hadihajóit, repülőgépeit, aknamezőket telepíteni és természetesen hatástalanítani az ellenség hasonló műszaki eszközeit, egyszóval igyekeztek kiszorítani ellenlábasukat a csatorna térségéből.
Elszállt felettük az idő
Kárpáti Endre
Az ötvenes évek során elképesztő tempóban haladt a repülőgépek fejlesztése. A mérnökök számos furcsa ötletet próbálhattak ki - viszont ha kicsit is megakadtak, mert például nem készült el időben a kívánt hajtómű, a haladás könyörtelenül átléphetett a konstrukciójuk fölött. Így jártak az amerikai haditengerészet függőleges helyzetből induló vadászgépei is.
Az első Air Force One
Obuch László
A Lockheed Corporation által 1943-tól gyártásba vett, Connie becenevet kapott négymotoros volt az első, túlnyomásos kabinnal ellátott, széles körben alkalmazott utasszállító repülőgéptípus. A jellegzetes három függőleges vezérsíkkal rendelkező, delfin formájú gépből számos különböző modell készült. A polgári verziók mellett katonai változatok is léteztek.
Sísáncról a felhők közé
Varga Csaba Béla
A II. világháború alatt kéttucatnyi, Hitler légiereje ellen elszántan küzdő norvég pilótából lett ász. A legérdekesebb katonai karriert alighanem Ola Aanjesen futotta be közülük. Elit erdei harcosból lett hadifogoly, majd síugró bajnok, elismert vadászrepülő és köztiszteletnek örvendő parancsnok. Egykori százada ma is elszántan védi a NATO légterét.
Velünk élő múlt
Magó Károly
A szovjet csapatok térnyerésének köszönhetően a keleti front harcai egyre közelebb kerültek a határhoz.