Archívum - 2012. június
Sikeres záróvizsga
Kővári László
2012. április 16. és 20. között újra robbanások döreje verte fel a hajmáskéri Nulla pont környékét, ahol a légierő soron következő éleslövészete zajlott. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis négy repülőeszköze vett részt az április 17-én tartott sajtónyilvános képességi bemutatón, amelyen megjelent Hende Csaba honvédelmi miniszter is.
Lopakodók háborúja
Serflek Szabolcs
Az F-117 Nighthawk aktív évei alatt kulcsfontosságú szerepet töltött be egy sor fegyveres konfliktusban. A hatalmas titoktartás mellett kifejlesztett lopakodó volt az első Öböl-háború sztárja, a világ ekkor csodálkozott rá először, mire képes egy modern légierő. Cikkünkben az F-117-eseknek a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepéről szólunk egy kicsit részletesebben.
Halálos tévedések
Zsig Zoltán
A fegyveres konfliktusok során szinte mindig előfordultak olyan esetek, amikor hibás döntések következtében a saját erőkhöz tartozó repülőgépeket lőttek le. Ezalól nem volt kivétel a Falkland-szigetekért vívott háború sem. Mindkét harcoló fél hibás azonosítás miatt követett el végzetes hibákat.
Születésnap
Kővári László
Egy harci repülőgép történetében 40 év nagy idő, az esetek többségében megtörténik a leváltás, és már csak múzeumokban található meg néhány példány. Léteznek azonban olyan rendkívül sikeres típusok, amelyek akár még ennél is tovább maradnak szolgálatban. Tovább »
Két számjegyű fenyegetés
Kővári László
2012. április 16. és 27. között került sor Szlovákiában a MACE XIII elektronikai hadviselési gyakorlatra, amelynek központja a légierő legfontosabb bázisa, Szliács volt. Az elmúlt év tavaszára terveztek egy hasonló eseményt, de az elmaradt a líbiai konfliktus miatt. Pedig nagyon érdekes lett volna, ugyanis a résztvevők között szerepeltek a US Navy vadonatúj EA-18G Growler és Super Hornet gépei is.
Nem csak nászutasoknak
Kárpáti Endre
Az Európai Unió legnyugatibb csücske a földrajztudósok definíciója szerint már az afrikai kontinenshez tartozik. A Kanári-szigetek legközelebbi tagja bő száz kilométerre található Marokkótól az Atlanti-óceánon, miközben a spanyol anyaországtól majdnem 1300 kilométert kell megtenni délnyugatra, hogy a közel kétmilliós lakosságú nyaralóparadicsomba juthassunk. A terület stratégiai jelentőségéhez nem férhet kétség, így nem csoda, hogy a spanyol légierő két századdal is jelen van a szigetcsoporton.
Mentek, láttak, lőttek
Kaszab Tibor
2012 sokáig emlékezetes év lesz a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső légibázis katonái számára. Már az előző év is jól végződött, hiszen a magyar Gripenek történetében először sikerült kihasználni az éves repülési időt. Január 30-án Hende Csaba magyar és Sten Tolgfors svéd honvédelmi miniszter aláírta a JAS-39-es szerződés módosítását. Március közepétől pedig három hétig magyar zászló is lengett a svédországi repülőtereken, először a Légi Fölény 2012, majd a Lion Effort 2012 gyakorlaton bizonyíthattak a kecskeméti műszakiak és hajózók. Tovább »
Szuperszonikus gátőrök
Wim Das és Kees Otten
2012 elején Hollandia északkeleti részén a lakosság körében pánikhelyzetet okoztak a hatalmas erejű viharok, amelyek következtében a gátak több helyen károsodtak. Mint köztudott, az ország területének jelentős része mélyebben terül el, mint a tenger szintje, ezért a gátak állapota létfontosságú. Az állapotfelmérésre és a javításra villámgyorsan sort kellett keríteni, mielőtt a töltések átszakadnak, és hatalmas területeket öntene el az ár.
A repülő vasaló
Horváth Zoltán
A Gloster cég Javelin - Gerely - névre keresztelt, legutolsó repülőgéptípusa 1956-os rendszerbe állításakor nemcsak a Királyi Légierő legnagyobb és legnehezebb vadászgépének számított, hanem a világ első két hajtóműves deltaszárnyújának is. A gépágyúkkal, majd levegő-levegő osztályú, irányított rakétákkal felfegyverzett kétülésesek 11 évre szabott szolgálati idejük alatt Európán kívül a Távol-Keleten és Afrikában is bizonyították a típus képességeit. Ennek ellenére a RAF utána már nem állított szolgálatba hasonló kialakítású elfogót.
Fantomok az égbolton
Kositzky Attila
A naplók, a gépben talált feljegyzések, navigációs számvetések, térképek alapján a következő történet állt össze.
A frontbombázó
Varsányi Mihály
A megvalósult géprepülés történetének kezdeti időszakában, a XX. század elején gyakran előfordult, hogy egy repülőgép-tervező, aki egy személyben volt a kivitelező és a pilóta is, gépe roncsai között lelte halálát. A II. világháború idejére, amikor a tervezés bonyolult munkáját egyetlen ember helyett jól képzett mérnökcsoport végezte, a kivitelezést hatalmas gyárak tömegtermelése jelentette, és a pilóta már csak a repüléssel foglalkozott. Egyedülálló eset, hogy egy konstruktőr az általa tervezett és nagy sorozatban gyártott gépével lezuhanva veszítse életét, mint történt ez V. M. Petljakovval.
Mentorok és doktorok
Magó Károly
Eltelt egy újabb hét, és megint azt tudom mondani, hogy roppant gyorsan. Ha jól számolom meg, körülbelül 10 ilyen, és ha vártok, ha nem, megyünk haza. Megérkeztek Tibiék (Balla Tibor őrnagy), kicsit hosszú utazás után, és meghoztak a hideget is. Mínuszok repkednek, jegek lógtak a helikopterekről, amikor értük mentünk Herátba. Kicsit kalandos út volt, végül IFR-ben kellett elmenni értük, de megvolt és érdekes volt. Összefüggő felhőtakaró felett, néhol kilátszódó hegycsúcsokkal. Amilyen megkapó látvány, annyira zabszemes érzés, mivel sem GPS, sem megbízható földi navigációs berendezések, sem abszolút naprakész térképek.
A hadtörténelem aranyásói
Magó Károly
Az amerikai légierő 1944-es megjelenésével elkezdődött a tömeges légi háború, amelynek következtében a magyar területre zuhant ellenséges és saját (német/magyar) gépek roncsainak összegyűjtése szinte kezelhetetlen méretű logisztikai feladatot jelentett. A Vörös Hadsereg sikereinek köszönhetően az esztendő végére a frontvonalak folyamatosan közelítettek az országhatárhoz, ezért a keleti front légiharcai lassan átkerültek a magyar légtérbe, és immár egyet jelentettek az addigi honi légvédelemmel.
Feláldozott torpedóvetők
Horváth Zoltán
A Midway-szigetek körül immár 70 éve elült a szörnyű csatazaj, eloszlott a lángba borított hajók és repülőgépek kormos füstje. Nem messze ettől a parányi korallszigettől három torpedóvető-század hajózóinak végső nyughelyét rejti a Csendes-óceán. Nincs egyetlen kő vagy akár egy bója, ami jelezné sírjukat, megemlékezne tetteikről. Arról, hogy mekkora szerep jutott az elavult, lomha és védtelen Douglas TBD-1-es Devastator egymotorosokkal harcba indulóknak abban a hihetetlen győzelemben, amely azon a hadszíntéren gyökeresen megváltoztatta a háború kimenetelét.
Volt egyszer egy PG... XVIII.
Kővári László
Már a rendszerváltást megelőző években megkezdődött a magyar hadsereg személyi és eszközállományának csökkentése, ez a leginkább költséges haderőnemet, a légierőt különösen súlyosan érintette. Egyre kevesebb volt a megrendelés, így nehéz volt fenntartani a PG addigi szinten történő működését.
Halottak, foglyok, eltűntek
Diószegi Dusán
A karácsonyi bombázás első fázisa lezárult. A SAC és az USAF stratégiai szintjein viták zajlottak a hadművelet hogyan továbbját illetően. Nyilvánvaló volt, hogy a bombázások nem folytatódhatnak több napig sablonszerűen, ugyanazon taktikát alkalmazva. Az amerikai nukleáris triád egyik eleme, a stratégiai légierő büszkesége, a hidegháború során az amerikai erő demonstrátora, a B-52 Stratofortress Hanoi felett mindösszesen három éjszaka alatt olyan mértékű veszteségeket szenvedett, amelyek minden stratéga elképzelését felülmúlták. Egyetlen éjszaka alatt (december 20-21.) az észak-vietnami légvédelmi rendszer, azon belül is a légvédelmi rakétások megsemmisítették a délkelet-ázsiai térségbe csoportosított Stratofortress-flotta 3 százalékát.