Archívum - 2016. augusztus
Tiszteletkör
Trautmann Balázs
A katonai légi bemutatók százezreket vonzanak a helyszínre, s milliók követik a látványosságot a televíziók képernyőjén is. Ennek persze megvan az árnyoldala is: minden, a bemutatókkal vagy a műrepülő-kötelékekkel kapcsolatos rossz hír (baleset, katasztrófa) pillanatok alatt bejárja a világsajtót.
Esély a túlélésre
Kővári László
Az elmúlt hónapokban az Egyesült Államokban magas szinten foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogy az USAF jelenleg legpotensebb vadászgépének gyártását újra kellene indítani. A Lockheed Martin F-22A Raptor arról híres vagy inkább hírhedt, hogy költségei az egekbe szöktek, és kevesebb mint kétszáz példány elkészültét követően befejezték a sorozatgyártást.
A bevonulás napja
Sáry Zoltán
Immár hivatalosan megérkeztek Szolnokra a Magyar Honvédség legújabb forgószárnyas repülőeszközei. A két darab AS-350 Ecureuil helikopter korábban a mentőknél repült, onnan került át a katonákhoz.
Terepasztaltól az Alpokig
Kárpáti Endre
A német fegyveres erőknél a közelmúltban jelentősen átszervezték a forgószárnyas-alakulatokat. A légierő átadta az összes NH90-esét és UH-1-esét a hadseregnek, megkapta viszont a CH-53-asokat. Az átalakítás viszont leginkább csak a nevében érintette a helikoptervezetőket képző iskolát, amely már korábban is mindhárom haderőnemnek képezett hajózókat.
Érdekházasság
Trautmann Balázs
Bár egyre több információ szivárog ki az Irak és Szíria területén az iszlám terrorszervezet ellen harcoló nyugati erőkről (zömében különleges műveleti csoportokról beszélhetünk), a támogatás jelentős része még mindig a levegőből érkezik. Az ISIS elleni alkalmi koalíciót egészíti ki a sajátos orosz légi kampány, az eredmény: a földi célpontokra hulló, többé-kevésbé pontos bombák és rakéták ezrei.
Csúcsvadászok
Kees Otten és Wim Das
Az F-35-ös a világ egyik legbonyolultabb repülőgépe, amely teljesen új lehetőségeket nyit meg. Az ötödik generációs típus alacsony észlelhetőségű, fejlett az elektronikája, és összetett érzékelőrendszerekkel szerelték fel.
Égi állatkert
Kees Otten és Wim Das
A 2016. évi Tiger Meetet a spanyolok rendezték, és az eseményre a teljes jogú tagnak számító Ala 15 egység otthonában, Zaragozában került sor. A gyakorlatra 14 országból nem kevesebb, mint 90 repülőeszköz érkezett.
Egy korszak jelképe
Kővári László
Kevés olyan repülőgéptípus létezik, amely "túlélte" a leváltására tervezett következőt. Az egyik ilyen a MiG-21-es, amelynek korszerűsített, továbbfejlesztett változatai a világ tucatnyi országaiban szolgálnak még mindig többszázas összmennyiségben. Az évforduló kapcsán érdemes feleleveníteni a típus hazai történetét, hiszen olyan új olvasógenerációk is felnőttek időközben, amelyek számára ezen a téren is szolgálhatunk új információkkal.
Nem lerágott csont
Zsig Zoltán
Hadászati atomhordozónak szánták, de a követelmények papírra vetésétől a rendszeresítésig több mint két évtized telt el, és addigra jócskán módosítottak rajta. A hadrendbe állítása után pedig olyan precíziós csapásmérő bevetéseket és közvetlen légi támogatásokat hajtottak végre, amelyek inkább illenek a vadászbombázók profiljába.
Boszorkányok varrógépe
Sáry Zoltán
Átlagos kinézetével és nem éppen kiemelkedő teljesítményével a Polikarpov U-2-es mindössze egy volt az 1930-as évek szovjet típusainak hosszú sorában. A repülőgép később, a második világháború, illetve az utána következő időszak során kiemelkedő teljesítményt nyújtott, így megérdemelten vált híressé.
Vészhelyzet!
Zsig Zoltán
Az atomfegyverekkel történő hosszú időtartamú repülések bevezetése hadászati okokból teljesen érthető volt, ugyanakkor repülésbiztonsági szempontból a szakembereket biztosan aggodalommal töltötte el. Borítékolható volt, hogy nagy baj lesz belőle előbb-utóbb, ha lakott területeket is érint az útvonaluk.
Ki alkalmas a repülésre?
Remes Péter
Hogyan válik repülésre alkalmatlanná egy makkegészséges pilóta, és miért alakul ki egyeseknél a repüléssel szembeni idegenkedés, kóros félelem és szorongás? Konkrét esetek felidézésével avatjuk be az olvasót a katonai repülés rejtélyes világába.
Bye-bye Szása!
Toldi Miklós
Berekfürdőn, az egykori kunmadarasi repülőbázis szomszédságában található a szovjet repülőtér titkainak múzeuma. 2011-ben, Vándor Károly repüléstörténésznek a Légierő társbérletben II. kötete megjelenésének apropóján tartott előadásán merült fel a múzeum létrehozásának gondolata. Példaértékű, ahogy a helyi önkormányzat, karöltve a Berekfürdői Turisztikai Nonprofit Kft.-vel és a gyűjtemény tulajdonosaival, létrehozta és működteti ezt a kicsi, de unikumnak számító intézményt.
Midwaytől Vietnamig
Varga Csaba Béla
Az amerikai tengerészgyalogság leghíresebb vadászpilótája pályafutása során több mint 250 különféle repülőgépet és helikoptert próbálhatott ki. A II. világháborúban a tengerészgyalogság tagjai közül először ő semmisített meg öt ellenséges gépet, így Marion Carl lett a hadtest első ásza. Katonai pályafutása 1945 után sem ért véget. Berepülőpilótaként is lenyűgöző eredményeket ért el. A negyvenes évek végén Carl tartotta a magassági és a gyorsasági világcsúcsot.
Beteljesedett pilótasors
Magó Károly
Napjainkban is sok olyan pilóta szolgál a különböző légitársaságok gépein, akik a katonai repülésben kezdték a pályafutásukat. A Koppenhágánál 1971. augusztus 28-án lezuhant HA-MOC lajstromjelű Il-18-as pilótafülkéjében öt olyan hajózó vesztette az életét, aki korábban katona volt. Mindannyian sikeresek voltak katonaként, azonban közülük a leghíresebb a gép parancsnoka, vitéz Szentgyörgyi Dezső volt. Tovább »