Archívum - 2011. szeptember
Dacian Thunder 2011
Kővári László
Romániában 2011. július 1. és 31. között tartották meg a soron következő légi hadgyakorlatot, amelyen részt vett az USAFE spangdahlemi ezredének 81. századától tíz korszerűsített A-10C Thunderbolt vagy népszerűbb nevén Varacskos Disznó. Tovább »
A titokzatos roncs
Zsig Zoltán
A 160. különleges hadműveleti repülőezredről és az alakulat által használt helikopterekről az elmúlt hónapokban több cikk is megjelent lapunkban. A legutóbb ismertté vált bevetésükkel a világtörténelembe is beírták magukat. Oszama bin Laden kivégzésében játszott közreműködésük ráadásul egy titkos fejlesztési programra is ráirányította a figyelmet.
A NATO égi szemei II.
Kárpáti Endre
Nos, amíg az E-3A kívülről még eléggé emlékeztet polgári ősére, addig a fedélzeten már semmi sem hasonlít egy utasgép székekkel telezsúfolt kabinjára - igaz, szabad helyből ezen a változaton sem maradt sok.
Le Bourget 2011 érdekességei
Kővári László
A repülési és űrhajózási kiállításon rendszeresen bemutatnak légvédelmirakéta-rendszereket is, ezek között már többször is szerepelt a francia Thales által fejlesztett Crotale NG komplexum. Ennek érdekessége abban áll, hogy ezúttal nemcsak a rakétamakettekkel ellátott üzemképtelen példányok voltak a repülőtéren, hanem a francia légvédelemnél üzemelő valódi rakétarendszer is. Ezeket azonban természetesen nem lehetett közelről megnézni, mivel nem kiállítási tárgyként szerepeltek. A rendezvény biztonsága volt a fő ok, amiért Le Bourget-ba telepítettek egy komplexumot több indítóval. Mint a múlt hónapban már említettük, a kiállításon részt vett a francia elnök és az orosz miniszterelnök, akiknek a biztonságát szavatolni kellett.
Nélkülözhetetlenek
Deák Krisztián
Azt hiszem, nem botorság azt állítani: az elmúlt néhány hónap azt mutatta meg, hogy a helikopterek valóban nélkülözhetetlenek a jelenkor hadműveleteiből. Legyen szó a Földközi-tenger térségéről, Délkelet-Ázsiáról vagy az "örökzöld" Közel-Keletről, a forgószárnyasok ázsiója egyre csak nő, növekszik.
India Sólymai
Kővári László
Ázsia második legerősebb katonai hatalma még a nyolcvanas években kezdte el rendszerbe állítani az orosz MiG-29-eseket, első külföldi megrendelőként. Az első lépcsőben, 1987-től 44 gépet állítottak szolgálatba Baaz, vagyis Sólyom néven, ezeket 1989-ben további 26 példány követte, majd 1994-ben újabb tíz gépet vásároltak. Az összesen 80 gép komoly erőt képviselt, ez még annak ellenére is igaz, hogy az első szériákból származó 9.12-es változatokról volt szó.
Halászsasok szárnyalása
Carlo Kuit és Paul Kievit
2011. április végén megérkezett a Földközi-tengerre az USS Bataan (LHD-5) a fedélzetén lévő készenléti kétéltű egységgel (BATARG = Bataan Amphibious Ready Group). A különítmény az USS Kearsarge-t váltotta, amely az amerikai haditengerészet 6. flottájához tartozott. A BATARG támogatására a fedélzetre települt a tengerészgyalogság VM-263-as százada, amely az MV-22B Osprey billenőrotoros gépekkel repül. Az USS Bataan volt 2009-ben az első hajó, amelynek fedélzetén megjelent a különleges "átalakuló" típus.
A "Pilótafaló"
Horváth Zoltán
Az amerikai haditengerészet repülői 100 éves történetük során nem állítottak szolgálatba még egy olyan fantasztikus kinézetű repülőeszközt, mint azt az 1950-es évekbeli vadásztípust, amelyet a kalózok rövid tengerészkardjáról neveztek el. A vadonatúj rendszerek és megoldások tárházának tekinthető, rendkívüli orsózó- és emelkedőképességű Cutlass ráadásul a US Navy első olyan gépének bizonyult, amely képes volt 1 Machot meghaladó sebességre és irányított rakéták indítására. Mégsem a felsorolt érdemei miatt emlékeznek rá, hanem mindenekelőtt azért, mert rövid idő alatt a flotta pilótáinak rémévé vált.
Két akta ismét lezárult
Magó Károly
A legenda szerint azok a pilóták, akik eltűntek, még mindig a nagy vadászmezők felett repülnek. Várják, hogy az utolsó bevetésük véget érjen és visszatérhessenek bajtársaikhoz. Horváth György hadnagy és Varga László szakaszvető utolsó bevetése még nem zárult le, de már közel a leszállás…
Az első összecsapások
Zsig Zoltán
A Kadhafi vezette ország nemcsak a szomszédaival került összetűzésbe. Az Egyesült Államokkal is szinte kereste a konfliktust. A vezér úgy vélte, hogy a Szovjetunióval a háta mögött és a korszerű fegyverekkel sérthetetlenséget élvez. Azonban a 80-as években már Ronald Reagan volt az elnök, aki nem hagyta, hogy egy arab diktátor packázzon vele. A provokációkra nagyon kemény választ adtak.
Múzeum a város szélén
Magó Károly
Egy múzeum akkor él, ha szoros kapcsolatban van a látogatókkal és a kutatókkal. A Szolnoki Repülőmúzeum (hivatalos nevén: Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely) igyekszik élni azokkal a lehetőségekkel, melyek sok esetben a látogatók kezdeményezésére születtek.
A kesseli mészárlás
Horváth Zoltán
Az 1944. szeptember 27-én kiadott hivatalos közlemény szerint: "Ma több mint 1100 amerikai nehézbombázó támadta a rendező pályaudvarokat és ipari létesítményeket Németország nyugati részében: Kassel, Ludwigshafen, Köln és Mainz térségében. Az első jelentések nem tettek említést semmiféle légi ellenállásról, de arról beszámoltak, hogy a sűrű felhőzet miatt a kötelékek nem vizuális célpont-azonosítással, hanem műszerek segítségével bombáztak." Ezt olvasva aligha gondolta bárki is, hogy a 8. légi hadsereg 445. bombázócsoportja éppen aznap szenvedte el történetének legsúlyosabb, 75%-os veszteségét. Ez ráadásul olyan mértékű volt, amilyent az amerikai hadsereg bombázóalakulatainál - egyetlen bevetés során - sem azelőtt, sem azt követően nem jegyeztek fel.
Volt egyszer egy PG... IX.
Kővári László
A repülőgép-javító bázisok a világon szinte mindenhol repülőtereken vagy azok közvetlen tőszomszédságában találhatók, így kézenfekvő, hogy a berepülés is helyben történik. Ezt azonban néha akadályozhatják külső tényezők, ahogy az 1986-tól egy éven át a PG esetében is történt. A magyarországi katonai repülőterek többsége még az ötvenes években létesült, pontosabban a kellő hosszúságú betonpályák akkoriban épültek, ezek egy idő után felújításra szorultak.
Fekete Madarak az égen
Diószegi Dusán
A légi háború során az Észak-Vietnam felett megjelenő amerikai csapásmérő kötelékek nem tartoztak az első repülőeszközök közé, amelyek megsértették a légteret. Minden egyes légi csapást alapos légi felderítés előzött meg, és a nem kevésbé veszélyes felderítő bevetéseket végző repülőeszközök voltak az első légtérsértők. Számtalan felderítő és elemző dolgozott azon, hogy a kijelölt célpontokról, a térség időjárásáról és főleg a várható védelmi erőkről a lehető legmegbízhatóbb, legpontosabb és legaktuálisabb információt kapják a csapásmérő kötelékek. A támadó erők a légi felderítés összes lehetséges, korabeli válfaját bevetették.
Hazai felszállópályán XX.
Varga "Tömör" Imre
Boroveci üdülésünk befejeztével most valamilyen oknál fogva nem sikerült egyből a repülőgéphez gurulni az autóbusszal, így áttereltek bennünket a szófiai repülőtér ellenőrző pontjain. A vámosok Sz. Emiltől elvettek egy famegmunkáló kisgépet. Nagyon sajnálta a gépet, én meg Emilt. Mondtam neki, kérje vissza azzal a szándékkal, hogy beteszi a megőrzőbe. A vámosok gond nélkül visszaadták azzal a megjegyzéssel, hogy azt csinál vele, amit akar, de ki nem viheti.