Teljes cikk - 2015. július
Oroszlánvadászat
Lion Effort 2015
Kővári László
Asvéd JAS-39 Gripen típust alkalmazó európai országok néhány évente közös gyakorlatot szerveznek, ami jó alkalom a tapasztalatcserére és az ismeretek bővítésére. A legutóbbi ilyen eseményre 2015. május 11-étől került sor a csehországi Čáslavban, ahol a légierő 211. százada üzemel 14 JAS-39C/D géppel.
Mivel a gyakorlaton komplex feladatok végrehajtására is sor került, ezért "nemcsak" a nagy sebességű típus vett részt, hanem a csehek hat L-159-ese, valamint harci és kutató-mentő helikopterei is. A 211. Tigris század hat Gripent delegált az eseményre, a magyar légierő állományából öt gép települt át, míg a svédek nem kevesebb, mint 11 C/D Gripent küldtek mindkét aktív ezredük állományából.
Az elképzelt szcenárió kissé az ukrán válságra "hajazott", természetesen kisebb távolságokon, hiszen a rendelkezésre álló cseh légteret kellett felosztani három "országra", amelyek közül a keleti volt az "agresszor", a középsőt kellett megvédeni a nyugatinak.
A komplexitást növelte, hogy a feladatokba bekapcsolódtak a lengyel F-16-osok és a német Typhoonok is, ezekkel légi "összecsapásokra" került sor. A gyakorlat befejező szakaszában egy NATO-légtérellenőrző E-3-as is bekapcsolódott a COMAO (Combined Air Operations) irányításába, ezenfelül az USAF KC-10-esének segítségével mód nyílt a résztvevők AAR- (Air to Air Refuelling) jártasságát fenntartani. Ez sajnos csak a svéd és cseh résztvevőkre vonatkozott, hiszen a magyar pilóták számára a felső vezetés még nem biztosította a lehetőséget. A lengyel és német résztvevők saját honi bázisukról teljesítették a feladatokat, nem szálltak le Čáslavban. A Gripenek is hosszabb időtartamú "bevetésekre" voltak felkészítve, ennek megfelelően két póttartályt vittek magukkal. Gyakorló rakétákat azonban csak néhány gépen láttunk, és azok is csak az AIM-9 Sidewinder és az IRIS-T voltak, az AMRAAM "kiherélt" (hajtómű és robbanótöltet nélküli) változatára Gripennek nincs szüksége, mivel teljes egészében szoftveres úton szimulálható annak alkalmazása.
A gyakorlaton megfigyelőként részt vettek a thaiföldi légierő katonái, valamint Horvátország is képviseltette magát, mégpedig magas szinten, ami talán előrevetíti annak valószínűségét, hogy ők is a Gripen jövőbeni rendszeresítésén gondolkodnak.
A két hét alatt a gyakorlat résztvevői közel 300 felszállást hajtottak végre, ebből mi, vagyis a Puma század kb. 40-et teljesített. Látszólag jóval több repülésre került sor, ennek az volt az oka, hogy a Čáslav bázis többi gépe, amelyeket nem delegáltak a gyakorlatra, a szokásos kiképzési repüléseket folytatta.
A külföldi résztvevők számára a reptéren konténerekből és sátrakból összeállított komplexumokat biztosítottak. A sátrat nem annak hagyományos értelmében kell elképzelni, azok ugyanis fűtéssel, világítással ellátott helyiségek voltak, ahol még arra is volt mód, hogy kivetítők és számítógépek segítségével az éppen aktuális légi helyzetet kontrollálni lehessen. Erről a sajtó is meggyőződhetett, nagyon impresszív volt a real time légi helyzetkép, amelyet azonban érdekes módon nem radarok, hanem a csehek saját fejlesztésű passzív rádiólokációs rendszere, a Vera biztosított. A kivetített képen nyomon követhető volt az összes levegőben lévő gép a transzponderük által sugárzott adatok alapján. A rendszer széles sávban vesz mindenféle kisugárzást, a gépek rádiója, lokátora vagy éppen a rádió magasságmérője alapján képes azokat követni, tehát a Vera rejtetten, saját kisugárzás nélkül követ légi célokat.
A čáslavi sajtósok többnyire sikerrel igyekeztek a kedvünkben járni, így a keleti pályavég közelében lévő kis dombról fotózhattuk a COMAO-feladatról visszatérő tucatnál több cseh, svéd és magyar Gripen leszállását és begurulását. A két nappal korábbi sajnálatos repesemény miatt mindössze egynapos szünetet iktattak be, majd miután egyértelműen kiderült, hogy hasonló probléma megismétlődésétől nem kell tartani, nem rendeltek el repülési tilalmat a Gripen típusra.
Mint mindig, a helyszíni szemlélődés során számos apró érdekességet lehet felfedezni. Ilyen volt például az, hogy az aznapi repülésekre nem betervezett svéd Delta kabintetejének törzshöz illeszkedő rését ragasztószalaggal fedték le, az esős időjárás miatt. Hasonlót már sokszor tapasztaltunk a Tornado és a Typhoon esetében, de a Gripennél csak most először.
Feltűnt, hogy a gépek egy részéről teljesen hiányoznak a besugárzásjelző rendszer szárnyvégi antennái. Némelyik svéd, magyar, cseh gépről egyaránt, ez talán összefüggésben lehet a közelmúltban elvégzett 800 órás javítással, amelynek során kisebb módosításokra és talán szoftvercserékre is sor került. A gyakorlaton történő részvételt befolyásolhatta a dolog, hiszen egy BVR (látóhatáron túli) összecsapás során nagyon is tisztában kell lenni az ellenfél irányával, amit elsődlegesen a besugárzásjelző alapján lehet megtudni. Azonban megoldható, hogy az adatátviteli rendszer segítségével azon gépek pilótái is tudatában legyenek a helyzetképnek, amelyek hiányos vagy nem működő fedélzeti eszközökkel rendelkeznek csak.
Noha a svéd légierőben már 2011-ben megkezdődött az angol BAe Systems által fejlesztett Cobra sisakdisplay rendszeresítése, mindössze egyetlen pilóta viselte ezt látogatásunk idején. A furcsa "rücskös" sisakban számos kis hangszórót helyeztek el, és a pilóta abból az irányból hallja a társaitól vagy az irányítástól érkező adatokat, amerre azok éppen tartózkodnak. A sisak helyzetérzékelő rendszere különbözik az orosz, amerikai vagy éppen izraeli megoldástól. Három szenzor méri a sisakon lévő infra-LED-ek irányát, ennek alapján határozza meg azt, hogy éppen merre fordította a fejét a pilóta. A szenzorokat háromszögben helyezték el, egy a kabintető kereten felül, kettő a katapultülés mellett, oldalt található. A Cobra nemcsak a légi célok követésére és megjelölésre szolgál, hanem a földiekre is, és szinte bizonyosra vehető, hogy "összedolgozik" a Litening célmegjelölő konténerrel is.
A Čáslavba települt gépek mennyisége nem tette lehetővé, hogy azok egyetlen zónában elférjenek, a cseh és magyar Gripenek ezért a pár száz méterrel nyugatabbra lévő állóhelyre kerültek, ahová ugyancsak elvittek minket vendéglátóink.
Nem maradt ki a látnivalók sorából az időszakos hangár sem, ahol egy kis meglepetés várt, először mutatták be a sajtónak az új díszfestésű gépet, amelyet a típus rendszerbe állítása tizedik évfordulójának alkalmából készítettek elő. A színes farkú kétüléses mellett azonban sokkal érdekesebb volt a borító lemezeitől megfosztott C. Újra meggyőződhettünk róla, hogy anno a linköpingi gyárban kiváló munkát végeztek. A gép belső tereiben nyomát sem lehetett látni az eltelt tíz évnek, pedig sok más típusnál ilyenkor már festékkopások, kifolyt olaj nyomai, a forrólevegő-csövek körül elszíneződés, stb. látható. A Gripennek még a futóművei is makulátlanul tiszták voltak, ami egyben az üzemeltetők gondos munkáját is dicséri. A svéd tervezők nagyon jól döntöttek, amikor visszacsukódó főfutó áramvonalazó lemezeket szántak a gépre. Ezzel a kisebb légellenállás mellett rengeteg szennyeződés bejutását akadályozták meg, és csak egy kissé lett bonyolultabb a behúzás és kiengedés rendszere. A hangárt hasonló módon alakították ki, mint nálunk vagy a svédeknél, vagyis a beférő gépek számával azonos mennyiségű kondicionáló cső lógott le a mennyezetről. A Gripen avionikai rendszereinek földi ellenőrzése során ugyanis gondoskodni kell a megfelelő hűtésről, amit külső forrásból szükséges biztosítani.
A hangárban, ahogy az elvárható, makulátlan rend és tisztaság volt, ami nem a sajtó látogatásának szólt, hanem folyamatos követelmény. Ugyanez vonatkozott a bázis többi részére is, ahol éppen a hétvégére tervezett nyílt napra készültek a katonák.
A repülős látványosságokból a tervezett program szerint a következő napra kevesebb maradt, mivel ekkor emlékeztek meg a Gripen cseh légierőben történő üzembe állásának tizedik évfordulójáról. Reggel felszállt tíz JAS-39-es mindhárom a gyakorlaton részt vevő ország képviseletében, és egy köteléket alkotva többször áthúztak a bázis felett. A vezérgép bal kísérője a magyar 43-as oldalszámú Delta volt.
Az ünnepség egy sajtótájékoztatóval kezdődött, amelyen információk hangzottak el a Gripen-program eseményeiről, és természetesen szóba került a néhány nappal előbbi baleset is, amelynek során a magyar 42-es összetört. Konkrétumok említése nélkül csak annyi hangzott el a cseh honvédelmi miniszter és a légierő parancsnoka részéről, hogy az esemény nem műszaki okok miatt következett be. Természetesen a jelenlévők számára a saját ünnepük volt a legfontosabb, amelynek mintaszerűen megadták a módját. Eddig nagyon úgy tűnik, minden alap megvan az örömre, hiszen sikertörténetről van szó, legalábbis hozzánk képest.
A cseh légierő 2000-ben kezdte meg a MiG-21MFN váltó típusának keresését, két évvel később született döntés 24 Gripen beszerzéséről. Egy természeti katasztrófa azonban közbeszólt, így 2004 májusában 14 gép bérlésére változtak a tervek. Októberben már repült is az első, cseh légierő számára épített gép, ez azonban rosszul érintette a svéd légierőt, ahol ugyancsak nagyon várták az új C/D verziót. 2005. április 18-án az első hat gép már Čáslavban volt, azaz rendkívüli gyorsasággal sikerült lebonyolítani a gépek átadását. Az idő kétségtelenül sürgetett, hiszen a MiG-21-esek üzemideje a vége felé járt. Júliustól már készültséget adtak, augusztus 31-én pedig megérkezett a két utolsó gép is. A cseh légierő 211. százada kizárólag légvédelmi feladatkört lát el, ennek megfelelően csak légi célok elleni fegyverzetet rendszeresítettek, AIM-9M Sidewinder szolgál a közeli, AIM-120C-5 AMRAAM a távoli ellenséges gépek megsemmisítésére. A gépek csak részben NATO-kompatibilisek, ennek ellenére már a kezdetektől komolyan vették a szövetségen belüli együttműködést, és rendszeresen részesei a NATO TLP, valamint Tiger Meet gyakorlatoknak. A cseh pilóták már képesek repülés közbeni üzemanyag-felvételre is, ami alapkövetelmény. 2009-ben vettek részt először a Baltic Air Policing feladatban, ezt megismételték 2013-ban, az elmúlt évben pedig Izlandon teljesítettek szolgálatot öt géppel három hónapon keresztül. Hasonló feladatra kerül sor 2015 nyarától is, ugyanis az Izlandra "betervezett" kanadai kontingensnek más "dolga" akadt, nekik Szíriában és Irakban kell csapásmérő bevetéseket végezni az Iszlám Állam erői ellen.
Noha mint említettük, csak "egyfeladatosak" a cseh gépek, a repülési idejük teljesíti a NATO-normákat. A kihasználtság magas, átlagosan évi 143 órát repülnek, azaz a flotta évi kb. 2000 órát teljesít. 2015. február 25-én érték el a 19 000 órát, szeptemberre várható a húszezredik. Ez éles kontrasztban áll a többfeladatú magyar flottával, amely 2013 végén érte el a 10 000. repült órát. A cseh légierőben rendelkezésre áll megfelelő csapásmérő kapacitás, az L-159 ALCA gépek a földi JTAC egységekkel együttműködve képesek precíziós csapásmérésre GBU-12-es lézervezérlésű bombákkal. A tervek között szerepel, hogy a Gripenek is többfeladatúak lesznek a jövőben, ehhez a következő évtől elvégzik a szükséges átalakításokat. Beépítik a Link 16-os adatátviteli rendszert, a beszédtitkosítóval ellátott rádiókat, a pilóták megkapják az NVG éjjellátókat, és ami nagyon lényeges, náluk is megjelenik a Litening célmegjelölő konténer, amely a precíziós bombák autonóm célba juttatásához szükséges. Mint ismeretes, ezek az eszközök nálunk már rendelkezésre állnak, csak éppen nincs mit rávezetni, ugyanis a politikai szándék többszöri kinyilatkoztatása ellenére nem szereztük be a bombafegyverzetet. Pedig a svédek már előre gondolkodva elvégezték még a legkorszerűbb SDB kisméretű GPS-irányítású szárnyas bombák integrációját is, azonnal alkalmazható lenne az "egyszerű" lézervezérlésű típusok mellett a GBU-49-es kombinált irányítású bomba is. A csehek tervei között szerepel első lépésként a 250 kg-os GBU-12-es és a kétszer akkora GBU-16-os, valamint ezek "buta" verziójának beszerzése, utóbbiak ideálisak a gyakorláshoz, és csak töredék árúak az irányítottakhoz képest.
2017-től a cseh gépek megkapják a legújabb MS20-as szoftvercsomagot, amely már lehetővé teszi a jövőbeni Meteor BVR rakéta s további fegyvertípusok alkalmazását is, de ennek beszerzése egyelőre nincs napirenden.
A konkrét terveken felül a SAAB további lehetőségeket is ajánl a Gripen-felhasználók számára, ugyanis a lényegesen potensebb NG verzió fejlesztése közben elvégezték a "régi" gépek képességnövelését is. A PS05-ös radar Mk4-es verziója a régi mechanikus mozgatású antenna megtartása mellett új jelfeldolgozó egységgel és egyéb blokkokkal 100%-kal nagyobb hatótávolságot biztosít, nagyobb valószínűséggel képes az alacsony észlelhetőségű légi célok detektálására számos egyéb új képesség mellett. Ezek az újdonságok nem járnak automatikusan a lízingelt gépekhez, a zsebbe kellene nyúlni az elérésükhöz. Mint ismeretes, eddig a svédek elvégezték a cseh és magyar gépek szoftverfrissítéseit is, az már egy másik kérdés, hogy a mi részünkről az új képességekből mennyit használtunk ki.
Cseh szövetségeseink számára további komoly együttműködési lehetőségek nyíltak. Svédországban arról cikkezik a sajtó, hogy nem elégséges a pilóták repülési ideje, javítani kell a kiképzés színvonalán, s a külföldi megrendelők előnyt élveznek. A légierő komolyan foglalkozik azzal a gondolattal, hogy külföldre, például Csehországba helyezi át a pilótakiképzést. Ehhez ott ugyanis kiválók a feltételek, Pardubicében már üzemel az a szimulációs központ, amely világszínvonalú digitális technikával felszerelve segíti a pilótaképzést. Ha minden igaz, akkor meglesznek a további alapok is, a légierő parancsnoka ugyanis a május 22-én megtartott konferencián elmondta, hogy komolyan érdeklődnek az Aero Vodochody újdonsága, az L-39NG iránt. A jól bevált Albatros új generációs változata gazdaságosabb korszerű hajtóművel és "glass cockpittal" alkalmas lesz a korszerű harci gépek leendő pilótáinak magas szintű képzésére.
A 10 éves évforduló megünneplésére meghívták mindazokat a már nyugdíjas vagy még aktív katonákat s civileket, akik fontos szerepet játszottak a program lebonyolításában. Ugyancsak a színpadra szólították a Gripent alkalmazó országok képviselőit, hogy azok átvegyék az ünnepi ajándékokat, magyar részről azonban sajnos csak két szakújságíró volt jelen, kompetens katona nem.
Jövőre nálunk lesz hasonló esemény, pontosabban, hogy lesz-e, azt nem tudjuk, de 2016 tavaszán lesz tíz éve, hogy megkezdődött a Gripen szolgálatba állítása, amit illő módon meg kellene ünnepelni.