Teljes cikk - 2015. szeptember

Köldökzsinór

Baltic Air Policing - 4. rész
Tőrös István

2015 júniusában újabb ismeretekkel bővült a magyar Gripen-pilóták tudása, sok év várakozás után sor került a légi utántöltés gyakorlására. A 2006-ban érkezett JAS-39 EBS HU vadászgépekbe a 2003-ban történt szerződésmódosítás alapján építették be a levegőben történő üzemanyag-átvételt lehetővé tevő berendezést.

aranysas.hu

A magyar Gripen-flotta repülőgép-vezetői számára több szempontból is a 24. órában került sor a ma már szinte kötelezőnek tartott - és ezért elvárt - képesség begyakorlására. A szeptemberben kezdődő Baltic Air Policing során kerülhetnek olyan helyzetbe a Litvánia légterében vagy a tenger felett járőröző magyar vadászgépek, hogy a póttartályokon túl további üzemanyagra lesz szükségük, de erre a képességre a V4-EU harccsoport 2016 januárjában kezdődő légi támogató készültség során is számítania kell a bevetések tervezőinek.

A magyar Gripenek számára a líbiai légi hadműveletek során már lett volna lehetőség a légi utántöltés begyakorlására, hiszen 4000 méter feletti felderítő feladatok végrehajtásával hozzájárulhattunk volna a misszióhoz - de ezekkel a repülésekkel végül a svéd Gripenek bizonyíthatták kiemelkedő képességüket.

A Puma század repülőgép-vezetőinek gyakorlásához ezúttal a RAF mildenhalli bázisáról egy amerikai KC-135R légi utántöltő érkezett a kecskeméti repülőtérre. A 100. légi utántöltő ezred tankere rendelkezik merev csöves és töltőkosaras rendszerrel is, ebből ezúttal a szárnyvégeken lévő töltőkonténer lehetőségét használták ki a magyar Gripenek pilótái.

A májusban Česlavban túlfutott 42-es oldalszámú Gripen ideiglenes pótlására a svéd légierő 823-as kétülésese érkezett Kecskemétre, így két Deltából svéd oktatókkal a hátsó ülésben kezdődhetett el a gyakorlati kiképzés.

A légi utántöltésnek is írott szabályai vannak, így ezek megismerésével kezdődött a gyakorlás, melyet a szimulátorban végrehajtott légi utántöltések követtek. Az előírt "műrepülések" után lehetett nemcsak virtuálisan, de a valóságban is besorolni a Stratotanker mögé. Az előírások szerint a töltésre váró gépet "vezetik rá" a tankerre, a pilóta bejelentkezése után már a töltőrendszer-kezelő veszi át az irányítást.

Ő ad engedély a tankert oldalról megközelítő vadászgépnek, hogy soroljon be, azaz foglalja el helyét a kiengedett töltőcső végén lévő 60 centis kosár mögött. A megközelítés is szabályozottan, a típusokra előírt sebességkorlátozások között történik, melynek sikeres végrehajtása esetén létrejön a zárt kapcsolat a töltőgép és a vele "összefűzött" vadászgép berendezései között. Ezt a pilóta vizuálisan is érzékeli, az addig a légáramban úszó 25 méteres töltőcső ívben meghajlik, ez a helyzet számít a normális, üzembiztos kapcsolatnak. Az üzemanyag-felvétel befejezéséhez elegendő kissé csökkenteni a vadászgép sebességét, az addig hermetikusan záró rendszer kiold, és helyet adva az "itatásra" váró társaknak megkezdődhet az eltávolodás a tankertől. Ha a kötelék valamennyi gépe befejezte az üzemanyag-felvételt, folytatódhat a bevetés! A folyamat leírva persze kissé szabályzatból ollózottnak tűnik, szerencsére a dunántúliak a végrehajtásának is szemtanúi lehettek, hiszen a Kaposvár-Pécs térségében 5500 méteren "itatásra" váró magyar vadászgépek és az "Égi tehén" találkozására sokszor a fejük felett került sor.

A mostani gyakorlással csupán a sikeres felvételi vizsgán estek túl a kecskeméti hajózók, a képesség fenntartásához a NATO-normák szerint 90 naponta ismét bizonyítaniuk kell a most megszerzett jártasságukat.