Archívum - 2012. február
Modernizált tankgyilkos
Kővári László
Az amerikai Boeing arizonai Mesában lévő üzeme 2011 végén adta át az első AH-64D Longbow Apache Block III-as harci helikoptert. A forgószárnyas "indián" gyártása már évtizedek óta folyik, eddig kb. 1200 példánya készült el, amelyek zöme az amerikai hadsereg állományába került, a többi gép egy tucat ország fegyveres erői között oszlik meg. A jelenlegi legújabb változatból 12,5 milliárd dolláros tervezett költséggel 690 példány kerül a US Army állományába, ezek közül azonban csak 51 lesz új gyártású, a több a már meglévő gépek korszerűsítésével, átalakításával születik meg. Ez különösen hosszú program, mivel a mesai üzem havonta 7-8 példány átalakítására képes, emellett még teljesíteni kell az exportmegrendeléseket is.
Megcsapolt költségvetés
Kővári László
Oroszország légiereje megkezdte több évtizedes lemaradásának ledolgozását. A kilencvenes évek elejét követően alig néhány új gyártású gépet állíthattak hadrendbe, pár korszerűsítési program elindult, de nagy mennyiségű új technikára napjainkig kellett várni.Természetesen mindez összhangban állt az ország gazdasági helyzetével, az összeomlást követően még annak ellenére sem volt elegendő pénz a hadseregre, hogy több alkalommal is háborús konfliktus alakult ki a volt szovjet tagköztársaságokkal. Az orosz légierő a közelmúltig csak árnyéka volt önmagának, az utóbbi időben viszont az évente két számjegyű százalékkal növekedő katonai költségvetésből bőven jut a légierőre. Tovább »
A tűzokádó Chinook
Zsig Zoltán
A tandemrotoros forgószárnyasnak a vietnami háború idején elkészült egy különleges változata. Jelentős mennyiségű fegyverzettel látták el, pusztító tűzerővel rendelkezett. Nyugodtan kijelenthető, hogy mind a mai napig a helikopterbe épített csöves fegyverek számát tekintve az ACH-47A rekordernek számít.
Egyensúlytalanság
Deák Krisztián
Az indiai ígéretek szerint a japán K-X tender után hamarosan az indiai, közepes vadászbombázó repülőgépekre kiírt tenderen is eredményhirdetés várható. A lépés fontos és jó, de csak az első, ami a kontinensnyi ország légierejére vár.
Szellemlovasok
Zsig Zoltán
A Líbia ellen 1986-ban végrehajtott Eldorado Canyon hadművelet katonai szempontból kiválóan sikerült. Ehhez nagyban hozzájárult, hogy korábban egy másik F-111-esekkel felszerelt alakulat kidolgozta a megfelelő eljárásokat egy olyan nagy távolságú bevetéshez, amelynél alacsony magasságon kellett behatolni az ellenséges területre és ott pontosan lebombázni egy kijelölt célpontot.
Halálfejesek
Kárpáti Endre
A hidegháború korszakának egyik fontos, de szürke igavonója volt az LTV A-7-es könnyű csapásmérő. A típust, amely a vietnami háborúból is alaposan kivette a részét, a világon már csak egyetlen egység használja, a görög légierő 336. repülőszázada.
Örökifjú dzsungelharcos
Kees Otten és Wim Das
A North American-Rockwell OV-10 Bronco különleges repülőgép, különleges feladatkörre. A szokatlan kialakítású típus a gerillaellenes hadviselés egyik fontos eszköze volt Vietnam dzsungelei felett. Az 1965. július 16-án először levegőbe emelkedő típus a rendszeresítését követően gyorsan népszerű lett nemcsak az amerikai, hanem több más délkelet-ázsiai légierő katonáinak körében.
Veteránszolgálat
Martin Scharenborg és Ramon Venink
Noha sok kritika éri az üzemeltetési költségek magas szintje miatt, a B-1B Lancer nehézbombázó sohasem bizonyította be létjogosultságát jobban, mint a közelmúltban Irakban, Afganisztánban és Líbiában. A texasi Dyess légibázison járva meggyőződhettünk a típus sokoldalú alkalmazhatóságáról.
Vakmerő vállalkozás
Horváth Zoltán
1942. február 12-én Churchill egyik rémálma vált valóra azzal, hogy a Kriegsmarine, a német hadiflotta Atlanti-óceán partjáról útnak indult köteléke - kihasználva a partvédelem, a légierő és a haditengerészet tehetetlenkedését - mondhatni brit segédlettel jutott hazai kikötőbe. A sikeres hadművelet különösen azért sértette a királyságbeliek büszkeségét, mert az általuk English Channel névre keresztelt La Manche-on világos nappal haladt át az a flottilla, amely a Scharnhorst és Gneisenau csatacirkálóból, a Prinz Eugen nehézcirkálóból, valamint közel félszáz kísérőhajóból állt.
Volt egyszer egy PG XIV.
Kővári László
Miután nyilvánvalóvá vált, hogy a PG a jövőben nagy mennyiségű Mi-8-as ipari javítását végzi, ezért szükségessé vált a saját állományba tartozó berepülő személyzet alkalmazása. Szentkirályszabadjáról ezért miniszteri rendelettel a cég rendelkezésére bocsátották a berepülésekkel foglalkozó Ecseghy Lászlót és Papp Istvánt, valamint a fedélzeti technikus feladatát ellátó Kelemen Istvánt.
Messzerek Hispánia felett
Barna Péter
Július 11-én a Norbert Flegel törzsőrmester által repült 6.7-es oldalszámú Bf-109B súlyosan megrongálódott a landolás során összecsukló futómű miatt. A sárkányszerkezet komoly károsodásának ellenére a repülőgépet helyreállították, a későbbiekben a repülőgéppel Werner Mölders, a 3.J/88-as század később kinevezett parancsnoka is repült.
Szélmalmok az égen II.
Polgár Tamás
Az autogiro első katonai alkalmazója az Egyesült Államok Haditengerészete volt. 1931 szeptember 23-án egy Pitcairn OP-1-es sikeres leszállást hajtott végre az USS Langley repülőgép-hordozó fedélzetén. 1932 júniusában egy OP-1-est a haditengerészet 6. felderítő százada (VMO-6) Nicaraguában, a közép-amerikai dzsungel fölötti járőrözésre alkalmazott. Bár a giro a trópusi körülmények között is megbízhatóan működött, hatótávolsága elégtelennek bizonyult, terhelhetősége pedig nemkülönben, hiszen mindössze 50 font (22 kg) rakományt tudott a levegőbe emelni a személyzetén kívül. A tapasztalatok alapján a gépet áttervezték, szárnyait elhagyták, így született meg a nagy sikerű Pitcairn OP-2-es.
Észak-Amerika őrzői
Horváth Zoltán
Az egyetlen hadrendbe került, tisztán Kanadában tervezett és jelentős mennyiségben gyártott vadászgép a Canuck - kanadai - becenevet kapta. Az Avro Canada CF-100-as típusának eredete 1945 januárjáig nyúlik vissza, amikor a hatalmas területű ország légiereje megjelentette elképzeléseit a háború után rendszeresíteni kívánt vadászról. A hazai repülőgépipar pedig gyakorlatilag a nulláról indulva birkózott meg a felsorolt kívánalmaknak megfelelő szerkezet elkészítésével.
A hadtörténelem aranyásói II.
Magó Károly
Minden lezuhant repülőgép roncsa mesél! Műszaki hibáról, emberi mulasztásról, harcról, életről és halálról. Kielemzésükkel kiderülhet egy rejtett hiba vagy a hibás helyzetfelismerésből adódó rossz döntés, végül a légi háborúk történetének egy-egy fontos eseménye.
Hazai felszállópályán XXV.
Varga "Tömör" Imre
Begyakoroltuk a parancsnokok és törzsek tevékenységét a védelmi hadműveletek előkészítése és vezetése során, a gazdaságosság és a takarékosság messzemenő figyelembevételével, vagyis csak papíron és térképen. A nagy méretarányú, többszelvényes térképen szorgalmas kezek jelenítették meg az elképzelt vagy "beképzelt" harctevékenységet.