Archívum - 2016. február
Orosz rulett Szíria felett
Kővári László
Sajnos két hónappal ezelőtti írásunkban jól láttuk, hogy a szíriai orosz beavatkozás még bőséges témát ad a jövőben. Noha néhány optimista hírforrás szerint Putyin pár hét alatt "rendet tesz" az arab országban, ennek nyomát sem látni még annak ellenére sem, hogy az orosz légierő aktivitása, bevetésszáma messze meghaladta az azonos időegység alatt a nyugati szövetségesek légierőiét. Tovább »
Velünk van az erő!
Kővári László
Az Európában ősz folyamán lebonyolított nemzetközi NATO-hadgyakorlatok közül néhányat hazánkban tartottak, amelyeken a szárazföldi erők mellett az USAF egységei is részt vettek. Az Operation Atlantic Resolve keretében számos alakulat települt át több hónapos időtartamra, de nem egyetlen helyen maradtak, hanem akár egy tucat szövetséges országban is megfordultak.
Mentőkörülmény
Sáry Zoltán
Az 1970-es évek második felében a francia Aerospatiale fejleszteni kezdte az Alouette II-es könnyű forgószárnyas utódját. Az új típus egy igen érdekes helikopter lett, melyet a polgári repülésben mind a mai napig sikeresen használnak. Mivel a gép különböző változatait a fegyveres erők is több helyen rendszeresítették, így ideje, hogy bemutassuk.
Két nemzet, egy cél
Wim Das és Kees Otten
A német THR-10-es szállítóhelikopter-ezred fő feladata a szárazföldi katonák harctéren történő mozgatása. Az alakulat gépei a különleges műveleti katonák, illetve a közös német-holland gyors reagálású erők számára is rendelkezésre állnak.
Harmincból hatot
Trautmann Balázs
A 2015. november 13-i párizsi merényletet nyugati katonai válaszcsapás követte. A feltételezett elkövetők elleni légi hadjárathoz Németország is repülőgépekkel csatlakozott. Igaz, alig volt mivel...
Védd meg magad!
Zsig Zoltán
A katonai incidensek következtében időnként egyes repülőgépek reflektorfénybe kerülnek, így járt az orosz Szu-24-es is. Jó alkalom ez az ARANYSAS magazin számára, hogy bemutassuk azon képességeket, melyek megléte vagy hiánya szerepet játszott az esemény során.
Hivatása: berepülőpilóta
Kárpáti Endre
A hajózók között különleges csoport a berepülőpilótáké, akik a repülőgép működését a többieknél alaposabban ismerve hajtják végre a gyártás vagy javítás utáni első felszállásokat, mielőtt a gépet átadnák a felhasználónak. Ennek az elit csapatnak a csúcsán helyezkednek el azok a hajózók, akik egy-egy új típus, változat kifejlesztésében vesznek részt, a legújabb fejlesztéseket próbálhatják ki elsőként a levegőben. Közülük ezúttal André Brännströmmel, a SAAB gyár berepülőpilótájával beszélgettünk a munkájáról.
A vidám óriás
Sáry Zoltán
Az ötvenes évek végén Sikorsky egy új helikoptercsaládot alkotott. Ezek a forgószárnyasok újszerű technikai megoldásaik miatt forradalmasították a haditengerészeti repülést.
Csak egy maradt belőle
Horváth Zoltán
A Blackburn Aircraft vállalat az I. világháborútól tengerészeti harci gépeivel szerezte a hírnevét. De ez a cég gyártotta a 22 t rakománnyal terhelhető Beverley négymotorost is, a brit repülőipar 1945 utáni legnagyobb méretű katonai típusát, amelynek egyik különlegessége a 36 személy elhelyezésére alkalmas faroktartó volt.
Szablyától a Phantomig
Zsig Zoltán
A vadászpilóták pályafutása során előfordulnak érdekes kitérők, így a nagy sebességű gépek után ideiglenesen visszalépésnek számító típusra kerülhetnek. Az igazi egyéniségeknél a készségek és a jó értelemben vett agresszivitás minden esetben kifizetődik, meglátszik az eredményeken.
A Fairey Barracuda
Sáry Zoltán
A brit Királyi Haditengerészet 1937-ben a korábbi kétfedelű gépek felváltására elhatározta egy modern típus rendszeresítését. Az eredmény egy érdekes repülőgép lett, melynek végül igencsak felemásra sikeredett a karrierje.
Felemás megoldás
Sáry Zoltán
A két világháború között szinte számolatlanul készültek a legkülönfélébb repülőgéptípusok. Ezek legnagyobb része néhány éven belül el is avult, és gyorsan a feledés homályába veszett. Néhány kivétel viszont beírta magát a történelembe, köztük a Boeing első egyfedelű vadászgépe.
Barát vagy ellenség?
Remes Péter
A pilóták lelkük mélyén ősi ellenségüknek tekintenek minket, repülőorvosokat, mert úgy vélik, feleslegesen maceráljuk őket vizsgálatainkkal, és akadályozzuk a repülésüket. Nem növeli a népszerűségünket az sem, hogy adott esetben mi vagyunk azok, akik közlik a hajózóval, hogy ettől a pillanattól kezdve nem alkalmas a repülésre. Érdekes megfigyelni a pilóták reakcióját is, amelyet a meddig lehet vadászpilóta valaki? kérdésre vágnak rá gondolkodás nélkül.
Poseidon, a tenger istene
Kővári László
A jól bevált utasszállító, a Boeing 737-es fontos katonai felhasználású változata a P-8 Poseidon, amely az ősrégi P-3 Orion típust váltja le több ország haditengerészeténél. A Föld felszínének kétharmadát víz borítja, több mint 170 ország rendelkezik tengeri határokkal, így rendkívül fontosak az olyan repülőgépek, amelyek képesek a szárazföldtől távol eső helyeken a szükséges katonai feladatok végrehajtására.
Dupla szárnyú kardhal
Sáry Zoltán
A második világháború légi csatáiban jó néhány akkor már elavultnak számító kétfedelű típus is szerepet játszott. Bár ezek többsége csak kiegészítő szerepkörökben szolgált, az angol Swordfish többször is beírta magát a történelembe.
A bátorság nem elég
Varga Csaba Béla
Gabriele d’Annuncio olasz költő lelkes pilóta volt. Az első világháború végén ő találta ki az olasz torpedóvető bombázók jelmondatát. A Sufficit animus, vagyis "elég a bátorság" évtizedeken keresztül az egész Királyi Légierő, vagyis a Regia Aeronautica jelmondata is lehetett volna. 1943-ben azonban kiderült, a fejlettebb technika és a túlerő ellen a vakmerőség nem elegendő. Szicília felett ugyanazon a napon halt meg az olaszok két ász pilótája.
Boszorkánytánc
Magó Károly
Július 13-án a harmadik bevetésen a magyar bombázók az urivi hídfőt és az Urivtól északkeletre felfedezett páncélos-összevonást támadták. A sikeres bombázást viszontagságos visszaút követte...