Archívum - 2016. június

Konfliktuskeresők

Kővári László

aranysas.hu

A nemzetközi sajtóban nagy visszhangot kaptak az utóbbi évek, hónapok tengeri, lég incidensei, amelyek főként az amerikai és az orosz fegyveres erők között következtek be. A kiújult hidegháborús viszonyok között sajnos gyakorivá váltak az olyan események, amelyek könnyen vezethetnek balesethez vagy éppen fegyveres összecsapáshoz. A konfliktushelyzetek megítélése a két fél között homlokegyenest ellentétes, mindenki minden alkalommal a másikat hibáztatja.

Drónok harca

Polgár Tamás

aranysas.hu

Amikor 1921-ben az első repülőgép felemelkedett, hogy demonstrálja Billy Mitchell repülő tábornok elméletét és elsüllyessze a kimustrált német Ostfriesland csatahajót, az admirálisok szinte sértésnek vették jövendölését, hogy holmi repülő játékszerek veszélyeztethetik a hadihajók uralmát a tengereken. A második világháború azonban alaposan igazolta, hogy a jövő nem a páncélos óriásoké, hanem a repülőgép-hordozóké.

Hiányszakma

Trautmann Balázs

aranysas.hu

2012-ben még arról beszélt nyilvánosan is Mark A. Welsh tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke, hogy nem tudják, mi az ördögöt kezdenek majd a rengeteg, Afganisztánból és Irakból kivonandó MQ-1 Predator és MQ-9 Reaper távolról irányított felderítő és támadó repülőgéppel. Ma pedig az a kérdés: honnan lesz elég repülőgép és hozzá operátor az évről évre növekvő igények kielégítésére? "Nem tudom, mit is fogunk ezekkel kezdeni. Semmi értelme nem lenne újabbakat venni" - mondta a négycsillagos tábornok egy sajtótájékoztatón. Tovább »

A mennydörgés fiai

Kees Otten és Koos Meemskerk

aranysas.hu

Évek óta tartó hagyomány, hogy az amerikai légierő közös kiképzés keretében repülőgépeket telepít Bulgáriába. Az idén a 74. század A-10-esei vettek részt a Thracian Thunder 16 elnevezésű eseményen, melyen klasszikus hidegháborús eszközök találkozhattak.

Kétpetéjű ikrek

Kővári László

aranysas.hu

Napjaink két specializált csatarepülőgépe, az orosz Szu-25-ös és az amerikai A-10-es már behatárolható jövő előtt áll. Mindkettő eltűnik a következő évtizedben, mégpedig úgy, hogy egyelőre nincs a láthatáron hasonló feladatkörű váltó típus.

Dassault-centenárium

Kővári László

aranysas.hu

1916 áprilisában a Verdun feletti légi csatákban a francia Nieuport vadászgépek az átlagosnál eredményesebben szerepeltek. Hasonlóan alakult a Spad VII esetében is, ami nemcsak a pilóták tapasztalatának és bátorságának volt köszönhető, hanem az akkor először alkalmazott új Éclair légcsavaroknak.

Futárszolgálat

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A magyar légierő a rendszerváltás környékén számos típussal rendelkezett, melyek közül a Mi-2-es könnyű helikopterek kevésbé látványos, ám annál hasznosabb munkát végeztek.

Kicsi, de nagyon drága

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Bár napjainkban a nagyhatalmak egyre nagyobb méretű repülőgép-hordozókat építenek, számos nemzet rendelkezik kisebb egységekkel. Ilyen ország Thaiföld, melynek flottája üzemelteti a világ jelenlegi legkisebb hordozóját.

Előszezon

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Európa egyik legnagyobb, harci gépek számára létrehozott gyakorlótere a Delta 79, amely a Kanári-szigetektől délre található. A körülbelül 160 kilométer hosszú légtérben a vadászgépek szabadon szimulálhatják a különböző harci manővereket.

Az atommeghajtás bűvöletében

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A II. világháborút követően feltámadt "atommánia" az amerikai hadsereg légierejét is utolérte. Vezérkara 1946-ban - 70 évvel ezelőtt - kutatást kezdeményezett atomreaktor működtette, nagy hatótávolságú stratégiai bombázó létrehozására. Az új típus előtt álló lehetőségek határtalanoknak látszottak, akárcsak az elképzelhető katasztrófáké.

Sasból Jaguár IV.

Pátrik Gábor

aranysas.hu

A Jaguár fegyverzetének legolcsóbb és legkézenfekvőbb megerősítése az Il-10-es és Tu-2-es típushoz rendszeresített bombakészlet megmaradt részének felhasználásával történhetett volna. Ezek részletezése további támpontot adhat a Jaguár fegyverzetével kapcsolatos hipotézis kialakításához.

Nehézvadász születik

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A harmincas évek közepén számos ország látott fantáziát a többszemélyes, többmotoros nehézvadászok kifejlesztésében, különösen Franciaországban volt népszerű a koncepció. Az Armée de l’Air 1934 októberében ki is írt egy tendert egy kétmotoros, háromüléses gépre, amelyet a legnagyobb titokban a holland Fokker is megpályázott.

Letiltás vagy korlátozás?

Remes Péter

aranysas.hu

A katonai repülés összetett dolog, számos szakág együttműködésére van szükség, és a hatalmas gépezet (kimondatlanul is) csak egy optimális rizikó vállalásával hozható mozgásba. Jól tudja minden repüléshez értő, hogy ha mindig és minden szabályt betartanánk, akkor soha egyetlen vadászgép sem emelkedhetne a magasba.

Sugárhajtású útkeresés

Sáry Zoltán

aranysas.hu

1944-re már minden nemzet számára nyilvánvalóvá vált, hogy a jövőt a sugárhajtású vadászgépek képviselik. Mivel az amerikai haditengerészet sem akart lemaradni, így ők is beléptek a "jetkorszakba".

Egymásnak feszülve

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Ma már csak emlék, hogy Németországot a világháborút követően a győztes hatalmak kettéosztották, területén megszálló erőket állomásoztattak. Néhány éven belül a korábbi szövetségesek ellenséggé váltak, emiatt rengeteg katonai gép állt harckészültségben a belnémet határ két oldalán.

Állati elmék

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Gyújtogató repülő emlősök? Bombát irányító galambok? Először viccnek tűnhetnek ezek az ötletek, mégis komolyan dolgoztak ilyen projekteken az Egyesült Államokban. Állatvédők ne olvassák el ezt a cikket!

Megtizedelt légierő

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1941 áprilisában a németek és szövetségeseik meglepő gyorsasággal szétzúzták a Jugoszláv Királyságot. A gyors győzelem nem csupán Berlint lepte meg, de a vesztes állam népeit is. Nehéz döntés várt a horvát pilótákra és a földi személyzetre. Szinte azonnal kirobbant a könyörtelen partizánháború, és a legjobb horvát repülőket a szovjet frontra küldte a hadvezetés. A veteránok közül nem sokan maradtak életben.

Boszorkánytánc VI.

Magó Károly

aranysas.hu

Szeptember 28-án a szovjet légvédelmi tüzérek eltalálták Inokai százados gépét, és a pilóta bal szemét megsebesítette egy szilánk. Mivel nem tudta tovább vezetni a gépet, a megfigyelő vette át a kormányt.