Teljes cikk - 2013. október

Fáklyaforduló

Amikor a fehér füst színesíti a látványt...
Kővári László

Aharci repülőgépeknek nem elsődleges feladata a légi bemutatókon történő kis magasságú műrepülés, de mivel ez a legjobb módja, hogy az átlagemberek is láthassák, mire is képes a légierő, ezért szinte mindenhol nagy népszerűségnek örvend.

A látványosság fokozása nemcsak extrém manőverekkel képzelhető el, hanem például füstgenerátorokkal, amelyek jobban követhetővé teszik a repülőgépet. Örömmel tapasztaltuk Kecskeméten, hogy a magyar Gripen szárnyvégein ott volt az erre a célra létrehozott Smokewinder, amely egy rakéta formájú eszköz. Ez gázolajat tartalmaz, amely hő hatására sűrű fehér füstöt képez, ez ugyan nem túl környezetbarát, viszont nagyon látványos. A hengeres eszköz a rakétaindító sínekre szerelhető, és a pilóta a botkormányon lévő nyomógombbal kapcsolhatja ki vagy be.

Eddig nélkülözték pilótáink a Smokewindert, amelyet külön erre az alkalomra kaptunk kölcsön a svéd légierőtől, ahol már évek óta alkalmazzák.

A magyar "virtus" régóta tetten érhető a bemutató repüléseknél. Nem is olyan régen a MiG-29-essel több kecskeméti hajózó nagy sikert aratott Fairfordban, bár ebben az is közrejátszott, hogy a szóban forgó típus erőssége volt a műrepülés.

A Gripennek némileg mások a jellemzői, de ugyanúgy lehet vele 9 g-vel manőverezni. Pilótáink az elődök nyomán igyekeznek látványos bemutatókat repülni, és sokunk szubjektív megítélése szerint dinamikusabb, jobb a programjuk, mint a hasonló típussal repülő svéd vagy cseh pilótáknak.

A látványosság fokozásának egy további eszköze is rendelkezésre áll, ez az infracsapda, amit egyesével vagy sorozatban lőnek ki a törzsvég jobb oldalán alul és felül lévő kazettákból. Az infravörös önirányítású rakéták megtévesztésére szolgáló eszközöket intenzív manőver közben indítják, így a rakéta a repülőgép helyett azt kezdi el követni.

Csak a magyar Gripen repertoárjában szerepel egy harmadik eszköz, ami ugyanúgy rendelkezésre áll mindenhol, csak eddig a többi üzemeltető nem tudta kihasználni.

Ez a Gripen-"fáklya", amit nem könnyű, ezért nem is mindig sikerül "begyújtani". Néhány éve Ványik Attila fejlesztette tökélyre, de az idei demópilóta, Langó Viktor is többször sikeresen bemutatta.

Ezt azonban nem lehet bármikor megtenni, csak néhány másodperces negatív túlterhelést követően. Egy függőleges manőver után a gép háton süllyed, majd egy félorsót követően a "talpára áll", és ekkor egy-két tized másodpercre többméteres tűzcsóva látszik mögötte. Vagy nem, ha éppen nem volt minden feltétel optimális ehhez. Ennek a tűzcsóvának azonban semmi köze nincs az utánégetőhöz, ami félhomályban vagy sötétben kiválóan látszik.

Hogy a Gripen-"fáklya" hátterében mi áll, ahhoz néhány szót kell fordítani az üzemanyagrendszerre. A svéd típus sárkányszerkezetében több szekcióra osztva alakították ki az üzemanyagrendszer tartályait A hajtómű táplálásán kívül kerozinnal történik hőcserélőkön keresztül a fedélzeti radar és a segédberendezések, a hidraulikaszivattyúk, a generátor hűtése. A legnagyobb befogadóképességű az 1-es tartály, amely a gép súlypontjában található, előtte van a 2-es, mögötte a 3-as, a szárnyak mellső szekciójában a 4-es, a hátsóban pedig az 5-ös.

A tartályok között számos csővezeték található, amelyek egy részében kerozin, a többiben levegő áramlik. A tartályokban ugyanis különböző mértékű túlnyomást létesítenek, ugyanakkor szükséges egy szabadba vezető nyílás is. Erre például a tankolásnál is nagy szükség van, hiszen a beáramló kerozin fölül el kell vezetni a levegőt. A szellőzőrendszer csővezetékei a törzsvég jobb oldala alatt, a szárnykilépőél közelében vezetnek a szabadba, egy kör alakú nyíláson át.

Negatív terhelésnél vagy háton repülésnél ebbe a szellőző csőhálózatba kerül néhány liter kerozin, ami a normál repülési helyzetbe fordulást követően kiáramlik a levegőbe. A sebesség miatt azonnal pára lesz belőle, ami viszont könnyen meggyullad a hajtómű gázsugarában. Pontosabban nem könnyen, mert erre még a széliránynak is hatása van. Ha minden feltétel adott, akkor látható néhány tized másodpercig a Gripen-"fáklya".