Archívum - 2011. május
Légtérzár, tengeri blokád
Kővári László
2011 áprilisától már a NATO parancsnoksága alatt folyik a Líbia elleni katonai akció, amely jócskán túllépett eredeti keretein. Az arab világon futótűzként átrohanó lázadási hullám az észak-afrikai országban fajult el legjobban, miután Líbia 41 éve hatalmon lévő diktátora, Moammer el Kadhafi reguláris hadseregét, ezen belül légierejét is bevetette saját civil lakossága ellen.
Nagyvas-reinkarnáció I.
Illés Zoltán
Miközben a Magyar Honvédség a még szolgálatban lévő MiG-29-eseinek kivonására készült, addig a világ túlsó részén, az Amerikai Egyesült Államokban levegőbe emelkedett az első magántulajdonban lévő Fulcrum. A Natasának keresztelt "nagyvas" üzemképessé tételében magyar szakemberek is részt vettek. Tovább »
Lépéskényszerben I.
Kővári László
Indiában befejezéséhez közeledik az új közepes többfeladatú vadászbombázó kiválasztása. A pályázat már most is többéves késésben van, de további csúszás sem elképzelhetetlen, hiszen az ázsiai országban szinte minden program megvalósulása túllépi a tervezett időintervallumot.
Mélyrepülés
Zsig Zoltán
Több arab országhoz hasonlóan Líbiában is széles körű népi elégedetlenségi mozgalom szerveződött meg rövid idő alatt. Ennek leverésére a hadsereget és a légierőt is bevetették, az ország diktátora megragadta az összes rendelkezésre álló eszközt, hogy a hatalmát megtartsa.
Születésnap
Kővári László
2011. március 21-én volt pontosan öt éve, hogy leszállt Kecskeméten az első öt magyar Gripen. A tízéves lízing félidejéhez érkezett, ez jó alkalmat ad arra, hogy röviden áttekintsük a program eddigi eseményeit és jelenlegi állását.
Új szereposztás
Zsig Zoltán
A tavaly megjelent cikksorozatban ismertetett állapotokhoz képest jelentős változások történtek. Azóta újabb repülőeszközök is megkezdték a szolgálatukat Afganisztánban. A rendelkezésre álló infrastruktúrát szintén fejlesztik, vagyis hosszabb távú jelenlétre készülnek.
A legfényesebb csillagkép
Martin Schmitz és Corné Rodenburg
Latin-Amerika legnagyobb légi hadgyakorlatává nőtte ki magát a néhány évente ismétlődő Cruzex, vagyis az Operacao Cruzeiro do Sul, amely nevében a déli félteke éjszakai égboltján látható legszebb csillagképre, a Dél Keresztjére utal. A gyakorlat már az első időben is nemzetközi volt, noha a legnagyobb erőt a rendező ország, Brazília vonultatta fel. 2010-ben az ország északkeleti részében lévő Natal légibázis volt az esemény központja, ahol ezúttal a francia és az amerikai légierő is képviseltette magát. Összesen 85 repülőeszköz volt részese a "Kékföld" és "Vörösföld" közötti összecsapásoknak.
Az égbolt tengerészei
Horváth Zoltán
1911. január 18-án délelőtt Eugene Ely példátlan kísérletre készült. A Curtiss társaság pilótája, aki már azzal is országos ismertségre tett szert, hogy bő két hónappal korábban, az USA keleti partján első repülőként startolt egy hajó fedélzetéről, ezúttal arra vállalkozott, hogy törékeny kétfedelű gépével leszáll a San Franciscói-öbölben horgonyzó Pennsylvania cirkáló tatján ácsolt emelvényre.
Katonaévek VII.
Magó Károly
Véget ért a werneucheni "Messzer"-átképzés, és elérkezett az indulás időpontja. Elkészültek a hivatalos fényképek a századparancsnokkal, valamint az ezredes úrral és törzsével. A parancsnok meghívott minket és a fontosabb beosztásban lévő tisztjeit díszebédre. A búcsúzkodás után néhány órával már a vonaton ültünk Budapest felé.
Vetített információk
Kárpáti Endre
A második világháborút követő években alapvetően változott meg a repülőgépek kialakítása. Megjelentek a sugárhajtóműves, orrfutós vadászgépek, egyre gyakrabban nyilazott szárnnyal, a hangsebességet ostromolva. Az utasszállítók túlnyomásos kabinjukkal olyan magasan repülhettek, hogy a fedélzeten ülőket már nem zavarta az alacsonyabb légrétegekre jellemző turbulencia. Ugyanakkor a pilótafülkékbe tekintve nem sok változást lehetett észrevenni.
Csúcsforgalom II.
Magó Károly
Egy adott repülési feladatra csak a várható körülmények ismeretében lehet felkészülni, ezért az ostravai szimulátoros kiképzés bekerült az afganisztáni szállítóhelikopter AMT hajózóállományának programjába.
A Felhőtáncos
Horváth Zoltán
Az 1960-as évek repülésre alkalmas napjaiban biztosra lehetett venni, hogy a nyugati katonai tömbök tagországainak légterében megjelennek kergetőző példányai. A nap fényében ezüstösen csillogó, nyílhegyekre hasonlító vadászgépek meredeken törtek a magasba, vagy zuhantak egyre sebesebben a föld felé, aztán pedig addig hancúroztak önfeledten, amíg a maguk után húzott, hófehéren gomolygó kondenzcsíkok különös krikszkrakszai be nem borították a kobaltkék égboltot. A cirruszfelhőkhöz hasonlító ákombákomok utána még hosszú órákig hirdették, hogy milyen kiválóan manőverezik a North American F-86-os Sabre.
Paul Bowen Trophy
Kővári László
"Az augusztus 7-8-án megrendezett kecskeméti nemzetközi repülőnap kivételesnek bizonyult több szempontból. Ilyen jól szervezett, látványos és Európában ritkaságnak számító »felhozatal« becsületére vált volna bármelyik nyugati nagynevű légi bemutatónak. Nem véletlen, hogy számos külföldi internetes honlap egyszerűen 2010 egyik legjobb légi bemutatójának minősítette a kecskemétit, ami nem túlzás, még Japánból és az USA-ból is érkeztek fotósok, szakírók csak emiatt Magyarországra."
Volt egyszer egy PG... V.
Kővári László
A rövid, de "tartalmas" sorkatonai szolgálat letöltését követően folytatódhatott a tapasztalatszerzés a PG-ben. 1979-ben a vadász-rendszerpróbacsoport minden addiginál elfoglaltabb volt, nemegyszer párhuzamosan két gépen is folyt a munka. A normál ipari közepes és nagyjavítások közben még egyéb teendő is akadt, a berepültető csoporttal közösen akkoriban folyt a 69-esek (ez nem egy testhelyzet, hanem a MiG-21UM megjelölése) hajtóműcseréje. A régi R-11F2SzK helyett a korszerűbb és nagyobb tolóerejű R-13-asokat építettük be, amelyek az MF típusban (96-os) is üzemeltek. Ez kisebb átalakításokat is igényelt, mivel nem volt teljesen csereszabatos a két erőforrás.
Növekvő veszteséglisták IV.
Diószegi Dusán
A szovjet légvédelmirakéta-technika háborús körülmények közti első alkalmazása teljes sikerrel zárult. Az 1965. július 24-i események - amikor a négygépes Leopard hívójelű F-4C kötelékből csak három, repeszektől rongált gép tért vissza a thaiföldi Ubon légibázisra, valamint a negyedik gépből sikeres katapultálás után az USAF további két értékes pilótája esett fogságba - hideg zuhanyként érték a támadókat. Annak ellenére, hogy az amerikaiak tudtak a korszerű légvédelmi-rakéta-technika Vietnamba érkezéséről, azok szinte azonnali harctérre lépése nem kis meglepetést okozott.
Hazai felszállópályán XVI.
Varga "Tömör" Imre
A két pilótáról, a két alezredesről olyan jellemzések készültek, hogy Cicának halkan meg is jegyeztem: "Cica, ezzel a jellemzéssel hónapokon belül akár honvédelmi miniszter is lehetsz!" Csak érdekességként említenék meg néhány mondatfoszlányt ("szakmai és politikai felkészültsége kiváló; társai körében tiszteletet és megbecsülést vívott ki magának [ráadásul ez igaz is volt]; a század pártalapszervezetének titkára stb.").
Tiszteletkör
Olvasóinknak elárulunk egy titkot: Varga "Tömör" visszaemlékezését 1994-ben vetette papírra. Akkor úgy gondolta, hogy az alábbi történetnek még nem járt le a "kihordási ideje..."