Archívum - 2014. március
Az első 40 év
Kővári László
Négy évtized egy ember életében is hosszú idő, ekkor vagyunk a teljesítőképesség csúcsán, de egyértelmű, hogy innen már egy (remélhetőleg) lassú leépülési folyamat kezdődik meg. Egy repülőgép "életében" jelentősen más a helyzet, csak a legkiválóbb típusokkal fordul elő, hogy a megszületésük után 40 évvel még gyártásban vannak, vagyis még legalább további 30 év aktív szakasz, repülés és szükség esetén harci bevetés áll előttük.
A Szovjet U-2-es
Zsig Zoltán
Az amerikai repülőgépek kifejlesztésével egy időben szinte minden típusnak megalkották a megfelelőjét a szovjet légiflotta számára. Így volt ez az U-2-es esetében is, bár sokan azt hiszik, hogy a Mjasziscsev M-17-est szánták hasonló feladatokra. Azonban már jóval korábban gyártani kezdtek egy másik repülőgépet hadászati felderítő feladatokra.
Spanyol sasok
Sáry Zoltán
Sorozatunk befejező részében bemutatjuk a spanyol helikopteresek tevékenységét, illetve bepillantást nyerhetünk a légierő és a hadsereg repülőinek mindennapjaiba.
A 24. órában
Kővári László
Légierőnk helikopterállománya messze a szükséges szint alá csökkent, ezzel tisztában vannak a döntéshozók is. Az elmúlt évben a parlamenti pártok fehér holló ritkaságú egyetértésével elfogadták azt, hogy hamarosan dönteni kell a jelenlegi forgószárnyas-állomány felváltásáról.
Védőszárnyak
Kővári László
Egy hónapon belül már a második mérföldkő fontosságú eseményre került sor a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis életében. 2013. december 17-én érték el a Puma század Gripen vadászgépei összesítve a tízezredik repült órát, 2014. január 17-én pedig egyezmény született arról, hogy a jövőben a magyar gépek az olaszokkal közösen látják el délnyugati szomszédunk, Szlovénia légtérvédelmét.
Csúcsmagasság
Zsig Zoltán
A norvég F-104-esek számára szinte rutinfeladatnak számított a legtöbb szovjet gép becserkészése. Ugyanakkor egy idő után olyan nem várt látogatókat is észleltek, amelyeket nem tudtak elérni. Emiatt tanulmányozni kezdték azt, hogyan emelkedhetnének 20 km-nél is magasabbra.
Cruzex Flight 2013
Johan Franken és Frank van der Avoort
Nyolc ország, kétezer katona és 96 repülőgép. Ezek voltak az alapszámai a 2013. november 4. és 15. között Brazíliában megtartott nemzetközi légi hadgyakorlatnak, amelynek központja a Recife és Natal légibázison volt.
A korszaknyitó vércse
Horváth Zoltán
"Amíg a repülőgép nem képes kolibriként függőlegesen fel- és leszállni, lebegni vagy hátrafelé repülni, addig nem ér fabatkát sem. Kétségkívül nehéz feladat, de valaki biztos megoldja" - vélekedett Thomas Alva Edison, a nagy feltaláló. Igaza volt, elkészültét azonban nem érhette meg. Az első sorozatgyártásra érett típus, a helyből fel- és leszálló Harrier Kestrel, vagyis Vércse nevű elődjét ugyanis csak az 1950-es évek végén építették meg brit szakemberek.
A félszemű szamuráj
Varga Csaba Béla
Különös, de a II. világháború alatt sem a japán közvélemény, sem az ellenséges légierők állománya nem ismerte a leghíresebb japán ászok nevét. Ma már azért is tudhatunk többet róluk, mert életben maradt az egyik legsikeresebb pilótájuk, Szakai Szaburó, és könyvében emléket állított elesett társainak és bátor ellenfeleinek. Tovább »
A jövő hírnökei
Kárpáti Endre
Miközben a béketábor ellenfelei csak egy félelemre alapozva fogtak hozzá a kombinált hajtóműves elfogó vadászok kifejlesztéséhez, a Szovjetunióban a probléma sokkal kézzelfoghatóbb volt. Az ő területük fölött ugyanis rendszeresen át is repültek a nyugati felderítőgépek.
Az első és egyetlen
Horváth Zoltán
Az I. világháború legeredményesebb hidroplánpilótája az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerésze, Gottfried Banfield volt, aki az Adriai-tenger térségében 9 igazolt és 11 valószínű légi győzelmet ért el. Sikereit a Mária Terézia-rend lovagkeresztjének adományozásával ismerték el. A császári és királyi fegyveres erők legmagasabb kitüntetését azonban más repülőász nem kapta meg, pedig 14-en az övénél több lelövést mondhattak magukénak. Ez haditettein kívül annak az elismerése is volt, hogy a sorhajóhadnagy minden esetben lomha, tolólégcsavaros repülőcsónakot vezetve kerekedett felül ellenfelein.
Szigorúan nyilvános
Remes Péter
1966-ban a Moszkva melletti Űrhajóskiképző Központban egy titkos űrhajós csoport alakult. Abban az időben az Űrhajóskiképző Központ 2. számú alakulatába voltak beosztva a katonai kozmikus program űrhajósai. Állományukból szervezték meg az új Spirál űrhajós csoportot az úgynevezett 50-es terméken való repülésre, ez volt az orbitális repülőgép egyik hivatalos fedőneve.
Ászok ászai
A második világháború irigyelt "sztárjai" voltak azok a profi vadászpilóták, akik egymás rekordjait megdöntve arattak fényes győzelmeket a levegőben. Minden nemzetnek megvoltak a maga tehetségei, de a legtöbb lelőtt ellenséges pilóta terén a németek vezettek. A PC-n, Macen és PS4-en egyaránt keresztplatformként is játszható, War Thunder című internetes repülős akciószimulátorban 350 repülő és hat nemzet gépei közül választhat, ha az ászok ászainak virtuális nyomdokába szeretne lépni.
A bevetés szabályai
Kővári László
Az 1973. októberi háború minden addiginál hevesebb volt. Viszonylag kis földrajzi területen hatalmas mennyiségű fegyverzet összpontosult, az egyiptomi fronton, a Szuezi-csatorna övezetében, északon, a szíriai határvidéken pedig a Golán-fennsíkon.
A hadtörténelem aranyásói
Magó Károly
A háborús szuvenírek között a magyar gépekből származó darabok a legelterjedtebbek. Ezeket három fő csoportra lehet osztani: apró, könnyű gépdarabok (pl.: adattáblák), dísztárgyak és újrahasznosított darabok. A dísztárgyak között az első helyen a légcsavarokból készültek álltak. A tollakra fényképet, esetleg kisebb alkatrészeket erősítettek.