Archívum - 2013. május

Továbbszolgálók

Kővári László

aranysas.hu

Lengyelország sajátos katonapolitikai környezetben van, elég, ha annyit említünk, hogy a kalinyingrádi enklávé miatt közvetlenül határos Oroszországgal, és másik keleti szomszédjára sem lehet büszke, Fehéroroszország ugyanis Európa utolsó diktatúrája.

Áspiskígyóveszély

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A hazai szaksajtó néhány munkatársa az MBDA konzorcium képviselőivel egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt. A látogatásuk időpontja nem volt véletlen, hiszen a Magyar Honvédség légvédelmi rakétáinak lassan lejár az üzemideje, ezek pótlásáról pedig gondoskodni kell.

A sah döntése volt

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az F-14-est az amerikai haditengerészeten kívül csak Iránban rendszeresítették. A típus perzsa színekben a rendszeresítés óta számos éles harci bevetésen vett részt.

Griffmadárkrónika

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A Magyar Honvédség egyik alapvető és meghatározó fegyverrendszere a Saab JAS39 Gripen harcászati repülőgép. A típus hazai története lassan évtizedes múltra tekint vissza, és előreláthatólag még hosszú ideig lesz a magyar légtér védelmezője. Tovább »

Bátorságpróba

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A katonai repülés egyik leglátványosabb mozzanata, amikor a legújabb gépcsodákat bemutatják a repülőnapokon. Az új típusok duplán vonzzák az érdeklődők tekintetét, hiszen a modern technikán túl általában lélegzetelállító manővereket is láthatunk, nemritkán helikopterektől vagy szállítógépektől is. Sokan gondolhatják, hogy a pilóta­fülkében vagány srácok ülnek, a valóság azonban teljesen mást mutat.

Újjászervezés

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A megszállást követően szinte az összes katonai repülőeszköz megsemmisült Irakban, a haderőnem megszűnt létezni. Az új államszervezet megalakulásával párhuzamosan a légierő is újjászületett, persze amerikai bábáskodás mellett. Az eredmény már jól látható, az ország pilótái előtt biztatóak a kilátások.

Viharmadarak

Kővári László

aranysas.hu

Az amerikai légierő bemutató csoportja kényszerűségből a földön ünnepli megalakításának 60. évfordulóját. Fennállásuk alatt ez a második "szezon", amit kénytelenek kihagyni, ezúttal a minden eddiginél szigorúbb pénzügyi megszorítások parancsolták a földre 2013. április 1-jétől a csapatot, amely pedig az USA-ban megrendezett minden valamirevaló repülőnap elmaradhatatlan résztvevője volt. Remélhetőleg a drasztikus lépés csak átmeneti, és a következő évtől a csoport élete visszatérhet a megszokott kerékvágásba. Tovább »

Hadihajó-pusztítók

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Amikor 1956 nyarán az Étendard - Zászló - nevű repülőgép-hordozó bázisú vadászbombázó prototípusa első ízben levegőbe emelkedett, a Dassault-gyárban legfeljebb egy évtized első vonalban eltöltött időt reméltek tőle. Ehhez képest a francia haditengerészet kötelékében ennek közel négyszeresét teljesítette, közvetlen leszármazottja, a Super Étendard pedig még most is aktív tengeri szolgálatot lát el.

Tragikus hazarepülés

Kővári László

aranysas.hu

A Csepel-szigeten, egykoron a tököli szovjet légibázis keleti részén meghúzódó repülőgép-javító üzemet nem kell bemutatni olvasóinknak, hiszen nemrégiben közöltünk róla sorozatot. A nemzetközi viszonylatban is elismerésre méltó eredmények mellett a nagy számok törvénye alapján néha előfordultak súlyos következményekkel járó események is, amelyek közül kettő repülőgépek és pilóták elvesztésével járt.

Légcsavaros korszak

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Miután az előző részben megvizsgáltuk a keverékképzést, ezúttal vessük górcső alá a hengerek gázcseréjét szabályozó szelepeket.

Gyökereink

Kositzky Attila

aranysas.hu

Amikor 2012-ben ezeket a sorokat írom, fölelevenednek előttem a 22 évvel korábbi arcok, beszélgetések, és belém hasított egy gondolat - akikkel akkor, először találkoztam, 69-70 évesek voltak, mint én most, aki, elővéve a korabeli fényképeket, újságcikkeket, leveleket, a számítógéppel viaskodom. Repülő-pályafutásom során megadatott, hogy nagyszerű tanárokkal, oktatókkal, pilótákkal, repülést biztosító kollégákkal, barátokkal találkoztam itthon és külföldön, akik közül nem egyet apámként tiszteltem és tisztelek. Erkölcsi tartozásomat szeretném törleszteni azon veterán társaim felé, akikkel a 24. órában a sors összehozott. Ezzel az írásommal szeretnék tisztelegni emléküknek!

Őrjárat az égen

Kővári László

aranysas.hu

A kétüléses MiG-21UM gépek Drezdába történő kirepülése és hazaszállítása változatosságot hozott a pápai hétköznapok közé, de ez nem azt jelenti, hogy odahaza unalmas időszak lett volna a nyolcvanas évek eleje-közepe. A nagyjavítást követő átvételi berepülések a feltárt kisebb hibák javításának időigénye miatt néha elhúzódtak, így több napot kellett a magyar csapatnak Drezdában töltenie.

Halálvágta

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Mikor a RAF 1939 késő őszén beszüntette a német kikötők nappali bombázását, a túlélő brit hajózók aligha gondolták, hogy valaha is folytatják ezeket a katasztrofális gépveszteségekkel járó támadásokat. A bombázók parancsnoksága azonban 1941 júniusának végén - a hadi helyzet megváltozására hivatkozva - elrendelte az akciók felújítását. A legemlékezetesebbre július 4-én a 2. bombázó­ezred két századának vegyes köteléke indult. A német tengeralattjárók negyed részét vízre bocsátó brémai hajógyár elleni légi csapás hősies levezénylésével a 27 éves Hugh Idwal Edwards repülő alezredes kiérdemelte a Viktória-keresztet.

Kalandnak Indult

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az I. világháború előtt alig néhány évvel parányi berregő masinák jelentek meg Mexikó és a Balkán-félsziget távoli, egzotikus csataterei felett. Néhány halálmegvető bátorságú férfi ugyanis akarva-akaratlanul megteremtette a légi hadviselés alapjait. Páran még túl is élték a nagy kalandot.

Bristol Belvedere

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A különböző forgószárnyas repülőeszközök már a második világháború során bevetésre kerültek. Gyorsan rájöttek, hogy különleges képességeiket sokféle területen is igénybe lehet venni. Különösen igaz volt ez a helikopterekre, mivel képesek voltak egy helyben függést végrehajtani. Éppen ezért a negyvenes évek végétől kezdve a világ minden táján sorra jelentek meg az újabbnál újabb típusok.

Balaton, a legendák tava

Magó Károly

aranysas.hu

A tavak és folyók környékének lakosai szerint sok repülőgép­roncs nyugszik a víz alatt. Ezek a történetek sok (roncskutató) szerencsevadászt ihlettek meg a rendszerváltás után. Valószínű, hogy vízfelszínek rejtenek még roncsokat a kíváncsi szemek elől, de az is biztos, hogy kevesebbet, mint amennyire az ott élők emlékeznek.