Teljes cikk - 2014. április
Bővülő lehetőségek
Svéd hadiipari küldöttség Magyarországon
Zsig Zoltán
Nemrég hazánkban jártak a svéd FMV, vagyis védelmi beszerzési hivatal munkatársai, és tárgyalásokat folytattak Honvédelmi Minisztériumban a további együttműködés lehetőségeiről. Az ARANYSAS riporterének is lehetősége volt, hogy feltegyen néhány kérdést a delegáció tagjainak.
A küldöttséget Ulf Hammarström vezette, a megbeszélésen részt vett Karin Olofsdotter nagykövet asszony és Laci Bonivart alezredes katonai attasé is.
Először beszámolót hallhattunk a tavalyi eredményekről, amely számukra igen kedvező és sikeres volt. Leginkább a SAAB cég remekelt, hiszen a svájci megrendelés után a továbbfejlesztett Gripen E változattal megnyerték a brazil tendert is, mégpedig igen erős konkurensek előtt. Svédországban pedig szintén arról döntöttek, hogy zöld utat adnak a Gripenjeik modernizálásához.
Egy rövid összefoglaló után mód volt kérdéseket feltenni, amelyek a további célkitűzésekkel voltak kapcsolatosak. Természetesen a brazil tender megnyerése hatalmas siker a SAAB-nak. De még egy ennél is nagyobb üzletben reménykedhetnek. Az Egyesült Államokban a T-X program keretében le akarják váltani a kiöregedő T-38 Talonokat. Az előrehaladó harckiképző repülőgépek helyére olyan korszerű típust keresnek, amely egy közbenső lépcsőfoknak számít a légcsavaros gázturbinás trénerek és az igazi harci gépek előtt. Alapos felkészülés után ezekről már közvetlenül átülhetnek az F-15-ös, F-16-os, F-35-ös és F-22-es vadászokra.
Sok cég jelentette már be az indulását a T-X tenderen, de az egyik legnagyobb meglepetésnek az számított, miszerint a SAAB a Boeinggal lépett partneri kapcsolatra, hogy együtt szálljanak versenybe. Először mindenki arra gondolt, hogy egy módosított Gripennel akarnak indulni, még szakfolyóiratokban is egy csökkentett képességű változatról írtak. Ez azonban lokátor és egyes elektronikai, valamint fegyverzeti, önvédelmi berendezések nélkül is túl jó és drága repülőgép lett volna, legalábbis a többiekhez képest. Esetleg egy olyan repülő létrehozását feltételezték a szakértők, amely a Gripen némileg kicsinyített mása lett volna. Sokan már azt vizionálták, hogy az F-35-ösök pilótái a költségcsökkentés végett megosztva ezen is repülhetnének, ha hasonló avionikával látnák el, de még egy agresszor század felállítását is elképzelhetőnek látták.
A küldöttség azonban elmondta, hogy szó sincs a Gripen sárkányának felhasználásáról vagy lekicsinyítéséről. A Boeinggal egy teljesen új szerkezetű trénert akarnak megalkotni. Összefogásuk célja az, hogy az amerikai céget segítsék egy olyan téren, amiben nincsenek megfelelő tapasztalataik. Korszerű könnyű típusra van szükségük, a SAAB társulásával pedig egyszerűbben és gyorsabban ki tudnak fejleszteni egy versenyképes típust, amellyel szerintük jó esélyük lesz. Szándékaik szerint a koreai T-50-esnél mindenképpen olcsóbbak akarnak lenni, a kisebb költség pedig nagy előnyt biztosítana. Az biztos, hogy a SAAB-nak is nagyon jól jönne, ha a 350 gép legyártásából profitálhatnak.
A svédek persze a meglévő változatokat is szeretnék értékesíteni más országoknak, legutóbb Szlovákiával kapcsolatban röppentek fel hírek. Ez már csak azért is érdekes lenne számunkra, mert így Csehországgal és hazánkkal együtt már egy területi blokkot alkotnának a Gripent üzemeltető légierők Európa közepén, amiből talán egy közös kiképzési vagy egyéb megállapodást is ki lehetne hozni. A lehetséges szlovák üzletről azonban nem tudtak a vendégek semmit sem elárulni, megerősítés nem hangzott el.
Természetesen rátértünk a mi vadászgépeinkkel kapcsolatos kérdésekre is, az egyik a legújabb szoftverekre vonatkozott. Köztudott, hogy a magyar légierő JAS-39-esei svéd tulajdonban vannak, légierőnk csak lízingeli ezeket. Sokaknak nem tetszik ez a megoldás, ugyanakkor számos előnye is van, így például a svéd fél segít biztosítani az üzemeltetést. Ennek egyik lényeges eleme igazán hasznos számunkra, ugyanis ugyanúgy megkapják a legújabb számítógépes frissítéseket, mint a Flygvapnet gépei. Az ilyen módosítások ugyanis benne vannak a lízingszerződésben.
Választ kaptunk arra a kérdésre is, hogy alkalmasak-e a szabadesésű bombák hordozására és dobására a Puma század Gripenjei. A számítógépes háttere valóban megvan ennek is, mivel a szoftverek ehhez szintén rendelkezésre állnak. Azért fontos ez az integráció szempontjából, mivel az ejtőlőszerek alkalmazásához a pontos célzást a ballisztikai adatok alapján a számítógép végzi. Az adott sebesség, irány és a térbeli helyzet alapján képes meghatározni, hogy hova csapódik a bomba, vagyis megadja a ledobás pillanatát.
Végezetül pedig a lehetséges további magyar-svéd együttműködésről tudakozódtunk. Itt nemcsak a repülőgépekkel kapcsolatos területre kell gondolni, hiszen a SAAB és a többi hadiipari vállalat portfóliójába a szárazföldi fegyverek is beletartoznak. Nemrégiben pedig a szóba került, hogy kis mennyiségben vállról indítható többcélú reaktív fegyver felajánlása a Magyar Honvédség részére. Erről sem hallhattunk konkrétumot, a nagykövet asszony azonban megjegyezte, hogy Gripen-program sikeréből kiindulva a magyar fél a jövőben nagyobb bizalommal fordul bevált partneréhez más fegyverek beszerzése esetében is.