Archívum - 2015. május

Visszaszámlálás

Kaszab Tibor

aranysas.hu

A magyar Gripen-pilóták - műszakiak, logisztikusok és szállítórepülők hathatós támogatásával - 2015-ben is kitelepültek Európa legnagyobb kiterjedésű szárazföldi lőterére, Vidselbe, hogy végrehajtsák a háromévente megrendezésre kerülő Légi Fölény gyakorlatot, melynek fő célja a repülőgépek éles levegő-levegő fegyverzetének használata és a földközeli repülések gyakorlása. Tovább »

A kerekasztal lovagjai

aranysas.hu

Az asztalnál - Rejtő Jenő stílusában - kilenc repülőtábornok, közel 25 000 repült óra és egy veterán főszerkesztő foglalt helyet.

Képességfényezés

Kővári László

aranysas.hu

Az orosz légierő jövendő csúcstípusa, a Szuhoj által fejlesztett T-50-es ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó berepülése a tervekhez képest lassabban, de halad. Az ukrajnai válságot követően a Nyugat mesterségesen generált gazdasági nehézségeket Oroszországban az olajár drasztikus csökkentésével és néhány területre kiterjedő embargóval, ami a rubel erős gyengüléséhez vezetett.

Társak a bajban

Kővári László

aranysas.hu

Évtizedek óta hétköznapi rutin, hogy repülőgépek százai szelik át az óceánok sok ezer kilométeres légterét. Erre régen többnyire nagyméretű, négy hajtóműves gépeket alkalmaztak, mivel ezek hatótávolsága tette lehetővé az interkontinentális forgalom kifejlődését.

Rakétapárbaj

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A háborúk győztesei legtöbb esetben utólag könnyű sétagaloppnak állítják be a történteket, hogy megnyugtassák a közvéleményt. A katonák persze korántsem így élik meg harcokat. Még a veszteség nélküli sikert sem adják könnyen, emberileg megviseli a résztvevőket. Így történt ez az Öböl-háború idején a légvédelem semlegesítése során is.

Öngyilkos vadászgépek

Kővári László

aranysas.hu

A katonai repülés története során számtalan különleges, egyedi esemény fordult elő, amelyek hihetetlennek tűnnek, mégis igazak. A címben szereplő megállapítás is ilyen, hitelesen dokumentálva több alkalommal is megtörtént.

Égi radarállomás

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A katonai repülés története során számtalan különleges, egyedi esemény fordult elő, amelyek hihetetlennek tűnnek, mégis igazak. A címben szereplő megállapítás is ilyen, hitelesen dokumentálva több alkalommal is megtörtént.

Se veled, se nélküled

Trautmann Balázs

aranysas.hu

"Bárki, aki információkat ad át a kongresszus számára az A-10-esek képességeiről, árulást követ el" - dörögte az amerikai légierő kétcsillagos tábornoka a pulpitusról. "Szó sem lehet az A-10-esek kivonásáról, bármit is mond a légierő vezetése" - válaszolt az ikonikus szenátor, volt vadászpilóta. "Hazudik a légierő" - tette hozzá a hadsereg egyik őrnagya, csinos táblázatokat mellékelve. Tovább »

44 év az első vonalban

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A legendás Harrierek napjainkban még négy országban állnak szolgálatban, de brit felségjelzés egyiken sincs. Repülik a spanyol, az olasz és az indiai flotta pilótái, de a gépek túlnyomó többsége az USA tengerészgyalogságának színeit viseli. A sors iróniája folytán éppen azét a haderőnemét, amit kihagytak a típus őse, a kísérleti P.1127-es Kestrel értékeléséből.

Megmentett múlt

Vándor Károly

aranysas.hu

Rendszerint a szovjet légierő magyarországi tevékenységéről publikálok, s bár a mostani cikk részben szintén ezt a területet érinti, de egy sokkal élőbb példán keresztül. Bemutatom, hogyan ér össze a múlt kutatása és az egykori repülőtechnika megmentése egy magánkezdeményezésként indult projektben.

Egy sikertelen dezertálás

Nagy Ernő

aranysas.hu

"A repülőgép kabinjából történő kiemelésem után magam is meggyőződtem arról, hogy a repülőgép hajtóműve erősen megrongálódott. A tűz következtében erősen felizzott a repülőgép bal oldali törzsfarokrésze. Az előzetes kárszakértői megállapítás helytállóságát nem vitatom.

Fuvarosok

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Lövészeket szállítanak, légideszantot dobnak, humanitárius segélyt visznek, utánpótlást juttatnak célba. Legyen szó bármilyen katonai akcióról, jó eséllyel feltűnik egy szürke vagy tereptarka szállítógép. Szinte kivétel nélkül vállszárnyas, hátsó teherrámpás céleszközök. De hogyan vált a kialakításuk ennyire egységessé, hogyan alakult ki a modern hadi teherszállító?

Tűzkeresztség Hollandiában

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A brit Királyi Légierő a II. világháború során a Nyugat-Európa feletti áhított légi fölény megszerzéséig súlyos veszteségeket szenvedett. Ezekből a keserű leckékből a Boulton Paul Defiant típusú gépekkel repülő 264. század két és fél hónap alatt többet is kapott, az elsőt 75 éve, 1940. május 13-án.

Dicsőségre ítélve

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A japánokról 1942 tavaszán már mindenki tudta, hogy nem riadnak vissza az öngyilkos támadásoktól. A midwayi csatában azonban az Akagi, a Kaga, a Szorjú és a Hirjú repülőgép-hordozók ellen támadó amerikaiak legalább annyira bátrak voltak, mint a szamurájok legendás utódai. Nem riadtak vissza attól, hogy hazájuk győzelme érdekében feláldozzák az életüket. Az elavult gépeket nemzedékük legelszántabb pilótái vezették.

Kifestőkönyv

Magó Károly

aranysas.hu

Az elmúlt években a makettezők és a repüléstörténeti kutatók között komoly vita zajlott arról, hogy a Krayer E. és Társa Festék-, Kence és Lakkgyár (továbbiakban Krayer) képes volt-e a kor színvonalának megfelelő, modern repülőgépfesték fejlesztésére vagy sem. A makettező­fórumokon zajlott viták fő kérdése az volt, hogy a három álcázó színből álló (barna, zöld, szürke) festési séma, a köznapi szóhasználatban magyar tarka színei milyen árnyalatúak voltak.