Új szám - 2015. október

Kötelékrepülés

Aranysas

aranysas.hu

Szerkesztőségünk ebben az évben két születésnapot is megünnepelhetett. 25 évvel ezelőtt jelent meg a korszak ikonikus repülőmagazinja, a TOP GUN - az Aranysas jövőre lesz 15 éves -, és 10 éve várják negyedévente a REGIMENT magazint az olvasók. Ez alkalomból nem idézzük a múltat, hanem bemutatkoznak szerzőink, akiknek „kötelékrepülésével”, azaz írásaikkal Önök minden hónapban találkoznak. Feladatuk azonos volt: hogyan kezdődött?

Védőszárnyak

Tőrös István

aranysas.hu

2015. szeptember 1-jétől a német légierő Typhoonjai és a magyar JAS-39-esek védik a Baltikum légterét. Sorozatunk eddigi részeiben olvasóink végigkísérhették a kecskeméti katonák felkészülésének fontosabb állomásait. Az indulás előtti utolsó hónapban sem maradt sok üres hely a határidőnaplókban. Sőt... Tovább »

Minőségi csere

Kővári László

aranysas.hu

Az amerikai légierőben szolgáló F-15C/D vadászgépek számának csökkenése átmenetileg megállt. Nemrégiben az egyik Agresszor századot számolták fel, amely a McDonnell Douglas által a hetvenes évek elején tervezett típust repülte. Az 1997-től a Boeing „égisze” alatt futó program azonban még messze nem fejeződött be, hiszen a régi fejlesztésű gép többfeladatú verziójának gyártása még éveken át folyik, de csak exportra.

Tüntető távolmaradás

Kővári László

aranysas.hu

A legutóbbi moszkvai repülési és űrhajózási szakkiállítás lényegesen különbözött az eddigiektől. A kétévente augusztusban ismétlődő esemény főként az orosz repülőipar és haditechnika seregszemléje, ahol a külföldi jelenlét mindig is korlátozott volt. Most azonban minden eddiginél kevesebb nyugati kiállító volt jelen, ami egyértelműen politikai okokra vezethető vissza.

Vendégjárás

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az Egyesült Államok fegyveres erői nem veszik félvállról a kelet-európai biztonsági helyzet megváltozását. Ennek egyik jeleként egyre-másra telepítik át Európába hosszabb-rövidebb időre különböző repülőegységeiket is. Az idén eddig három különböző Légi Nemzeti Gárda alakulat is gyakorlatozott Bulgáriában.

Mentőrendszerek

Kővári László

aranysas.hu

A korszerű helikopterek tervezésénél ma már az elsődleges tényezők között szerepel, hogy baleset vagy harci sérülés során a személyzet túlélőképességét a lehetséges legmagasabb szinten biztosítsák.

Őrségváltás az óceánon

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Ritkán tapasztalható, kettős váltás vár az amerikai haditengerészetre: mind repülőgép-hordozói állománya, mind a rájuk települő repülőezredek átlépnek végre a 21. századba. Lassan búcsúzhatunk az öreg Nimitz osztálytól és a Hornetektől. De mennyire lassan? Tovább »

Anatolian Eagle 2015

Toldi Miklós

aranysas.hu

A török légierő boszniai és koszovói konfliktus alatt szerzett tapasztalatai megmutatták egy hazai - komplex -, a valóságot leginkább megközelítő gyakorlási rendszer kialakításának szükségességét. Mintaként az etalonnak számító amerikai Red Flag, illetve a kanadai Maple Flag háborús játékok lebonyolítása szolgált. Helyszínnek a konyai légibázist választották ki, ahol az első gyakorlatra 2001-ben került sor.

Repülő tehervagon

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Az amerikai Fairchild Aircraft cég gyártotta az első, már a rajzasztalon kifejezetten katonai szállítógépnek tervezett típust. Nevét annak köszönhette, hogy tágas törzsébe olyan nagyméretű harci eszközök is befértek, amik a korábban rendszeresített gépekébe nem.

Villámgyors megoldás

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Mi, magyarok joggal lehetünk büszkék Kenyeres Miklósra, aki ellenséges területen szállt le, hogy pilóta barátját kimentse az oroszok orra elől. Az egyszemélyes vadászba Debrődy György is bepréselte magát, így sikerült kijutniuk mindkettőjüknek. A bajtársiasság ilyen megnyilvánulása nagyon ritka, ugyanakkor mégsem egyedülálló, mások is megpróbálták a szinte lehetetlent.

Védőőrizet

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A vadászpilóták élete nemcsak móka és kacagás, de néha valóban érdekes és kellemes elfoglaltság is kijut nekik. Ilyen lehet például az, ha fegyverkíséretet kell biztosítaniuk és felügyelniük.

El nem mondott történetek

Sertsznyev György

aranysas.hu

A vadászpilóták élete nemcsak móka és kacagás, de néha valóban érdekes és kellemes elfoglaltság is kijut nekik. Ilyen lehet például az, ha fegyverkíséretet kell biztosítaniuk és felügyelniük.

Húsz éve tört ki a vihar

Kővári László

aranysas.hu

Horvátország 2015. augusztus 4-én ünnepelte a Vihar hadművelet elindításának huszadik évfordulóját. 1995 nyarán a függetlenné váló ország 20%-a még a szerbek kezén volt, a krajina elfoglalása érdekében indított harc mindössze három nap alatt sikerrel zárult, és kialakulhatott a ma is ismert végleges határ.

Verduntől Vietnamig

Toldi Miklós

aranysas.hu

A nagy repülőgép-ipari múltra visszatekintő nemzetek mindegyikében egyesületek és szervezetek számos esetben állami intézményekkel karöltve őrzik és ápolják a repülés emlékeit. La Ferté-Alais, Duxford vagy Hahnweide repülőnapjain évről évre felbukkan egy-egy olyan régi masina vagy replika, amiért érdemes néhány évente visszatérni az itt megrendezésre kerülő rendezvényekre.

Hellász elfelejtett hősei

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A II. világháború 1940-ben történt eseményei közül alig ismert, hogy október végén Görögországot megtámadták olaszok, és a hadjáratban megalázó vereséget szenvedtek. Az pedig még kevésbé, hogy az egyenlőtlen küzdelemből győztesen kikerült görög hadsereget támogató kicsiny légierőnek mekkora szerepe volt a váratlan diadalban.

A Zöld Pokol pilótái

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A múlt század elején Új-Zéland a béke és a nyugalom szigetének tűnhetett. 1939-ben azonban a „kiviket” hideg zuhanyként érte a felismerés, hogy Tokió csapatai bármelyik pillanatban lerohanhatják a hazájukat. Gyors fegyverkezésbe kezdtek. Megnövelték a légierő létszámát is. A japánok elleni döntő összecsapásra a Salamon-szigetek felett került sor. Az elavult új-zélandi gépekben nagyszerű pilóták repültek. Az első ászok között még egy birkapásztor is akadt.

Sikertípusok, sikertörténetek

Magó Károly

aranysas.hu

A rövid és sikertelen pályát befutott Mi-4-es helikopterek után a Mi-1-es típusnak sikerült bizonyítani a forgószárnyasok létjogosultságát a magyar repülőcsapatoknál.