Archívum - 2016. december

Fehér hattyú

Kővári László

aranysas.hu

1981. december 18-án emelkedett először a levegőbe a világ legnagyobb harci repülőgépe. A szovjet nehézbombázó később 44 világrekordot állított fel, amelyek megdöntésére talán soha nem kerül sor, mivel nem várható, hogy nagyobb méretű és teljesítményű repülőgép valaha épül. Talán azért, mivel szükség sem lesz rá. Kis mennyiségben készült, azonban már eldőlt, hogy további példányok is épülnek, ugyanis az orosz légierő még 50 darabra tart igényt. A következő évtizedben szolgálatba álló Tu-160M2-es viszont már lényegesen korszerűbb lesz a jelenlegieknél, bár külsőre nem sok változás látszik majd.

Megvalósult leányálom

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Személyes kedvenc videóim közé tartozik az a remek, 2012-es kisfilm, amely az afganisztáni Bagram légibázisról induló amerikai F-15E Strike Eagle vadászbombázó feladatára felkészülő, majd gépével induló hajózóit mutatja be. Nőket. Pilótákat, fegyverkezelő/navigátorokat, hadműveletiseket. Katonákat. Tovább »

Mert felszállni is muszáj

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Amikor mások hangárba menekítik repülőgépeiket és az ablak mögött figyelik aggódva az időjárást, az amerikai parti őrség hajózói akkor szállnak fel menteni a tengeren bajba jutottakat. Immár száz esztendeje...

Harci tapasztalat

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Az ukrán légierő a krími válság, illetve a kelet-ukrajnai harcok előtt a mélyponton volt. Az ARANYSAS stábja ezúttal Mikolajivben és Luckban járt, hogy a közelmúlt előrelépéseiről tudósíthasson.

7500 megmentett élet

Kővári László

aranysas.hu

2016 nyarán is több katonai repülőgép szenvedett balesetet a világon, közülük az egyik túlélő hajózója kétszeresen is szerencsésnek mondhatta magát. Egyrészt megúszta az életveszélyes kalandot, amit egy harci gép végzetes meghibásodása jelent, másrészt pedig ő volt a 7500. ember, aki a brit Martin Baker katapultülésnek köszönhette az életét.

Kiszolgált obsitos

Kővári László

aranysas.hu

Az Egyesült Államok légierejében még mindig nagy számban üzemelnek az ősrégi Northrop T-38C Talon típusú kiképző repülőgépek, amelyek átlagéletkora már jóval meghaladta a 40 évet. A helyzetet bonyolítja, hogy rendkívül sokat repülnek, már régen túllépték a tervezés idején kalkulált élettartamot, ezenfelül még átlagon felüli is a gépek strukturális terhelése a növendékek által végrehajtott "nem tökéletes" leszállások miatt.

Tűzön-vízen át!

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Portugáliában komoly gondot okoznak az időről időre kitörő erdőtüzek. A száraz nyári időszak kedvez az ilyen eseteknek, és emiatt Dél-Európában drámai méreteket öltött az intenzitásuk. A helyzet olyannyira kezelhetetlenné vált, hogy a portugálok az oroszok kollégáktól kértek segítséget.

Égi születésnap

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

Az igazán érdekes múltú svéd légierő az idén lett 90 éves. A kerek évfordulót a Linköping melletti Malmen légibázison augusztus végén nagyszabású ünnepséggel köszöntötték. A szervezésben a helyi helikopterezreden és a településen kívül természetesen a SAAB cég is fontos szerepet játszott.

Emberek a dobozban III.

Schuminszky Nándor

aranysas.hu

Egy olyan orosz asztronauta űrállomásbéli életét vesszük górcső alá, aki nem kevesebb, mint 140 napot töltött a világűrben. Alekszandr Ivancsenkov számolt be mindazokról a hétköznapinak tűnő dolgokról, amelyekről nekünk, földi halandóknak egészen más elképzeléseink vannak.

Tűrőképesség

Remes Péter

aranysas.hu

A G-terhelés és a hypoxia a pilóta élete ellen szövetkező két gonosz testvér. A gyorsulások kedvezőtlen élettani hatásai közül ugyanis az egyik legfontosabb tényező a légzés és a vérkeringés károsodása következtében kifejlődő hypoxia. Mondhatjuk úgy is, hogy nem elég a hajózónak a G-terhelés káros mechanikai hatásait túlélnie, még az oxigénellátás zavaraival is meg kell küzdenie. Szerencsére ebben a harcban is van segítség.

Deltaszárnyú traktorok II.

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A kubai rakétaválság olyannyira kiéleződött, hogy attól lehetett tartani, az amerikaiak összehangolt légi és partra szálló művelettel fogják kisöpörni a veszélyt jelentő fegyvereket a szigetről. Úgy tűnt, hogy a baráti segítőként érkező vadászrepülőknek élesben kell helytállniuk.

Szállítógép az ellenségnek

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az 1930-as években hatalmas karriert futottak be a Douglas gyár fémépítésű utasszállító gépei. A típuscsaládot több ország is gyártotta, és ezalól a japán császárság sem jelentett kivételt.

Felperzselt föld

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A nagy méretű távirányítású repülőgépek eddigi történetében már több olyan eset volt, amikor elszabadultak, nem lehetett azokat kontrollálni. Ilyenkor gondoskodni kellett a megsemmisítésükről az emberéletek megóvása és az anyagi károk elkerülésének érdekében. Azonban nem minden esetben volt ez sikeres, 1956-ban Palmdale közelében nem tudták időben lelőni a szökevény drónt.

Forgószél hazánk felett

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Bár az 1956. őszi eseményekről már elég sokrétű információkkal rendelkezünk, számos részlet még mindig kevésbé közismert. Különösen igaz ez a másik félre, hiszen a szovjet csapatokkal nem sok írás foglalkozik. Pedig a teljes képhez az "ellenség" tevékenységének megismerése is szükséges, illetve ez is hozzátartozik a történelmi hűséghez.

Churchill betartott ígérete

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A II. világháború elején a diadalmas japánok komolyan fontolóra vették Ausztrália elfoglalását. A brit gyarmatok elleni győzelemsorozatuk után bombázókkal támadták a déli földrészt. London ekkor sietve tapasztalt Spitfire-pilótákat vezényelt a távoli hadszíntérre. A Caldwellhez, Fosterhez vagy éppen a szerencsétlen sorsú Thorold-Smithhez hasonló ászok iszonyatos küzdelemben visszaverték a könyörtelen támadókat.

 

Sivatagi karjelzések

Magó Károly

aranysas.hu

A katonai egyenruhán viselt karjelzés az összetartozást szimbolizálja. Különösen fontos lehet egy ilyen textiljelvény a háborús övezetekben szolgáló missziók számára, ahol a nehéz körülmények miatt még jobban egymásra vannak utalva a katonák.