Teljes cikk - 2013. január

Szélesvásznú élmény

Szigorúan nyilvános éleslövészet
Kees Otten és Wim Das

Asvájci Axalp falu közelében lévő Ebenfluh lőtéren évente ismétlődő nyilvános bemutatót legalább egyszer mindenkinek látnia kell. Az ember az események közepén érzi magát, a hegyek háttere előtt száguldó és tüzelő gépek paradicsomi viszonyokat jelentenek a repülőfotósok számára.

A takarékosság mindenhol fontos, de a hadsereg tevékenységének nyilvánosság elé tárása megéri a befektetést. A légierő pilótáinak a számos különböző repülési feladat mellett a gépágyús éleslövészetet is gyakorolnia kell, erre szolgáltat ideális helyet a szóban forgó lőtér.

Jelenleg Svájcban az egyik fő fejlesztési irány az F-5E Tiger gépek részleges leváltása (TTE = Tiger Teil Ersatz), a bemutatóval egybekötött lövészet részben erre a területre is koncentrált. Szokatlan módon a hazai légierő gépei mellett szerepelt a kiválasztott váltó típus is, pontosabban a svéd Saab Gripen Demo. A svájci légierő Markus Gygax tábornok vezetése alatt mindent megtett annak érdekében, hogy "eladja" a közvélemény számára a típusváltás szükségességét. Minden bizonnyal hasonló nézeteket vall a 2013. január 1-jétől a stafétabotot átvevő új parancsnok, Arno Schellenberg is, aki szakítva az eddigi hagyománnyal, nem vadászpilóta üléséből került a magas pozícióba.

A jelenlegi tervek szerint 2018 és 2022 között 22 darab együléses JAS-39E Gripenre kerül fel a piros alapon fehér kereszt felségjel, de előtte kölcsönbérleti szerződés alapján átmeneti időre 8 JAS-39C és 3 JAS-39D is Svájcban repül, mivel az új gépek érkezése előtt 2016-tól már meg kell kezdeni az F-5-ösök kivonását.

Noha a Gripenek beszerzéséről politikai szinten már megszületett a döntés, szinte bizonyosan népszavazásnak is meg kell erősítenie, erre 2014 közepe előtt nem valószínű, hogy sor kerül.

A lőtér

Az Ebenfluh lőtér tengerszint feletti magassága 2321 méter, amelynek eléréséhez Axalpból kb. 2,5 órás meredek terepen végzett túrázásra van szükség. A szerencsés kiválasztott VIP-látogatókat és az akkreditált újságírókat Super Puma helikopterek viszik fel Meiringenből, ahol a svájci légierő egyik fontos bázisa található. Az izzasztó hegymászás nagyon megéri, az F-5E Tigerek és az F-18C Hornetek nemcsak a gépágyúikat használják, hanem az infracsapdáikat is, és a lövészet mellett műrepülésre is sor kerül, ez a hegyek közötti völgyben a sziklás háttér miatt különösen látványos. A kihelyezett célok hatméteres narancsszínű ponyvák, amelyek közül néhány meglepően közel található a lőtér irányítótornyához, ahol egyben a látogatók is tartózkodnak. Azonban nemcsak innen lehetett figyelemmel követni az eseményeket, hanem a Tschingel hegycsúcsról és a völgyben kissé távolabb lévő Brau mellől is. Utóbbi könnyebben elérhető, hátránya viszont, hogy korlátozott a rálátás a lövészetre.

A gyakorlatra több bázisról érkeztek a gépek, Payerne-ből szálltak fel a Hornetek, Sionból az F-5-ösök, a lövészeten gépágyú hiányában "csak" bemutatót tartó Gripen pedig Emmenből. Az időjárás ezúttal sem kedvezett, az eső miatt a kijelölt parkolókban sok autó tengelyig süllyedt a sárban. A probléma megoldása igazi svájci rugalmassággal történt, a meirin­geni bázis futópályáját is a nagyközönség rendelkezésére bocsátották, parkolóhelyként.

Uralni a légteret

Az F-5-ösök tervezett leváltása egy új típussal nem minden svájcinak tetszik. Amennyiben ez nem történik meg, úgy hosszú távon a 33 Hornet marad szolgálatban, közülük négy ad készültségi szolgálatot napi 14 órában. Az ország kis mérete miatt azonban ezek percek alatt képesek az elfogásra, viszont egy folyamatos légi őrjáratot már nem lehetséges ekkora mennyiséggel ellátni. A legrosszabb szcenárióra kell felkészülni, ehhez szakértők szerint legalább 66 gépre lenne szükség, de a TTE-program végrehajtása után is csak 55 (22 Gripen és 33 Hornet) állna rendelkezésre. Az új Gripen azonban többszörös harcértékű a leváltandó régi típushoz képest, így a további korszerűsítés előtt álló Hornetekkel együtt képesek lehetnek a jövőben a szükségessé váló feladatok ellátására.