Archívum - 2014. február

Az üzlet megy tovább…

Kővári László

aranysas.hu

Az USA-ban bevezetett példátlanul szigorú takarékossági intézkedések miatt 2013-ban több mint 40 ezer repült órát kellett megtakarítani a repülőalakulatoknak, ezenfelül megtiltottak mindennemű részvételt a különböző hazai és külföldi kiállításokon és repülőnapokon. A költségvetési év azonban az USA-ban nem januárban, hanem a megelőző év októberében kezdődik, és úgy tűnik, hogy 2014-re enyhítettek a szigoron.

Jobb későn, mint soha

Kővári László

aranysas.hu

Az indiai haditengerészet 2013 végén ötéves késéssel és a tervezetthez képest többszörös áron végre átvehette az oroszoktól a jövőbeni zászlóshajóját, a 45 ezer tonnás INS Vikramaditya repülőgép-hordozót.

Minden napra egy (el)fogás

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A hidegháború idején a NATO-országok közül nagyon keveseknek jutott olyan szerencse, mint Norvégiának. A skandináv ország közelében gyakran bukkantak fel különböző típusú vörös csillagos repülőgépek, melyek nem éppen jó szomszéd módján viselkedtek. A norvég vadászok emiatt egy átlagos évben 500-600 elfogást hajtottak végre.

Gripen-jubileum

Kővári László

aranysas.hu

2013. december 17-én a kecskeméti repülőbázis Puma repülőszázadának JAS-39 Gripen repülőgépei összesítve elérték a tízezredik repült órát. Az esemény véletlen módon esett egybe a motoros repülés kezdetének 110. évfordulójával.

Több mint bombázó

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A szovjet légierőben és a haditengerészetnél az ötvenes években rendszeresített közepes kategóriájú csapásmérő igen szép karriert futott be. Hosszú szolgálati idejét annak köszönhette, hogy folyamatosan korszerűsítették, alkalmassá tették nagy hatótávolságú fegyverek bevetésére, valamint különleges feladatra is sok példány épült.

Felderítők és szállítók

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Napjaink hadviselésében egyre nagyobb szerep hárul a különböző pilóta nélküli repülőeszközökre. Ez a tendencia természetesen a háborús övezetben érezteti leginkább a hatását, hiszen igazából ott dől el, hogy egy adott eszköz mennyire használható éles helyzetben.

A bevetés szabályai

Kővári László

aranysas.hu

1973 őszén egyre nőtt a feszültség a Közel-Keleten. Az izraeli hírszerzés jelentései szerint egyértelmű háborús készülődés volt tapasztalható az arab országok részéről, amit azonban csak részben vettek komolyan. Október 6-ára esett az engesztelés napja, ami a legszentebb vallási ünnep a zsidók számára. Az élet ilyenkor szinte megáll Izraelben, még a tömegkommunikáció sem működik. A hadsereg némely egységénél szabadságolták a katonák többségét, a Sínai-félsziget Szuezi-csatorna közelében lévő védelmi vonalai nagyrészt üresek voltak. Arab részről tökéletes volt az időpontválasztás.

A hidegháború veteránjai

Martin Scharenborg és Ramon Wenink

aranysas.hu

2013. május 13-án szállt fel az utolsó négy Fairchild A-10C Thunderbolt II a németországi Spangdahlem légibázisról. 34 évnyi folyamatos szolgálatot követően távozott Európából a különleges típus, amely az USAFE 81. Panthers, azaz Párducok századának állományában minden fontos katonai akció részese volt ezen időszak alatt.

Égi tanítómester

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A kanadai repülőgépgyártás fénykorának utolsó mohikánjaként tartják számon az idén 50 éve szolgálatba lépett Tutor, vagyis Oktató nevű gyakorlógépet. A kétkormányos a Canadair történetének azért is nevezetes típusa, mert a 70 éve, 1944-ben létrehozott cégnek ez volt a legelső, saját fejlesztésű repülőgépe. De míg kortársait a világ légierői azóta már kiszuperálták, addig juharleveles felségjellel még napjainkban is repülnek dekoratív festésű példányai.

Deltaszárnyú legenda

Kositzky Attila

aranysas.hu

2013. november 8-án a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum konferenciát szervezett MiG-21-es vadászgép a magyar haderőben címmel. Mivel 43 évig repültem, 38 évig ettem a vadászpilóták kenyerét, minden beosztást és rendfokozatot bejárva 32 évig koptattam a MiG-21-es Magyarországon rendszeresített nyolc változatának katapultüléseit, most néhány személyes emlékemet megosztom az ARANYSAS olvasóival. Tovább »

A repülő banán

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború végétől kezdve egymás után jelentek meg az újabbnál újabb helikoptertípusok. Ezek között számos úttörőnek számító konstrukció is volt, melyek közül néhány igazán figyelemreméltó karriert futott be.

Szigorúan nyilvános

Remes Péter

aranysas.hu

A nagyhatalmak jaltai megállapodása alapján Magyarország a Szovjetunió oldalán vett részt az űrkutatásban, míg a háborúban nyugatra került, valamint a később oda távozott magyar kutatók az Egyesült Államokban dolgoztak a világűr meghódításáért.

Roland Garros

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az aviatika hőskorának pilótái között - távrepülési és magassági rekordjainak köszönhetően - előkelő helyet foglalt el Roland Garros. A békés versenyek helyébe azonban 1914 augusztusától a háborús küldetések léptek, ezekből Franciaország ünnepelt repülője is kivette a részét. Ráadásul nemcsak a légcsavarkörön keresztül tüzelő géppuska fejlesztésében játszott kulcsszerepet, hanem magáénak mondhatta az első így működő fegyverrel megszerzett légi győzelmet is. A világháború végét azonban nem érte meg, 1918. október 5-én, egy nappal 30. születésnapja és egy hónappal a tűzszünet életbe lépte előtt egy légi csatában odaveszett.

Az orosz cári légierő

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Kereken száz évvel ezelőtt Oroszország nem csupán a felfegyverzett muzsikok százezreire támaszkodhatott, de létezett egy világszínvonalú, szinte teljesen ismeretlen fegyverneme is. A cár légierejében vakmerő pilóták, zseniális mérnökök és írástudatlan, de semmitől vissza nem riadó, keménykötésű kiszolgáló személyzet szolgált.

Úgy suhant, akár a nyíl…

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború idején a németek számos újszerű repülőgéptípust terveztek. Ezek egy része olyan új technológiákat tartalmazott, hogy az adott konstrukció gyermekbetegségeit a háború végéig már nem sikerült kiküszöbölni. Volt azonban olyan úttörő jellegű fejlesztés is, ami teljesen reális és a gyakorlatban is megvalósítható elképzelésnek tűnt.

Az első állandó roncskiállítás

Magó Károly

aranysas.hu

A roncskutatás tudományos jellegének legfontosabb bizonyítéka az állandó kiállítás, mely bemutatja ezt a kutatási formát és annak eredményeit. A hosszú és alapos szervezésnek köszönhetően 2003-ban teljesült a kutatók nagy vágya: állandó roncskiállítás nyílt Budapesten.