Teljes cikk - 2011. november

Szuperszonikus partjelzők

Safe Skies 2011, egy különleges együttműködés
Frank van der Avoort, Johan Franken és Frank Toenders

2007. április 18-án az UEFA elnöke, Michel Platini bejelentette, hogy a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságot közösen rendezheti meg Ukrajna és Lengyelország. A volt "keleti blokk" két országa ezzel különleges lehetőséget kapott, hogy bizonyítsa alkalmasságát, a döntés egy sor infrastrukturális beruházás megkezdését eredményezte. Új stadionok mellett szállodák, autópályák épülnek, de különös gondot kell fordítani a rendezvény biztonságára is.

aranysas.hu

A terrorfenyegetést minden tömegrendezvény esetében komolyan kell venni, az Euro 2012 esetében is folyamatos légi őrjáratok lesznek, amely területen szoros együttműködés válik szükségessé a két ország légiereje között. Ukrajnában nehezebb lesz a feladat, ugyanis a meccseket rendező nagyvárosok, Donyeck, Harkiv, Lviv és Kijiv nagy távolságra vannak egymástól.

Az előkészületek részeként került sor 2011. július 18. és 29. között a Safe Skies 2011 légi hadgyakorlatra, amelyen a két ország légiereje mellett az USAF is részt vett. Utóbbi bevonása azért volt szükséges, mivel az Egyesült Államokban a hasonló rendezvények légi biztosítása régóta bevett szokás, és komoly tapasztalatuk van ezen a téren. A Nemzeti Gárda 187. ezredétől Alabamából települt át hét F-16-os az ukrajnai Mirhorodba, amely 250 km-re keletre található Kijevtől. A mirhorodi bázis ad otthont az ukrán légierő 831. ezredének, amely Szu-27-esekkel repül. Az esemény az amerikai alakulat számára is kiváló tapasztalatszerzési lehetőséget jelentett, Robert Swertfager alezredes szerint pályafutásának egyik fénypontja volt az a két hét, amelynek során együtt repülhettek a régi ellenségből lett új baráttal.

A feladat

A gyakorlat elsődleges célja, hogy a légi rendészeti feladatok terén tapasztalatot szerezzenek, ami alapján majd eredményesen biztosíthatják az Euro 2012 eseményeit. Mivel az egyik résztvevő, Lengyelország NATO-tag, ezért a szervezet közös légvédelmi rendszere is érdekelt a dologban. A lengyel légierőnek már van némi tapasztalata a légi rendészet terén, hiszen a balti államokban már több alkalommal is elláttak hasonló feladatot.

aranysas.hu

Ezzel ellentétben az ukránok még mindig a régi hidegháborús taktikákat alkalmazzák, amelyek a jelenkor fenyegetései ellen nem felelnek meg. Manapság nem nagy magasságban közeledő bombázók jelentik a veszélyt, hanem az ártatlan kinézetű kisméretű egymotoros túrarepülő­gépek vagy éppen eltérített utasszállítók.

Előkészületek

A nyelvi és kulturális különbségek mellett lényeges a rendelkezésre álló technika eltérő volta is. Különösen vonatkozik ez az ukrán légierőre, amely a régi szovjet repülőgépeket alkalmazza. A lengyeleknél vegyes az állomány, náluk már megjelentek a nyugati típusok is.

aranysas.hu

Egyévnyi előkészítést követően 2010 októberében amerikai katonai küldöttség kereste fel a Mirhorod bázist további egyeztetés céljából. 2011 májusában újabb látogatás következett, amelyen már a lengyelek is részt vettek, ekkor már a konkrét kérdéseket vitatták meg, hol lesz az állomány elhelyezése, milyen lehetőségek lesznek az ukrán infrastruktúra használatára, őrzés-védelem, biztonság stb.

Az ukrán légierő részéről annyiból állt a felkészülés, hogy a terven felül 30 felszállást teljesítettek a Szu-27-esek, amelyek a tervezett bevetési profilokat gyakorolták. A németországi Ramsteinből telepítettek gumiköteles fékező berendezést az ukrán bázisra, és még az áttelepülést megelőzően kijavították a gurulóutak legrosszabb állapotban lévő szekcióit.

Safe Skies 2011

Az első héten az ismerkedő repülésekre került sor, emellett a felek tanulmányozták egymás eljárásait és eszközeit. Eligazítás, gurulás, felszállás, kötelékrepülés, elfogás volt a legtöbb egyeztetést kívánó terület. Mirhorod bázis környéke többnyire csendes, de a gyakorlat ideje alatt napi 30 felszállásra került sor. A második héten már komplex feladatokat hajtottak végre, nem csak ukrán légtérben, a határnál "átadták" egymás számára az elfogott vagy kísért repülőeszközt.

aranysas.hu

Az egyik legjelentősebb korlátozó tényező nyelvi volt, az ukrán légierőben még nem terjedt el a repülés nemzetközi nyelvének, az angolnak az oktatása. Emiatt a lengyelek oroszul is tudó repülésvezetőket, irányítókat alkalmaztak, akik ugyanakkor a NATO-eljárásokat is ismerték. Az igyekezet ukrán részről is megvolt, az elfogásoknál legfontosabb angol fogalmakat, szavakat megtanulták, cserébe az amerikai pilóták is alkalmaztak néhány orosz kifejezést.

A régi rendszer szerint az ukrán készültség egy gép volt, a NATO-nál megmaradt az alapvető harci egységként a géppár. A szóban forgó feladatoknál elengedhetetlen a két gép alkalmazása, az "igazoltató" mögött magasabban repül a biztosító, aki szükség esetén azonnal beavatkozhat. A kéthetes időszak alatt az ismerkedő repüléseken felül 122 elfogást végeztek, ez minden részt vevő fél számára komoly tapasztalatot hozott.

A gyakorlat ideje alatt a gépek fegyverzet nélkül repültek, az Euro 2012 alatt azonban természetesen éles rakétákkal végzik majd az őrjáratokat. A Safe Skies 2011 tervezésénél már meglévő tapasztalatokat is figyelembe vettek, pl. a dél-afrikai légierő tevékenységét is elemezték, a 2010-es labdarúgó-világbajnokságon az ország vadászgépei 347 fegyveres légi őrjáratott teljesítettek 64 meccs ideje alatt. A vadászok 65 gyanús repülőeszközt igazoltattak, 51 elfogást végeztek, és 9 gépet kísértek a legközelebbi reptérig, ahol kötelezően le kellett szállniuk.

Technika

Szevasztopolból öt ukrán MiG-29-es települt át Mirhorodba a gyakorlat idejére, és részese volt az eseménynek a Belbek, Ivano-Frankivszk, Vaszilkiv és Zsitomir légibázis is. A legtöbb feladatot azonban a mirhorodi ezred 12 Szu-27-ese hajtotta végre, ezek ugyanis hatótávolságuknál fogva Ukrajna teljes területe felett repülhettek. A típus ugyan régi, de teljesítményénél, fegyverzeténél fogva kiválóan megfelel az esetleges terroristák gépeinek elfogására.

aranysas.hu

Az USAF a hét F-16-oson kívül 150 katonát küldött, a földi felszerelést C-5-ös és C-17-es teherszállítók hozták, és KC-135-ös tanker is támogatta az áttelepülést. A szokásosnál több felszerelésre volt szükség, ugyanis az ukrajnai bázison meglehetősen szűkösek voltak a lehetőségek. Az amerikaiak igyekeztek kitapasztalni a lengyel és ukrán vezetési és irányítási struktúrát, bár csak az utóbbi volt számukra ismeretlen. A lengyelek ugyanis az F-16-osok rendszerbe állításával párhuzamosan átvették a nyugati stílusú háttérbiztosítást is.

Az ukrán légierő An-26-os szállító gépei és Mi-8-asai imitálták célokat, a helikopterek a kis magasságú és sebességű repülésekkel a terroristák kisgépeinek repülési profilját alkalmazták. Ezek elfogása sokkal nehezebb, mint egy nagyobb magasságban repülő eltérített utasszállítóé.

A mirhorodi bázis repülési zónája különösen érdekes képet nyújtott, hiszen egymás mellett álltak a MiG-29-esek, Szu-27-esek és F-16-osok, amelyek régen a két szemben álló katonai szövetséghez tartoztak. Egymás típusai lehetőségeinek és korlátainak megismerése nagyon hasznosnak bizonyult, erre jó lehetőséget adott a közös repülés, amikor a kétüléses gyakorló változatokkal elvitték a másik fél pilótáit. Az amerikai kontingens vezetőjének örök élményt jelentett a Szu-27-es hátsó ülésében a "harang" manőver átélése, az ukrán bázisparancsnok pedig az F-16-os emelkedőképességét dicsérte, miután a felszállást követően "erőből" meredeken érték el a hatezer métert.

Jövőkép

Ukrajna gazdasági nehézségei és a pilóták kevés repülési lehetősége ellenére komoly erőt képvisel. Az Euro 2012 eseményei minden területnek lökést adnak, ez vonatkozik a légierőre is. A Safe Skies 2011 jó alapot adott ahhoz, hogy a következő évben sikeresen és biztonságosan bonyolítsák le a sporteseményt.