Teljes cikk - 2015. április

Visszaszámlálás

Baltic Air Policing - 2. rész: Visszajátszható bevetések
Langó Viktor

Akorábbi évekhez hasonlóan az MH 5. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 Gripen pilótái az idén is lehetőséget kaptak arra, hogy egy hétig a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség (FOI) által üzemeltetett Bevetésgyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban (FLSC) gyakorolhassanak. A MH LVIK állományából hat fő légvédelmi irányító is csatlakozott a kecskeméti pilótákhoz. Erre a Gripen-szerződés által biztosított eseményre már hosszú évek óta sor kerül, és remélhetőleg még huzamosabb ideig lehet a magyar Gripen-pilóták kiképzésének és jártasságfenntartásának biztos pontja.

aranysas.hu

Az FLSC (Flyvapnets Luftst­ridssumileringscentrum) Stockholm külvárosában, Kistában várja a Gripen-pilótákat. Itt nyolc hálózatba kapcsolt szimulátoregység, a felkészülési és kiértékelő termek, kivetítő-kiértékelő helyiség, valamint a vadászirányító munkahelyek teszik lehetővé, hogy az irányítók és a pilóták költséghatékonyan, a kor elvárásainak megfelelő szinten gyakorolhassanak. Olyan bevetések "lerepülésére" van itt lehetőség, melyeket nagy nemzetközi repülőgyakorlatok során vagy csak éles helyzetben tapasztalhat meg a személyzet.

Az egyhetes szimulátoros képzésre már hetekkel korábban megkezdődött a felkészülés. A bázis gyakorlattervező részlege a kiképzési igények alapján megtervezte a lerepülendő feladatokat, és azokat egyeztette a szimulátort üzemeltető svéd szakemberekkel. Ők igyekeztek szinkronba hozni az elképzeléseket a lehetőségekkel, és így alakultak ki a végleges szcenáriók.

Kiképzési igényből az idén sem volt hiány. A kiutazók között a múlt évben Gripen-átképzésen átesett pilótáktól kezdve a múlt évben készültségi szolgálatba állt pilótákon át az első átképzett oktatókig minden magyar "Gripen-korosztály" képviseltette magát. Ennek megfelelően a 2-2 elleni látóhatáron túli légiharctól kezdve a 4 gépes védekező és támadó légiharcon át a többgépes harci kötelék alkalmazásáig gyakorolhattuk a légiharcászat taktikai elemeit. A fokozatosság elvének betartását figyelembe véve a hét végére azok is megtanulhatták és gyakorolhatták 2, 4 vagy több gépes kötelék irányítását, akik eddig erre nem kaptak kiképzést.

Mindennap reggel 8 órától folyamatosan váltották egymást a pilóták a "kabinokban". Az sem unatkozott, aki éppen nem "repült", mert a repülési feladatok során óriáskivetítőn valós időben követhető a légiharc pillanatnyi helyzete. Minden feladat rögzítésre került, és a repülések után minden apró részletig kielemezhető, visszajátszható, 3D-ben megtekinthető. Így óriási lehetőség nyílik a tapasztalatszerzésre mind a hajózó-, mind az irányítóállomány részéről. A rögzített feladatokat az FLSC később a pilóták rendelkezésére bocsátja merevlemezen, ami itthon egy spe­ciális számítógépen bármikor megtekinthető.

A rendelkezésre álló egy hét alatt több mint 200 felszállás történt, ami a valóságban többmilliárdos kiadást jelentene. Annak ellenére, hogy a szimulátorokon való repülések nem pótolják a valósakat, a lerepült feladatok nagymértékben hozzájárulnak a pilóták képességeinek fejlesztéséhez. Az FLSC igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek. Rendszeresen megfordulnak itt a cseh és a svéd légierő pilótái is.