Archívum - 2014. július

Őrségváltás

Frank van der Avoort és Johan Franken

aranysas.hu

2004. március 29-én a három balti szovjet utódállam volt csatlakozott a NATO szervezetéhez. A szövetség tagjainak vállalniuk kell, hogy gondoskodnak védelmükről, ami vonatkozik a légterükre is. Észtország és Lettország azonban egyáltalán nem rendelkezett katonai repülőeszközökkel, és Litvániának is csak néhány régi L-39-es sugárhajtású gyakorlógépe volt néhány helikopteren és szállítógépen felül. Egyértelmű volt, hogy a szövetségnek segítséget kell nyújtani a légvédelem terén. Tíz évvel a NATO Air Policing megkezdése után napjainkban a dolog fontosabb, mint eddig bármikor. Tovább »

Csapásmérő képesség

Kővári László

aranysas.hu

2014. április 24-én jelentették be, hogy a magyar Gripenek 2016-ra alkalmassá válnak a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatására, ehhez két részletben 2015 végéig 2,8 milliárd forintot utalnak ki. Az Európai Unió közös harccsoportot hoz létre, ezen belül a V4 országok (hazánk, Cseh- és Lengyelország, valamint Szlovákia) együttműködnek, ennek keretében történt a magyar felajánlás. Tovább »

Nélkülözhetetlenek

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A modern légi hadviselés elképzelhetetlen a légi utántöltés nélkül. Az ARANYSAS-nak ezúttal az amerikai légierő Mildenhallban állomásozó egysége nyújtott betekintést az utántöltés gyakorlatába.

Szárnyaszegetten

Kővári László

aranysas.hu

A légi bemutatókon a harci repülőgépek látványos manőverezése közben szinte mindig elhangzik a hangos­bemondókból, hogy milyen hatalmas túlterhelést kell elviselnie a pilótáknak és természetesen a gépeknek. A 9 g évtizedek óta szokványos alapkövetelmény egy sor típustól, és a kívülállók ez alapján azt hihetik, hogy a repülőgépek sárkányszerkezete mindent kibír.

Vörös Sasok

Kővári László

aranysas.hu

A szovjet harci repülőgépek beszerzése az amerikaiak számára amilyen nehezen indult, olyan egyszerűvé vált a hetvenes évek közepétől. Egyiptom vezetője, Anvar Szadat 1975-ben szakított régi támogatójával, a Szovjetunióval, ahonnan gigantikus mennyiségű fegyvert szereztek be az előző években.

A 21-es unokabátyja

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Pavel Szuhoj és csapata a Szu-7-eshez vezető programmal egy időben másik tervezeten is dolgozni kezdett. Az Sz-1-essel párhuzamosan egy nagyon hasonló gép rajzait vetették papírra ugyanazzal a céllal, harcászati géptípus lett volna az is. Végül a légvédelem számára készült ebből egy igazi egyfeladatú elfogó vadász.

ILA 2014

Kővári László

aranysas.hu

Németország fővárosában, Berlinben is kétévente kerül sor repülési és űrhajózási szakkiállításra. Volumenében ez a negyedik Európában, sorrendben az angliai Farnborough, a párizsi Le Bourget és a moszkvai MAKS után, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes ide is ellátogatni.

Pajzs az óceánon

Dutch Aviation Magazine

aranysas.hu

A Lynx 2012-ben történt kivonása miatt a holland haditengerészet új típus beszerzésére kényszerült, amelyet a Szomália partjainál bevetésen lévő egység fedélzetére telepíthetett. Bár az NH-90-est rendszeresítették, akkoriban még nem volt képes megfelelni a hadműveleti feladatoknak. Ez a probléma részben a szállítások csúszásának is a következménye, emiatt áthidaló megoldásra volt szükség.

A Vaslady égi harcosai

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Nagy-Britannia Harrier típusú vadászbombázói több mint négy évtizeden át voltak a repülőnapok sztárjai, hiszen függeszkedni, levegőben tolatni vagy függőlegesen leszállni más merevszárnyúak nem tudtak. Az elképesztő manőverek eredetileg persze nem a közönség felvillanyozását szolgálták, hanem azt, hogy háború esetén a repterek nehezen álcázható, több kilométeres betonjai nélkül is bevethetők legyenek. Ám az, hogy a típus nem méregdrága játékszer, hanem félelmetes fegyver, csak 1982-ben bizonyosodott be. Azt követően, hogy Margaret Thatcher miniszterelnök - a Vaslady - utasítására a Falkland-szigetek visszafoglalására küldött flotta háromszázadnyit vitt magával.

Szigorúan nyilvános

Remes Péter

aranysas.hu

Az Interkozmosz-űrrepülések idején csak kevesen fordítottak figyelmet arra, hogy a Szojuz-33 és a Szojuz-36 űrhajó parancsnoka nem katona, hanem az Enyergija vállalat kutatómérnöke volt. Sem előtte, sem utána az Interkozmosz-repülések történetében ez nem fordult többé elő.

Elszálltak az évek

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Negyven éve repül idehaza az An-26-os szállító repülőgép. 1974 óta vannak hadrendben, ekkor érkeztek meg az első magyarországi állomáshelyükre, Szentkirályszabadjára. A jeles esemény alkalmából összegyűlt az ancsás társadalom nagy része, hogy ünnepeljenek és emlékezzenek.

Pápai történelem

Kositzky Attila

aranysas.hu

1944 decemberében, a harcok sújtotta Magyarországtól távol, megszületett a chicagói egyezmény, amely a szerződő országok légterében végrehajtott polgári repülés biztonságát hivatott szavatolni - békeidőben.

Kanada magányos farkasa

Horváth Zoltán

aranysas.hu

1917 tavaszán tűnt fel üstökösként az a 23 éves kanadai fiatalember, aki brit színekben repülve végül 72 légi győzelmével az antant második és az I. világháború harmadik legeredményesebb ászaként írta be magát a repülés történetébe. Teljesítményét igazán figyelemreméltóvá az tette, hogy aktív pilótaként alig fél évet szolgált csak. Kiváló céllövő volt, ezért 17-szer fordult elő, hogy bevetésről visszatérve két vagy több lelövést jelentett. Haditetteit számos kitüntetéssel ismerték el, köztük a legmagasabbal, a Viktória-kereszttel is.

Tűzkeresztség

Kővári László

aranysas.hu

Az 1949-ben megalakult NATO egyes tagállamai számos alkalommal keveredtek fegyveres incidensekbe a „vasfüggöny” mentén. A nagyobb méretű konfliktus azonban a hidegháború néha forró pillanatai ellenére szerencsére elmaradt, köszönhetően a higgadt katonai vezetésnek.

A repülő söröskocsi

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A katonai és tengerészeti repülők mindig is kiemelkedő leleményességgel és humorral voltak megáldva, ami sokszor eredményezett érdekes szituációkat. Egyes esetekben a repülőgépeket különleges, sőt meghökkentő függesztményekkel látták el. Ezekből mutatunk be néhányat.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

A repülőgéproncsok a hadtörténeti információkon túl sok technikatörténeti adatot hordoznak magukban. A lemezek anyagminőségi összetételén és a különböző sárkányszerkezeti megoldásokon felül információt nyújtanak például az adott légierő festékeinek összetételéről és álcázó színeiről. Ezek tudományos igényű elemzése sok makettező és kutató számára fontos kérdés.