Archívum - 2011. július

Avianói Odüsszeia

Kővári László

aranysas.hu

A Líbia elleni koalíciós hadművelet első szakaszában az amerikai légierő Európában állomásozó egységeié volt a fő szerep. Három légibázison állomásoztatnak harci repülőgépeket, az angliai Lakenheathben két század F-15E csapásmérő és egy század F-15C vadász üzemel, a németországi Spangdahlemben egy század F-16-os mellett egyszázadnyi A-10-es repül, az észak-olaszországi Avianóban pedig két század F-16-os áll készen a feladatokra. Mivel az utóbbi hely található a leginkább közel Líbiához, itt összpontosult az Odyssey Dawn hadművelet fő csapásmérő ereje.

Ki nevet a végén?

Deák Krisztián

aranysas.hu

A líbiai (polgár)háború első, nemzetközi részvétellel végigküzdött hónapja is rámutat: téves volt Giulio Douhet olasz marsall elmélete. A levegőből nem lehet háborút nyerni.

Lépéskényszerben II.

Kővári László

aranysas.hu

A francia Dassault Rafale egyesek szerint a tender esélyese. Technikai, harcászati jellemzők szempontjából ez megalapozott, a típussal egyre több, immáron harci tapasztalat is összegyűlt. A leginkább innovatív, jó ergonómiájú pilótafülkével felszerelt Rafale manőverezőképessége ugyancsak kiváló, erről a kecskeméti repülőnapon is meggyőződhettünk.

Nagyvas-reinkarnáció II.

Illés Zoltán

aranysas.hu

Natasa első felszállását hosszas előkészítő munka előzte meg. Nemcsak a repülőgépet kellett repülőképes állapotba hozni, de kellett találni egy megfelelő jártassággal rendelkező olyan pilótát is, aki vállalja a repülést egy olyan gépen, amely akkor már több mint tíz éve nem repült. Tovább »

Az utolsó esély

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az orosz szakemberek által tervezett katapultülések nagyon megbízhatók. A legismertebb K-36-os már sok helyzetben bizonyított, több száz főnyi repülőgép-vezető vagy egyéb hajózó köszönheti neki az életét. Az NPP Zvezda cég ezen kívül a Ka-50-es és Ka-52-es harci helikopterekhez is kifejlesztett egy speciális mentőrendszert.

Végeredmény

Deák Krisztián

aranysas.hu

Szinte hihetetlen, de érvényes és eredményes lett az amerikai légierő légi utántöltő repülőgépek beszerzésére kiírt KC-X tendere. Ehhez kellett három tender és csaknem egy évtized. Nem siették el a dolgot.

Határeset

Kővári László

aranysas.hu

Az amerikai Boeing a 2010-es farnborough-i repülési szakkiállításon mutatta be az általuk gyártott F/A-18E/F Super Hornet továbbfejlesztési terveit. Akkor még csak "papíron" létezett a projekt, amellyel rövid távon az exportpiacot, hosszabb távon pedig a US Navy várható igényeit célozták meg. Egy program annyit ér, amennyi megvalósul belőle.

Délibábos sivatag

Eric Katenberg és Anno Gravemaker

aranysas.hu

A Közel-Kelet egyik legkisebb, mindössze 741 négyzet­kilométeres területű országa stratégiai fontosságú helyen fekszik az Arab-öbölben, közel Irakhoz és Iránhoz. A mini-monarchia fontos térségbeli szövetségese az USA-nak.

Az elrabolt hidroplán

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az elmúlt néhány évtizedben a repülőgép-eltérítések megszokott hírekké váltak. Ami az elsőséget illeti, köztudottan honfitársainké a kétes dicsőség. De mostani történetünk hősei nem azok a tisztek, akik 1921 októberében IV. Károlyt akarták visszaültetni a magyar trónra, hanem a brit Királyi Légierő hajózói, akik 1942 nyarán a hadifogságból menekültek meg ilyen módon. Az őket szállító olasz gép megszerzésével kezdődött kalandos repülőútjuk a RAF egyik legendájává vált.

Csúcsforgalom III.

Magó Károly

aranysas.hu

A zászlóaljnál jelenleg két éjjellátó szemüveg van használatban. Az orosz modernizációs programban a GEO-ONV-1-es került Magyarországra, majd az amerikai fejlesztési program keretében AN/AVS-9-es éjjellátókat is rendszeresítettek. A GEO-OMV-1-est az orosz ZS-7-es hajózósisakhoz tervezték. Ez a legmodernebb éjjellátó NVG-hez képest nagyjából egy lépcsővel van lemaradva. Az amerikai szemüveg az orosznál modernebb, ezért jobb a képminősége.

A digitális jelen

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az utóbbi néhány évtizedben forradalmi változások történtek a pilótafülkékben. Ezek nyomán a hajózók végre leginkább a repülési feladat magas szintű teljesítésére koncentrálhatnak, nem pedig a repülőgép kiszolgálására.

Volt egyszer egy PG... VI.

Kővári László

aranysas.hu

Amíg Taszárról főként az előző számban emlegetett Répás alezredes végezte a PG-ben az elkészült gépek átvételi berepülését és elszállítását, addig Kecskemétről Szentpéteri Zoltán alezredes volt gyakori vendég. Róla hasonlókat lehet elmondani, ő is tökéletesen uralta a MiG-21-est. Egy alkalommal egyszerre voltak mindketten a PG-ben, mivel párhuzamosan több gép is készen állt az elszállításra. A két "nagy öreg" egymásra licitált az átvételi berepülést követő alacsony áthúzásokkal, amelyek láttán a szovjet repülésvezető szankciókat követelt, de ráhatása nem nagyon volt a dolgok menetére.

Párducok és Pumák

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A Grumman cég, mely az 1930-as évektől szállított repülőgép-hordozókról is üzemeltethető harci gépeket az amerikai haditengerészet számára, rendkívül gyorsan alkalmazkodott a jetkorszak igényeihez. Szériában gyártott első sugárhajtású gépe a Panther - Párduc - volt, amely nem csupán a US Navy legnagyobb mennyiségben hadrendbe állított első generációs vadászbombázója lett, hanem az első olyan is, mellyel légi győzelmeket értek el. Leszármazottja a Cougar - Puma - azért nevezetes, mert első, nyilazott szárnyú típusként szolgált azokban az években, míg más cégek a jóval korszerűbbek létrehozásával vesződtek.

Katonaévek VIII.

Magó Károly

aranysas.hu

A német megszállás után az élet ment tovább, de ekkor már mindenki tudta, hogy a háború elveszett.

Haláltánc V.

Diószegi Dusán

aranysas.hu

Az észak-vietnami integrált légvédelmi rendszer alaposan próbára tette a támadó erőket. A légi háborúról szóló dokumentumfilmekben, visszaemlékezésekben az amerikai veterán pilótáktól nemegyszer hallani, hogy kimanőverezték a közeledő légvédelmi rakétát. Laikusok számára ez nagyon egyszerűen hangzik és talán még olyanok is akadnak, akik az elhangzottak alapján elkönyvelik magukban, hogy azok a rakéták, légvédelmi rendszerek annyit is értek. A valóság persze azért távolabb állt az ilyen és hasonló kijelentésektől.

Hazai felszállópályán XVII.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

De mégis különleges volt ez a fél év, de miben? - törtem a fejem. Hát abban, hogy alig láttam a családot, otthon nem volt időm semmire, a repülőtéren éltem. Ez adta az ötletet, hogy összeszámoljam, mennyit repültem az első fél évben. Összeadtam: 115 óra 27 perc. Ahhoz képest, hogy az éves repülési tervem 75 óra körül van, "nem rossz" - vontam le a következtetést. Aki ismeri, hogy a vadászrepülők hogyan csipegetik össze a repidőt, úgy gondolom, tisztában van vele, hogy a 115 óráért mennyit kellett a repülőtéren tartózkodni. Az erkölcsi, anyagi elismerésre még visszatérek.