Archívum - 2012. március

Csapásmérő erő

Kővári László

aranysas.hu

A mágikus dátum 2020. Erre az időpontra az orosz légierő eléri azokat a képességeket mind mennyiségi, mind pedig minőségi téren, amelyek egy földrésznyi méretű országhoz illenek. Hozzá kell tenni, hogy a fő politikai érdekérvényesítő képesség demonstrálásához elsősorban a stratégiai nukleáris fegyverek megléte, korszerű szinten tartása szükséges, amely területre a világon a legtöbbet Oroszország költi.

Sasok a szomszédban

Serflek Szabolcs

aranysas.hu

Az F-15E Strike Eagle az elmúlt 23 évben az egyik legintenzívebben alkalmazott amerikai csapásmérő vadászgép, amely a világ számos pontján "megfordult" éles bevetéseken. A hazánkhoz legközelebb eső (egy szomszédos ország területén lévő) háborús zóna Bosznia-Hercegovina volt, ahol a Strike Eagle-ek szintén kivették a részüket a harci cselekményekből. Az alábbiakban ezen eseményeket tekintjük át egy kicsit közelebbről. Tovább »

Az AGM-175 Griffin

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Ma már megfigyelhető tendencia, hogy a földi célok ellen egyre több kisméretű repülőgép-fedélzeti fegyvert fejlesztenek ki. Erre az egyik jó példa a Griffin rakéta, amely sokféleképpen alkalmazható, igazán egyedinek számít.

Légcsavaros jövő

Deák Krisztián

aranysas.hu

Igazi amerikai fegyverbeszerzési programhoz méltóan még és már a bírósági szakban jár az Amerikai Légierő Könnyű Légi Támogató programja. Az eddigi győztes az Embaer A-29 Super Tucano. Feltéve persze, ha az ügyben illetékes bíróság is így dönt.

Erősebbet, nagyobbat

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A CH-47-esek rendszeresítését követően hamar bebizonyosodott, hogy egy sikeres típust hoztak létre. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a helikopter jó kiindulási alapul szolgálhat más fejlesztésekhez. Több olyan esetben is felhasználták a Chinookot, ami jóval túlmutatott az egyszerű képességnövelésen.

Megtalálták a Tigris utódját

Kővári László

aranysas.hu

Svájc magányos szigetként tartja fenn semlegességét, és változatlanul független a gazdasági és katonai csoportosulásoktól. Ez azonban nem jelent elszigeteltséget egyik területen sem, éppen ellenkezőleg, szorosak a kapcsolatok az Európai Unió és a NATO országaival. A semlegesség drága dolog, a gazdag alpesi ország százezres létszámú hadsereget tart fenn, és erős a légiereje is, pontosabban utóbbi légvédelemre szolgál, csapásmérő kapacitása elenyésző. Tovább »

A túlélés mesterei

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Miközben Magyarországon megszűnt a katonai repülőgépek ipari szintű javítása, addig Ukrajnában több cég is foglalkozik ilyen tevékenységgel. Az odeszai (odeszai) nagyjavító olyan típusokat javít, amelyek nemcsak hogy északkeleti szomszédunknál nem repülnek már, de napjainkban Európában is nagyon ritkának számítanak.

A hidegháború óriása

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Németország hadserege az egyetlen Európában, amely alkalmazza a Sikorsky CH-53-as helikoptereket, mégpedig már 40 éve. Az MTHR-15-ös (Mittlerer Transport Hubschrauber Regiment) ezred tavaly ünnepelte a nem mindennapi évfordulót a Rajna-vidéki Bentlagenben.

Az Égi Rája

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az USA 1950-es évekbeli repülőgép-fejlesztésének különlegességei közül legelegánsabb a Douglas-gyár együléses tengerészeti vadásza volt. A világhírű cég a lekerekített szárnyú elfogónak a Skyray nevet adta, miután alakja szerfelett hasonlított a tengeri rájákéra. A típus az amerikai flottától hivatalosan az F4D jelzést kapta, ami arra csábította a pilótákat, hogy kiejtése után egyszerűen Fordnak nevezzék.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

A légi csaták idején lezuhant és kényszerleszállt repülőgépek felkutatása az adott időszakok katonai és egyben állami hivatalos feladata volt. A hadizsákmánynak számító ép vagy roncsolódott gépeket meg kellett keresni és a kijelölt, központi helyre be kellett szállítani. A zsákmányt mindig hasznosították. Hogy mire, az attól függött, hogy ki szerezte meg.

Végzetes szereposztás

Kositzky Attila

aranysas.hu

1943. június elsején a német Luftwaffe 14./KG 40-es századának egyik Ju-88C-6-os nehézvadászgépe lelőtte a BOAC (British Overseas Airways Corporation) 777-es járatának G-AGBB lajstromjelű, Ibis nevű, DC-3-as típusú menetrend szerint közlekedő gépét a Vizcayai-öböl felett. A fedélzeten tartózkodó 13 utas és négyfőnyi személyzet életét vesztette.

Medvetáncoltatók

Horváth Zoltán

aranysas.hu

1939. november 30-án Sztálin nyomasztó fölényben lévő hadserege és "sólymai" lecsaptak Finnországra, de a hazájukat védők kilátástalan helyzetük ellenére sem kapituláltak rögtön. Sőt, következő februárig megálljt parancsoltak az "orosz medvének", ahogy a mindössze 3,5 milliós balti ország lakói nevezték félelmetes és kiszámíthatatlan szomszédjukat. Ebben nagy szerepet játszottak pilótáik, akiknek motivációja, kiképzése és taktikája még úgy is ellensúlyozta az agresszorok technikai és mennyiségi fölényét, hogy száznál alig több, főként elavult repülőgéppel tudtak levegőbe emelkedni.

Volt egyszer egy PG... XV.

Kővári László

aranysas.hu

A nyolcvanas években kettősség jellemezte a PG repülőgép-javító tevékenységét. A hetvenes évek legvégén tapasztalt csúcsot követően jelentősen csökkent a javításra érkező MiG-21-esek mennyisége. Az évi 25-29 helyett alig fele mennyiségű vadászgépnek járt le az üzemideje. Az MF (96-os típus) nagyjavítását követően még inkább csökkent a mennyiség, ugyanis az új bisz változatok javításközi üzemidejét 600-ról 850 órára növelték. Ezzel párhuzamosan elkezdődött a repült idő csökkentése, az ország gazdasági nehézségei ugyanis már ekkor érezhetők voltak.

Karácsonyi bombázás

Diószegi Dusán

aranysas.hu

1972 decemberében az Észak-Vietnam feletti légi háború egy olyan szörnyű erejű erődemonstrációhoz érkezett, amelynek addig és azóta sem volt (és remélhetőleg nem is lesz) párja a hadtörténelemben. A Guam szigeteki Andersen és a thaiföldi U-Tapao légibázisról indulva Stratofortressek hatalmas csoportosulásai, valamint taktikai csapásmérő kötelékek és különböző támogató erők támadták intenzíven egy 11 műveleti napig tartó légi offenzíva során a főváros, Hanoi és a haiphongi kikötő környékén kijelölt célpontokat.

Hazai felszállópályán XXVI.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

A pilóták azonban nem voltak annyira buták, hogy ne tudjanak alkalmazkodni az új helyzethez. Hamar megtanulták, hogyan lehet ugyanannyit a levegőben tartózkodni csökkentett töltéssel, mint régebben tele töltéssel. A parancsnok hallgatólagos beleegyezésével, szemrebbenés nélkül komplexáltuk a repülési feladatokat, hogy az elfogyasztott üzemanyag-mennyiség egyenes arányban legyen a végrehajtott feladatok számával.