Archívum - 2011. július
Igazolt hiányzás
Toldi Miklós
Az idén az ötvenedik évfordulóját ünnepelte a NATO legszínesebb gyakorlata, a Tiger Meet. Ez a gyakorlat nemcsak az egyik legnagyobb harci játék Európában, de nyitottságának köszönhetően a legnépszerűbb és ismertebb is a civilek körében. Más, hasonló jellegű rendezvénytől eltérően itt a médiumok mellett minden érdeklődő számára lehetőséget biztosítanak, hogy a pálya mellett kísérhesse figyelemmel vagy fotózhassa a részt vevő masinákat.
Égi Kalapács
Kővári László
A francia Safran cégcsoport tagja, a Sagem régebben főként kommunikációs eszközeiről volt ismert, emellett azonban jelentős haditechnikai beszállítója volt a francia hadseregnek. Navigációs rendszerek, elektrooptikai irányítóberendezések mellett ma már precíziós vezérlésű csapásmérő fegyvereket is gyártanak, noha ez teljesen új terület számukra. Mégis sikerült rendkívülit alkotni, az elterjedt megnevezéssel AASM-nek nevezett repülőgép-fedélzeti irányított bomba ugyanis túlzás nélkül egyedülálló képességekkel rendelkezik.
60 év - 626 repülőgép
Kővári László
A kerek évfordulót nem érte el aktív szolgálatban a típuscsalád. Mint ismeretes, hazánkban 2010 decemberében hajtották végre az utolsó repüléseket a szovjet eredetű vadászrepülőgépekkel.
Obsitos elfogó vadász
Zsig Zoltán
A Tornado F3-asok több évtizedig adtak készültségi szolgálatot, hogy szükség esetén megvédjék Nagy-Britannia légterét. 2011. március 22-én nagyobb ünnepség nélkül került sor a változtatható szárnynyilazású repülőgépek utolsó századának feloszlatására.
Embertelen támadás
Deák Krisztián
A sci-fik kedvenc témája a hordákban támadó, alaposan felfegyverzett robotok pusztítása. Bár az írói fantázia közismert, az ember nélküli, felfegyverzett repülőgépek új generációja már a kapuban, azaz a felszállópályán toporog. A tét óriási, a piac hatalmas.
Egzotikus légierő
Geduldig László
A távoli, ázsiai országról egyre több olyan információ jelenik meg az utóbbi években, amelyek jól karbantartott, sőt korszerűsített MiG-29-es, Szu-27-es, Szu-25-ös repülőgép- típusokról szólnak. Olyan öreg gépekről is, amelyek máshol már szinte teljesen eltűntek az égről, mint például a szovjet gyártmányú MiG-27-es. Ismerkedjünk meg ennek a magyar szemmel egzotikus országnak a repülőerőivel, honnan indultak és hová jutottak el napjainkra.
Észrevétlen behatolók
Zsig Zoltán
A Night Stalkers ezred állományában kizárólag olyan forgószárnyasok repülnek, melyeket máshol nem használnak. Habár hasonló feladatú helikopterek léteznek, azonban jelenleg a 160-asok gépei vannak a legjobban felszerelve olyan eszközökkel, amelyek lehetővé teszik az ellenséges területre történő védett behatolást.
Képernyőszemű operátorok
Wim Das és Kees Otten
A Koninklijke Luchtmacht (Klu), vagyis a holland Királyi Légierő legnagyobb méretű repülőgépe a KDC-10-es. 1992 júniusában szerezték be ezeket a Martin Air légitársaságtól, ahol addig utasszállítóként üzemeltek. A légierőben azonban a csapat- és teherszállítás mellett légi utántöltésre is szükség volt, ezért az átalakítást főként ennek a feladatnak rendelték alá. A későbbiekben egy harmadik DC-10-esre is felkerült a holland felségjel, de ezt csak tehergépként alkalmazzák. Egy negyedik példány is a tulajdonukban van, de ez az arizonai sivatagban maradt, és alkatrészforrásként szolgál. A KDC-10-es a Klu egyik sikersztorija.
Az O'hare-rejtély
Horváth Zoltán
Edward "Butch" O'Hare, az amerikai flotta népszerű hőse 1943. november 27-én éjjel, a csendes-óceáni Tarawa korallzátony térségében tűnt el nyomtalanul. A vizsgálat nem tudta egyértelműen tisztázni, hogy bajtársának fegyvere okozta-e a tragédiáját, vagy pedig egy japán bombavető lövészének géppuskasorozata. A rejtély ezért az amerikai tengerészeti repülés 100. évfordulóján is foglalkoztatja a szakembereket
Családfaültetők I.
Varsányi Mihály
Ha napjainkban szóba kerül az orosz repülés vagy az orosz repülőgépipar, a Szuhoj márkanév megkerülhetetlen. Műrepülő versenygép, a vadászok és bombázók többsége, de a legkorszerűbb utasszállító is ma már Szuhoj, és akkor még nem is említettem az ötödik generációs harci gépet, ami szintén a Szuhoj műhelyeiben készül. A jelenlegi sikerekig hosszú, göröngyös út vezetett, és nem volt mentes nehézségektől, sőt kudarcoktól sem.
Csúcsforgalom IV.
Magó Károly
SX-16-os típusú infravörös szűrővel felszerelt kereső fényszóró fényerősségét az üzemeltetési korlátozások is jellemzik, mert tilos bekapcsolni a földön, ha 10 méteren belül emberek tartózkodnak vagy valamilyen gyúlékony anyag van. Továbbá 150 méteren belül tilos belenézni, mert károsíthatja a látást, valamint kis magasságú függési üzemmód során sem szabad használni, mert meggyulladhat tőle a száraz aljnövényzet.
Az elfelejtett harcos
Horváth Zoltán
A Boeing repülőgépgyár történetének legmeghatározóbb típusa volt ez a nukleáris csapásmérő, hiszen nyilazott szárnya vagy gondolákba épített hajtóművei a cég későbbi katonai és polgári gépeinek jellemzőivé váltak. Joggal nevezik minden idők legfontosabb bombázójának is, mivel az USA elrettentő erejének vasökleként másfél ezernél több példánya tartotta a frontot a hidegháború legkritikusabb éveiben. A világ első, hadrendbe állított, nyilazott szárnyú sugárhajtású bombavetője mégis feledésbe merült, pedig az utolsók 18 év szolgálat után vonultak nyugalomba.
Spitfire magyar kézben
Nagy László
Ha a II. világháború magyar vadászrepülőire gondolunk, emlékezetünkben azonnal egy Messerschmitt repülőgép jelenik meg. Gondolnák azonban, hogy létezett magyar származású pilóta, aki a világháború egy másik ismert típusát, a Spitfire-t repülte? Amikor a második világháború idején Angliában harcoló csehszlovák vadászalakulatok személyi állományának névsorát tanulmányoztam, rátaláltam Michael Nagy vadászpilóta nevére.
Vadmenyétek a levegőben VI.
Diószegi Dusán
Az USAF és a US Navy kezdetben alkalmazott passzív, defenzív jellegű ellenlépései az észak-vietnami integrált légvédelmi rendszerben megjelenő SZA-75M Dvina légvédelmirakéta-komplexumokkal szemben nem hozták meg az elvárt eredményt. Az alkalmazott változások a taktikában, valamint az elektronikai hadviselés megjelenése csak kismértékű és rövid ideig tartó veszteségcsökkenést eredményezett. A rakétakomplexumok kezelői, harci váltásai gyorsan tanultak, és megtalálták az eredményes rakétarávezetéshez szükséges lépéseket a kialakuló bonyolult légi helyzetben is. A légvédelmi rakéták általi fenyegetettség nem csökkent.
Volt egyszer egy PG... VII.
Kővári László
A harci repülőgépek ipari szintű javítását követően hasonlóan alapos berepülést kell végezni, mint a gyártás után egy vadonatúj gép esetében, amely még sohasem volt a levegőben. A berepülés közben "vizsgáznak" a fedélzeti berendezések, azok rendszeren belüli együttműködése, és ez számtalan probléma forrása lehet.
Hazai felszállópályán XVIII.
Varga "Tömör" Imre
Megtudtam tőle, hogy a másik gép már régen készen van, de Líbia nem fizet, így a munkabér fejében itt maradt. A repülőtér állóhelyein sem a megszokott kép fogadott. Hiányoztak az arab felségjellel ellátott, hatalmas IL-76-os szállítógépek. Egyik alkalommal az igazgató kezét tördelve közeledett felém a szálloda előtt. "Van egy kis probléma" - mondta. "Micsoda?" - kérdeztem. "Hát a buszon együtt kéne utaznunk a román átvevő csoporttal, nem okoz-e problémát nekünk?" "Nem" - válaszoltam. Egy biztos, román katonatársaink nem voltak bőbeszédűek, mert minden beszélgetéskezdeményezést visszautasítottak. Eszembe jutottak felsőbb katonai vezetőink nyilatkozatai a két nemzet hadserege közötti jó viszonyról, de valahogyan az volt a benyomásom, hogy alacsonyabb szinten ez nem realizálódott. Tovább »