Archívum - 2013. október
Tűzvarázslók
Kővári László
Három év kihagyás után 2013. augusztus 3-4-én újra nemzetközi repülőnapot szerveztek a kecskeméti repülőtéren. Megint bebizonyosodott, hogy messze nem csak a szűk pár ezres műkedvelőt és profit, a repülés valamely területén dolgozó embert érdekli a dolog, hanem százezres tömeget mozgat meg.
Bombargyirovcsik
Zsig Zoltán
A Mikojan és Gurjevics konstruktőrökről elnevezett irodában sokáig elsősorban vadászrepülőgépeket terveztek, amelyek nem igazán voltak alkalmasak más feladatokra. A MiG-23B gépet viszont kifejezetten a földi célok elleni támadásra fejlesztették ki.
Szigetvita
Kiss Roland
Napjainkra a világ gazdasági, politikai és katonai súlypontja az ázsiai csendes-óceáni térségbe tolódott el. Azonban a régió nem mentes a feszültségektől, jelenleg ennek az egyik legfőbb forrása a vitatott területek hovatartozása, amely mögött a nemzeti büszkeségen kívül valamilyen fontos gazdasági vagy geostratégiai érdek is húzódik. Az utóbbi időkben a Kelet-kínai-tengeren fekvő Szenkaku-szigetek kerültek a figyelem középpontjába.
Digitális kamuflázs
Kárpáti Endre
A hazánknál hat és félszer nagyobb területű Ukrajna papíron komoly légierővel rendelkezik. A harci egységek sorában a Szu-24-essel és Szu-25-össel felszerelt csapásmérő alakulatok mellett négy vadászrepülő-ezred is található, melyek közül ezúttal az Ivano-Frankivszkban települtet mutatjuk be.
A célravezető megoldás
Kővári László
A háborús tapasztalatok mindig nagy hatással voltak a haditechnikai fejlesztésekre, ezek ugyanis sokszor ellentmondtak az előzetes elképzeléseknek. Erre több példát szolgáltattak a hatvanas évek történései. Számos koncepció hibásnak bizonyult. A fejlesztések elsősorban a szuperhatalmaknál folytak, azok pedig a totális atomháborúra készültek. Ezért aztán egy sor fegyverrendszer nem felelt meg a kisebb helyi háborús körülmények között.
A sógorok Herculese
Sáry Zoltán
A C-130 Hercules kategóriáján belül az egyik legelterjedtebb szállítógépnek számít, és szó szerint minden földrészen rendszerben áll. Bár az alaptípus már a fél évszázados kort is jelentősen túlhaladta, legújabb változatait napjainkban is gyártják. Ennek ellenére a korábbi "hagyományos" modifikációk is tovább üzemelnek, sőt időnként még gazdát is cserélnek. Érdekes módon azonban a mások által "levedlett" példányok nem mindig a szerényebb anyagi forrásokkal rendelkező országokba kerülnek.
Őrjárat az égen
Kővári László
A tesztelő csoport épphogy csak hazaérkezett az USA-ból, máris jött a svéd meghívás, ami júniusra szólt. Ez azonban nem olyan jellegű tesztelés lett volna, mint amit az amerikai gépek esetében végeztek, mivel a Saab JAS-39 Gripen még a rendszeresítés kezdetén volt, és nem állt rendelkezésre kétüléses gyakorló változat.
Fáklyaforduló
Kővári László
A harci repülőgépeknek nem elsődleges feladata a légi bemutatókon történő kis magasságú műrepülés, de mivel ez a legjobb módja, hogy az átlagemberek is láthassák, mire is képes a légierő, ezért szinte mindenhol nagy népszerűségnek örvend. Tovább »
Repülő vadgesztenye
Horváth Zoltán
Immár tíz éve annak, hogy 2003. július 18-án a Haditengerészeti Kiképző Parancsnokság VT-9-es századának növendékei Rockwell Buckeye gépeikkel utoljára szálltak fel repülőgép-hordozóról. A 15 db T-2C eseménytelen érkezését, majd távozását az tette különlegessé, hogy ezzel lezárult e gyakorlógéptípus történetének leghosszabb és legjelentősebb fejezete. Az USA flottájának és tengerészgyalogságának pilótajelöltjei ugyanis azóta az utóddal repülve szerzik meg a vágyott aranyszárnyat és a jogosítást a hajóról történő alkalmazásra.
Sztálin bikája
Sáry Zoltán
A második világháború során a nyugati szövetségesek nagy mennyiségű fegyvert szállítottak a szovjeteknek, köztük repülőgépeket is. Volt azonban egy kategória, amiből az oroszok hiába kértek, sohasem kaphattak. Mivel Sztálin nehézbombázókat akart mindenáron, így más módszerhez folyamodtak.
Változások kora
Zsig Zoltán
Svédországban a védelmi kiadások visszafogása után a forgószárnyasokat is érintő racionalizálást hajtottak végre. Először egy alakulatba vonták össze az összes típust, majd a régebbiek kivonása mellett korszerűbbeket rendeltek. A változás nem ment zökkenőmentesen, de gyors döntésekkel sikerült a hadrafoghatóságot megőrizni.
A bevetés szabályai
Kővári László
Az 1967 júniusában lezajlott hatnapos háború volt a legjobb reklám a francia Dassault cégnek, amelyhez dőlni kezdtek a megrendelések a Mirage III-asra. Azt azonban csak kevesen tudták, hogy egyáltalán nem a típus kiváló képességei, hanem az azt alkalmazók felkészültsége volt a siker elsődleges forrása.
Kapcsolja a Fehér Házat!
Kositzky Attila
2013. május 16-án a Facebookon egy beszélgetés közepébe csöppentem. A 70 évvel ezelőtti "Gátrobbantó" bombázószázad története volt a téma. Szíven ütött két hozzászóló megjegyzése, és ez késztetett arra, hogy az akkori történéseket saját valós repülési élményeimmel fűszerezve megosszam Önökkel.
Halálos gyakorlórepülés
Horváth Zoltán
1953. március 12-én a Királyi Légierő Központi Lövésziskolájából két Avro Lincoln típusú, nagy hatótávolságú nehézbombázó indult útnak Nyugat-Európa bejárására. Az angliai Yorkshire grófságbeli Leconfield légi támaszpontról kétórás különbséggel levegőbe emelkedett gépek feladata aznap célrepülés volt, ezért útvonalukat úgy választották meg, hogy a NATO-szövetségesek vadászkötelékei a lehető legtöbbször tudják gyakorolni a bombavetők elfogását és támadását. A második négymotoros kora délután repült be a Hamburgból Nyugat-Berlinbe vezető légi folyosóba, ahol szovjet MiG-15-ösök tűntek fel és nyitottak rá tüzet. Tovább »
A Vörös Lovag halála
Varga Csaba Béla
Az I. világháború poklában alig négy esztendő kellett ahhoz, hogy egy lelkes, fiatal ulánus tisztből kiégett, halálra szánt férfi legyen. A nagy háború leghíresebb repülős ászának tartott Manfred von Richthofen mind nehezebben birkózott meg baljós sejtelmeivel. A világhírű német pilóta 1918. április 21-én indult el utolsó útjára.
Broken Wings
Magó Károly
A kecskeméti Katona József Múzeum Pánya István vezetésével a nemzetközi repülőnappal összhangban egy érdekes kiállítást állított össze a Bács-Kiskun megyében lezuhant repülőgépek roncsaiból. Ebben a részben megismerkedhet az olvasó a kiállítás anyagával, mely egyértelműen bizonyítja a lakosság által begyűjtött roncsok történelmi értékét is.