Teljes cikk - 2012. június
Mentek, láttak, lőttek
A pumások jól bírták a sarkköri hideget!
Kaszab Tibor
2012 sokáig emlékezetes év lesz a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső légibázis katonái számára. Már az előző év is jól végződött, hiszen a magyar Gripenek történetében először sikerült kihasználni az éves repülési időt. Január 30-án Hende Csaba magyar és Sten Tolgfors svéd honvédelmi miniszter aláírta a JAS-39-es szerződés módosítását. Március közepétől pedig három hétig magyar zászló is lengett a svédországi repülőtereken, először a Légi Fölény 2012, majd a Lion Effort 2012 gyakorlaton bizonyíthattak a kecskeméti műszakiak és hajózók.
A módosított szerződés értelmében nemcsak 2026-ig védik a JAS-39-esek a magyar légteret, de a futamidő meghosszabbítása és a kedvezőbb feltételek révén csökken a Gripenek bérléséből, kiképzésből és a logisztikai biztosításból adódó költségvetési teher. Az ünnepélyes aktust több hónapos szakértői tárgyalás előzte meg, a magyar kormány január 4-én, a svéd kormány január 19-én hagyta jóvá a módosítást.
Márciusban a Puma század repülőgép-vezetői a sikeres taktikai szimulátoros gyakorlások után élesben is megmutathatták tudásukat. Egymásra épülve két hadgyakorlaton vehettek részt Svédországban. Az első megmérettetés során éles rakétaindítás és gépágyúlövészet volt a feladat. A pumások először 2008-ban indíthattak levegő-levegő rakétát az észak-svédországi Vidsel közelében lévő speciális lőtéren. A másik feladatra még régebben kaptak lehetőséget magyar hajózók, az 50-es években volt "divat" vontatott légi célra lőni gépágyúval. Bár korunk technikájának számos újdonsága szolgálja az "égi céllövölde" minél biztonságosabb üzemelését, a célt vontató gép mégiscsak ott repül a Mauser gépágyú előtt. Március 16-án öt harci és két kétüléses Delta és a műszaki katonákat szállító An-26-os indult útnak az Európai Unió legnagyobb szárazföldi lőterére. A bázis környékén autózóknak talán feltűnhetett, hogy ezúttal a Gripenek éles rakétákkal a szárnyvégi indítósíneken szállnak fel. Praktikus - ugyanakkor költségtakarékossági - okból ugyanis a Sidewinder rakétákat nem külön szállítógép fedélzetén, hanem a szlovák, lengyel és svéd engedélyek alapján "szárnyon" vihették ki a lövészet színhelyére. A 3000 kilométeres utat Ronneby légibázison egy gyors tankolás szakította csak meg.
Az éles levegő-levegő rakéta lövészetről készült beszámolók sokszor mostohán bánnak a műszaki katonákkal, az írások legtöbbször a pilóták ügyességét említik - jogosan -, és kevesebb szó esik a "repülés napszámosairól", pedig munkájuk minden dicséretet megérdemel. Szóvirágnak tűnik, hogy hóban, fagyban, de ezúttal valóban zord időjárási körülmények között kellett a gépeket és a fegyverzetet felkészíteni a feladatra.
A gépágyúk esetében ez a svéd fél által biztosított 27-mm-es lőszerek hevederezését és a gép törzsébe juttatását jelentette. Az AIM-9L/I-1 típusú rakétáknál pedig a szárnyfelületek jól látható narancs/fekete színre festésének és a nyomjelző töltetek elhelyezésének ellenőrzésére került sor. Mindkét eljárás a rakéták elektrooptikai követhetőségét szolgálja.
A gépágyúlövészetre a Botteni-öböl vízfelülete felett került sor. A cél - hasonlóan a hőskorszak szitává lyuggatott célzsákjaihoz - még mindig egy több méter hosszú narancssárga zsák, de a "lelke" már az elektronika, azaz egy speciális mikrofon, amely 10 méteres távolságig képes rögzíteni a Mauser gépágyú lövedékeinek hangját. A 15 lövedékes sorozatokkal támadó magyarok sorát - a szuperszonikus korszak elsőjeként - Asztalos "Sztali" István alezredes, századparancsnok nyitotta meg. Aznap a célt több száz méterről vontató Lerjet 35-ös pilótája nyugodtan hajthatta álomra a fejét, a pumások nem "veszélyeztették" a feltűnő sárgára - mert ugye az ördög sosem alszik! - festett repülőgépet, a sorozatok közül volt, amelyből 12, sőt 15 lövedék haladt el a mikrofon közelében, de volt telitalálat is!
A változó időjárás adta lehetőségeket kihasználva kerülhetett sor a Sidewinderek indítására. A célanyagok ez esetben az RB06 (MQM-107A) dron által vontatott infrafáklyák voltak. A dron egy távirányítású robotrepülőgép, amely négy SM 38-as típusú célanyagot képes kiengedni egymás után 50 méteres távolságra. A Gripenek bal, külső szárnyvégi indítósínjeiről startoló rakéták többsége a közelségi gyújtója segítségével semmisítette meg a célt, de Beke András őrnagy nem "kegyelmezett", látványos robbanással telibe találta a repülőgép hajtóművét imitáló infrafáklyát.
Természetesen minden magyar Gripen leszállása után sor került az ilyenkor elengedhetetlen ceremóniára. A gép műszakija ilyenkor nyújtja át - fülig érő szájjal - a pilótának a rakéta indítósínen maradt kábelcsonkját! A Sidewinder (Csörgőkígyó) farka így lesz sokáig őrzött becses ereklye.
A kitelepült állomány egy része hazarepült, de a Gripenek közül négy a sarkkör közeléből csupán "átugrott" Svédország déli részébe, a Lion Effort 2012 gyakorlatnak otthont adó F17-es ezred légibázisára.
Az Ugrik Csaba alezredes vezette magyar csapat április 3-án és 4-én igazi nemzetközi mezőnyben bizonyíthatott, hiszen a cseh és a svéd Gripenek mellett a szerelőcsarnokból éppen csak kigurult dél-afrikai JAS-39C-k is a gyakorlat résztvevői voltak. Svájc és a thai légierő még csak megfigyelőkkel képviseltette magát, az ő pilótáik majd csak évek múlva kapcsolódhatnak a programhoz. A kecskeméti fiúk a gyakorlat mindkét napján többnemzetiségű kötelék tagjaként elsősorban COMAO (Composite Air Operations) és légi támogatási feladatokat hajtottak végre. A sokoldalú együttműködés jegyében egy svéd SB-89 Erieye felderítő és légtérellenőrző repülőgép is segítette a munkájukat.
A magyar szakembereknek nemcsak a pilótafülkében kellett bizonyítaniuk, de a földön is, mivel a Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányító tisztjei segítették a támadó gépeket a célokra vezetni.
A gyakorlaton részt vevő repülőgépek és katonák 2012. április 5-én érkeztek vissza Kecskemétre. Az Ugrik Csaba alezredes vezette JAS-39D hátsó üléséből kiszállva Sáfár Albert dandártábornok a kihelyezett honvédelmi és rendészeti bizottsági ülés házigazdájának, Hende Csaba honvédelmi miniszternek jelenthette a gyakorlat sikeres végrehajtását.