Archívum - 2013. október

Tűzvarázslók

Kővári László

aranysas.hu

Három év kihagyás után 2013. augusztus 3-4-én újra nemzetközi repülőnapot szerveztek a kecskeméti repülőtéren. Megint bebizonyosodott, hogy messze nem csak a szűk pár ezres műkedvelőt és profit, a repülés valamely területén dolgozó embert érdekli a dolog, hanem százezres tömeget mozgat meg.

Bombargyirovcsik

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Mikojan és Gurjevics konstruktőrökről elnevezett irodában sokáig elsősorban vadászrepülőgépeket terveztek, amelyek nem igazán voltak alkalmasak más feladatokra. A MiG-23B gépet viszont kifejezetten a földi célok elleni támadásra fejlesztették ki.

Szigetvita

Kiss Roland

aranysas.hu

Napjainkra a világ gazdasági, politikai és katonai súlypontja az ázsiai csendes-óceáni térségbe tolódott el. Azonban a régió nem mentes a feszültségektől, jelenleg ennek az egyik legfőbb forrása a vitatott területek hovatartozása, amely mögött a nemzeti büszkeségen kívül valamilyen fontos gazdasági vagy geostratégiai érdek is húzódik. Az utóbbi időkben a Kelet-kínai-tengeren fekvő Szenkaku-szigetek kerültek a figyelem középpontjába.

Digitális kamuflázs

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A hazánknál hat és félszer nagyobb területű Ukrajna papíron komoly légierővel rendelkezik. A harci egységek sorában a Szu-24-essel és Szu-25-össel felszerelt csapásmérő alakulatok mellett négy vadászrepülő-ezred is található, melyek közül ezúttal az Ivano-Frankivszkban települtet mutatjuk be.

A célravezető megoldás

Kővári László

aranysas.hu

A háborús tapasztalatok mindig nagy hatással voltak a haditechnikai fejlesztésekre, ezek ugyanis sokszor ellentmondtak az előzetes elképzeléseknek. Erre több példát szolgáltattak a hatvanas évek történései. Számos koncepció hibásnak bizonyult. A fejlesztések elsősorban a szuperhatalmaknál folytak, azok pedig a totális atomháborúra készültek. Ezért aztán egy sor fegyverrendszer nem felelt meg a kisebb helyi háborús körülmények között.

A sógorok Herculese

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A C-130 Hercules kategóriáján belül az egyik legelterjedtebb szállítógépnek számít, és szó szerint minden földrészen rendszerben áll. Bár az alaptípus már a fél évszázados kort is jelentősen túlhaladta, legújabb változatait napjainkban is gyártják. Ennek ellenére a korábbi "hagyományos" modifikációk is tovább üzemelnek, sőt időnként még gazdát is cserélnek. Érdekes módon azonban a mások által "levedlett" példányok nem mindig a szerényebb anyagi forrásokkal rendelkező országokba kerülnek.

Őrjárat az égen

Kővári László

aranysas.hu

A tesztelő csoport épphogy csak hazaérkezett az USA-ból, máris jött a svéd meghívás, ami júniusra szólt. Ez azonban nem olyan jellegű tesztelés lett volna, mint amit az amerikai gépek esetében végeztek, mivel a Saab JAS-39 Gripen még a rendszeresítés kezdetén volt, és nem állt rendelkezésre kétüléses gyakorló változat.

Fáklyaforduló

Kővári László

aranysas.hu

A harci repülőgépeknek nem elsődleges feladata a légi bemutatókon történő kis magasságú műrepülés, de mivel ez a legjobb módja, hogy az átlagemberek is láthassák, mire is képes a légierő, ezért szinte mindenhol nagy népszerűségnek örvend. Tovább »

Repülő vadgesztenye

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Immár tíz éve annak, hogy 2003. július 18-án a Haditengerészeti Kiképző Parancsnokság VT-9-es századának növendékei Rockwell Buckeye gépeikkel utoljára szálltak fel repülőgép-hordozóról. A 15 db T-2C eseménytelen érkezését, majd távozását az tette különlegessé, hogy ezzel lezárult e gyakorlógéptípus történetének leghosszabb és legjelentősebb fejezete. Az USA flottájának és tengerészgyalogságának pilótajelöltjei ugyanis azóta az utóddal repülve szerzik meg a vágyott aranyszárnyat és a jogosítást a hajóról történő alkalmazásra.

Sztálin bikája

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború során a nyugati szövetségesek nagy mennyiségű fegyvert szállítottak a szovjeteknek, köztük repülőgépeket is. Volt azonban egy kategória, amiből az oroszok hiába kértek, sohasem kaphattak. Mivel Sztálin nehézbombázókat akart mindenáron, így más módszerhez folyamodtak.

Változások kora

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Svédországban a védelmi kiadások visszafogása után a forgószárnyasokat is érintő racionalizálást hajtottak végre. Először egy alakulatba vonták össze az összes típust, majd a régebbiek kivonása mellett korszerűbbeket rendeltek. A változás nem ment zökkenőmentesen, de gyors döntésekkel sikerült a hadrafoghatóságot megőrizni.

A bevetés szabályai

Kővári László

aranysas.hu

Az 1967 júniusában lezajlott hatnapos háború volt a legjobb reklám a francia Dassault cégnek, amelyhez dőlni kezdtek a megrendelések a Mirage III-asra. Azt azonban csak kevesen tudták, hogy egyáltalán nem a típus kiváló képességei, hanem az azt alkalmazók felkészültsége volt a siker elsődleges forrása.

Kapcsolja a Fehér Házat!

Kositzky Attila

aranysas.hu

2013. május 16-án a Facebookon egy beszélgetés közepébe csöppentem. A 70 évvel ezelőtti "Gátrobbantó" bombázó­század története volt a téma. Szíven ütött két hozzászóló megjegyzése, és ez késztetett arra, hogy az akkori történéseket saját valós repülési élményeimmel fűszerezve megosszam Önökkel.

Halálos gyakorlórepülés

Horváth Zoltán

aranysas.hu

1953. március 12-én a Királyi Légierő Központi Lövész­iskolájából két Avro Lincoln típusú, nagy hatótávolságú nehézbombázó indult útnak Nyugat-Európa bejárására. Az angliai Yorkshire grófságbeli Leconfield légi támaszpontról kétórás különbséggel levegőbe emelkedett gépek feladata aznap célrepülés volt, ezért útvonalukat úgy választották meg, hogy a NATO-szövetségesek vadászkötelékei a lehető legtöbbször tudják gyakorolni a bombavetők elfogását és támadását. A második négymotoros kora délután repült be a Hamburgból Nyugat-Berlinbe vezető légi folyosóba, ahol szovjet MiG-15-ösök tűntek fel és nyitottak rá tüzet. Tovább »

A Vörös Lovag halála

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az I. világháború poklában alig négy esztendő kellett ahhoz, hogy egy lelkes, fiatal ulánus tisztből kiégett, halálra szánt férfi legyen. A nagy háború leghíresebb repülős ászának tartott Manfred von Richthofen mind nehezebben birkózott meg baljós sejtelmeivel. A világhírű német pilóta 1918. április 21-én indult el utolsó útjára.

Broken Wings

Magó Károly

aranysas.hu

A kecskeméti Katona József Múzeum Pánya István vezetésével a nemzetközi repülőnappal összhangban egy érdekes kiállítást állított össze a Bács-Kiskun megyében lezuhant repülőgépek roncsaiból. Ebben a részben megismerkedhet az olvasó a kiállítás anyagával, mely egyértelműen bizonyítja a lakosság által begyűjtött roncsok történelmi értékét is.