Archívum - 2013. április

Háztáji megoldás

Kővári László

aranysas.hu

Törökország hadserege régóta alkalmazza az amerikai AH-1 Cobra több változatát. A hatalmas ország keleti régióiban rendszeresek a fegyveres összecsapások a kurd lázadókkal, ezekben az akciókban nagy szükség van harci helikopterekre. Azonban több akadálya is van a hatékony bevetéseknek.

Megszokott helyszín

Kővári László

aranysas.hu

Nevadában 2013. január 21. és február 1. között rendezték meg az idei második Red Flag légi hadgyakorlatot, amelyen az amerikai légierő és haditengerészet gépein kívül részt vettek svéd, holland, szingapúri és emírségekbeli vadászbombázók is. Tovább »

Típuscsalád

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Ha az Ancsa kifejezés szóba kerül a repüléssel kapcsolatban, általában két típus jut a magyar emberek eszébe: az An-2-es kétfedelű repülőgép és az An-26-os két hajtóműves szállítógép. Most ez utóbbiról, pontosabban a típuscsaládról lesz szó.

Férfias játékok

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A katonai repülőgép-vezetőket általában hőskultusz veszi körül. A veszélyek felvállalása, a haza szolgálata kiemeli őket az átlagból. Ennek megfelelően példamutató életet vár el tőlük a haderő, valamint a társadalom. A hivatásuk érdekében ők is magasabb követelményeket támasztanak magukkal szemben. Időnként azonban a hősök is bűnbe eshetnek. Tovább »

Nadrágszíj hadművelet

Deák Krisztián

aranysas.hu

Húsz éve nem tapasztalt megszorítások várnak az amerikai katonai repülésre. Csökkentett repülhető óraszám, elhalasztott repülőgéphordozó-nagyjavítás, elmaradt repülőnapok, veszélyben a világhírű bemutató kötelékek.

Rozsdatemető

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az Öböl-háborúban elszenvedett veszteségeket Irakban nem tudták pótolni, a szankciók pedig tovább csökkentették a hajdan hatalmas légierő képességeit. 2003-ban ismét háború tört ki, ennek legnagyobb meglepetését a haderőnem szolgáltatta. Egyetlen repülőgépük sem szállt fel, hogy felvegyék a harcot az országukra támadó erők ellen.

Kész átverés

Kővári László

aranysas.hu

2013. február elején "szenzációs" új iráni harci gép fejlesztéséről számolt be a sajtó. A bemutatása előtt napokkal beharangozott Qaher 313-as jelzésű repülőgép azonban csalódást okozott, ugyanis semmi köze nincs egy valódi prototípushoz, inkább egy csökkentett méretarányú műanyag makettről, mintsem használható gépről van szó.

Megelőlegezett bizalom

Kővári László

aranysas.hu

A Lockheed Martin F-35 Lightning II vadászbombázó a következő évtizedek mennyiségileg és minőségileg egyik leginkább meghatározó típusa lesz. Közismert a költség­túllépés és határidőcsúszás, az egyre növekvő anyagi teher többeket is a rendszeresítési tervek felülvizsgálatára késztetett. Egyes országok időben eltolva vagy (és) a mennyiséget csökkentve akarják rendszerbe állítani a típust, amely ugyanakkor új alapokra helyezi majd a légi hadviselést.

A jövő hírnöke

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A SAAB repülőgépgyárat igazán híressé futurisztikus külsejű J35-ös sugárhajtású vadászgépe tette. Az 1960-ban csapatszolgálatba állt Draken - Sárkány - egymásnak ellentmondó követelményeknek felelt meg. Alkalmas volt rövid, szükségrepterekről történő üzemeltetésre, ami kivételesen jó vezethetőséget jelentett alacsony sebességtartományban, miközben 2 Mach körüli csúcssebességével a világ élvonalába került.

Őrjárat az égen

Kővári László

aranysas.hu

1976 nyarán befejeződött a 19 fős magyar csoport szovjetunióbeli kiképzése, ezt követően azonban még messze voltak attól, hogy azonnal bevethetők legyenek. Erre már csak azért sem volt lehetőség, mivel idehaza nem volt olyan típus (MiG-21PFM), mint amilyenen gyakorlatot szereztek. A 45 óra egyébként is főként az alapvető repülési manőverek és a navigáció elsajátítására volt elegendő.

Mr. Helikopter

Varsányi Mihály

aranysas.hu

A háborús évek alatt Szikorszkij sikert sikerre halmozott tucatnyi különböző feladatú könnyű repülőgépet tervezett, közülük több sorozatgyártásra is került, és az orosz hadsereg széles körben alkalmazta. 25 éves korára a Szent Vlagyimir-érdemrend IV. fokozatának lovagja lett, 28 évesen pedig már nemzeti hősként ünnepelték.

Az olajzsarolás

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A II. világháború kezdeti szakaszában magányos gép jelent meg Baku, a szovjet kőolajipar központja felett. Minthogy elfogására nem történt kísérlet, háborítatlanul fényképezhette ezt a fontos stratégiai célpontot. A kétmotoros pár napra rá - onnan 400 km-re, nyugatra - Batumi, a Fekete-tenger legfőbb olajkikötőjének légterében tűnt fel. Ott ugyan tüzet nyitott a légvédelem, és üldözőbe vették a vadászok is, feladatát mégis teljesítette. Mivel éppen így ténykedtek a Luftwaffe felderítőgépei, mielőtt 1941 júniusában megtámadták volna a Szovjetuniót, rögtön rávághatná bárki, hogy német volt. 1940 tavaszán azonban a légtérsértő nem fekete keresztes felségjelet viselt, hanem brit civil lajstromjelet.

A repülő vasúti kocsi

Sáry Zoltán

aranysas.hu

1951-ben a Szovjetunióban Sztálin utasítására döntés született két új helikoptertípus kifejlesztéséről. A 12 személy szállítására alkalmas forgószárnyas elkészítését a Mil tervezőirodára bízták, a nagyobb gépet pedig Jakovlev csapatára.

A légcsavaros korszak

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A repülőgépek első fél évszázadában a gépek lelke, hajtóereje a dugattyús motor volt. Noha napjainkra a gázturbina már csak marginális szerepre kárhoztatta ezt a fajta erőforrást, érdemes megismerkedni működésével, történetével.

Leánykori neve: Alouette IV

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A Puma szállítóhelikopter a világ számos pontján a fegyveres erők nélkülözhetetlen igáslova. Bár közel ötven éve repült először, még mindig sok helyen használják.

Vörös csillagos légierő

Vándor Károly

aranysas.hu

Van a katonai repüléssel együtt járó nagyon fontos dolog: a hajózószemélyzetek védelmét ellátó ruházat, kiegészítő eszközök, sisakok, szemüvegek, kesztyűk, magassági ruhák stb. A szovjet csapatkivonás után sem ritka, hogy a légierő által itt hagyott, eladott ruhákat lát az ember. Én bármilyen alkalommal megyek például Kunmadarason keresztül, mindig (!) találkozom egy-két olyan emberrel, aki épp egy szerelődzsekit vagy pilótakabátot visel.

Mindhalálig géppár

aranysas.hu

Géppárban repülni annyit jelent, hogy a pilóták ismerik egymás gondolatait, mozdulatait, s ebben a kényes egyensúlyban készek arra, hogy habozás nélkül bízzák a társukra az életüket. Különösen igaz ez háború idején, sokszoros túlerővel szemben vívott légiharcban. Tobak Tibort és Pintér Gyulát az ég is egymásnak teremtette, hiszen ezt a szinkront a génjeikbe kódolva hordozták már a meg­ismerkedésükkor is.