Archívum - 2014. augusztus

Tenderre várva

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az AgustaWestland minden évben egyszer lehetővé teszi néhány újságírónak, hogy mélyebben is betekinthessen a cég életébe. Az idén az ARANYSAS is meghívást kapott, így számos érdekes információt szerezhettünk a helikopteres repülés néhány kevésbé közismert részletéről. Az első részben a gyártó olaszországi tevékenységét mutatjuk be. Tovább »

Utasszállítók gyilkosa

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Szovjetunióban a légvédelem külön haderőnemnek számított, amely önálló erőforrásokkal rendelkezett. Rendszeresített repülőgépeik között voltak olyanok, melyeket kifejezetten nekik terveztek meg. Az egyik ilyen a Szu-15-ös volt, ez a vadászgép bebizonyította, hogy a Szovjetunió légterének még a nem szándékos megsértése is végzetes következménnyel járhat.

Egységben az erő

Dutch Aviation Magazine

aranysas.hu

Nagy-Britannia minden évben kétszer rendezi meg azt a nagyszabású gyakorlatot, amelyet idén március 24. és április 12. között tartottak. A nemzetközi felkészítés légi eseményeinek jelentős része a skóciai Lossiemouth bázison zajlott.

Típuskavalkád

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Kazahsztán. Bolygónk kilencedik legnagyobb országa, Ázsia közepén. A Szovjetunió utódállamai közül az egyik legjobban fejlődő, egy főre eső GDP-je megközelíti Magyarországét, hála gazdag ásványkincseinek. Így van lehetőség a hadsereg fejlesztésére, ezért az idén már harmadszor rendezték meg a Kazahsztáni Védelmi Kiállítást, a KADEX-et.

Légtérsértés!

Kővári László

aranysas.hu

A berlini ILA repülési és űrhajózási kiállításon, ahogy az más hasonló eseményeknél is történik, elsősorban az iparági szereplők, a szakma számára fontos események történtek. A zárónapokon viszont a nagyközönség is elárasztotta a hatalmas kiállítási területet, hiszen ahogy mindenütt, úgy a németeknél is rengeteg embert érdekel kisebb-nagyobb mélységben a repülés.

A gombafelhő árnyékában

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Sokáig csak találgattak a volt szocialista országok polgárai, hogy vajon voltak-e nukleáris fegyverek a hazájukban. Erre biztos választ csak a szovjet csapatok kivonása után kaphattak. Valóban sok repülőtéren tároltak atombombákat, melyek bevetésével komolyan számoltak.

A látszat néha csal

Kővári László

aranysas.hu

2005 nyarán a moszkvai MAKS repülési és űrhajózási kiállításon a többi MiG-29-es mellett állt egy látszólag jelentéktelen, semmi "extrával" fel nem szerelt példány. A 06-os oldalszámú gép különlegessége az orr bal oldalán felszerelt fix kialakítású tankolócső és az elé "kipakolt" vegyes, azaz légi és földi célok elleni fegyverzet volt, ami akkor nem keltett nagy feltűnést. Sajnos megszokott, hogy az ilyen kiállításokon még papíron sem lévő elképzeléseket valósként tálalnak, ez esetben viszont realitás volt a dolog.

JAWTEX 2014

Jens Schymura

aranysas.hu

Május 12. és 22. között tartották Nyugat-Európa egyik legnagyobb idei légierős hadgyakorlatát. A németországi eseményen száznál is több nagy sebességű repülőgép, továbbá támogató helikopter és szállítógép vett részt.

A Saab 37-es Viggen

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Svédország repülőipara a hidegháború évtizedeiben a világ élvonalába felküzdve magát olyan mással össze nem téveszthető harci gépeket fejlesztett és gyártott, melyek állták a versenyt a konkurenciával. Közéjük tartozott az 1967-ben első ízben levegőbe emelkedett Viggen - Istennyila - nevű, többfeladatú szuperszonikus deltaszárnyú. Bár nem volt olyan kecses, mint elődje vagy utódja, de a robusztus szerkezetből valósággal sugárzott az a nyers erő, ami az ellenség elrettentéséhez kellett.

Szigorúan nyilvános

Remes Péter

aranysas.hu

1980. május 26. hétfőre esett, ez volt a magyar űrrepülés első napja. A start az esti órákban volt, így az első izgalmas munkanap az éjszakai és a hajnali órákban zajlott. Akkoriban az Ûrrepülések Irányító Központjában dolgoztam űrorvosi szakértőként. A startot csak a monitorokon láttam.

Valami Amerika

ifj. Tőrös István

aranysas.hu

Az Egyesült Államok második világháborúba történő belépését követően a hátország életébe is "berepültek" a harci repülőgépek, habár csak képletesen. A háború, a reklámok és magazinok színes fényképei és rajzai a sajtónak köszönhetően beköltöztek az emberek mindennapjaiba is.

Pápai történelem

Kositzky Attila

aranysas.hu

1961. VII. 26-án a 47. honi vadászrepülő-ezred Sármellékről áttelepült a pápai repülőtérre. Szabó József őrnagy, Paár Ferenc őrnagy, Debreczeni Mihály őrnagy Pápán megkezdte a beérkezett 80 darab MiG-21F13-as vadászgépek átvételi berepülését, amelyeket később a taszári és kecskeméti ezredeknél is rendszeresítettek.

Vörös Sasok

Kővári László

aranysas.hu

A titkos MiG-század működése 1979-re már rutinná vált, és gépeik rendszeresen "harcoltak" a légierő, valamint a haditengerészet pilótái ellen. Azonban egy percig sem szabad elfelejteni, hogy ebben az esetben a rutin említése csalóka, hiszen minden igyekezet ellenére hiányos ismeretanyag alapján történtek a repülések és a gépek üzemeltetése.

Életre-halálra

Horváth Zoltán

aranysas.hu

1916. november 23-án a már több mint két éve a fronton küzdő bakák nem mindennapi légi párbaj szemtanúi lehettek. A britek kilencgyőzelmes, Viktória-kereszttel kitüntetett első ásza, Lanoe Hawker csatázott a tíz lelövéssel már tekintélyt szerzett Manfred von Richthofennel. Noha a legendás Vörös Báró - a németek legjobbja és az I. világháború legtöbb igazolt lelövését elért mesterpilótája - mindvégig élete legnehezebb összecsapásaként emlegette, az utókor mégis elfeledkezett erről a sorsdöntő párharcról.

Földre szállt angyalok

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A II. világháború kirobbanása után nem sokkal a nyugati hatalmak döbbenten tapasztalták, hogy nincs elég hadra fogható pilótájuk. Amikor megpróbálták gyorsan egyenruhába bújtatni a civil repülősöket, akkor meg a hátországban támadtak súlyos nehézségek. A kiúttalannak látszó helyzetből néhány csinos, elszánt és rendkívül bátor hölgy javasolt kiutat.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

2009 és 2010 legfontosabb eredménye Horváth György hadnagy és Varga László szakaszvezető földi maradványainak exhumálása volt. A két pilóta sorsa hasonlóan alakult, mert egyiküket sem lehetett közvetlen bizonyítékok (DNS) alapján azonosítani. A személyazonosítás végül sikerrel járt, mert elegendő közvetett bizonyítékot sikerült felkutatni a két emberi sors lezárásához.