Archívum - 2017. augusztus
A 22 is lehet nyerőszám
Tőrös István
Szeptemberben Orosz Zoltán altábornagy, a vezérkari főnök helyettese lezárja katonai pályafutása egy szakaszát, és a búcsúrepülése után „szegre” akasztja a zöld helikoptervezetői sisakot. A sisakon kabalaszáma, a 22-es, amely a születésnapjára utal. A beszélgetésünkből kiderül, hozott-e szerencsét a gazdájának az elmúlt 40 évben.
Védd magad!
Trautmann Balázs
A forgószárnyas talán a legsebezhetőbb katonai légi jármű. Közel repül a földhöz, sebessége alacsony, ráadásul sokkal kevésbé sérülésálló: a lövedékekre, rakétákra érzékenyebb, mint a merev szárnyú repülőgépek. Nem véletlen, hogy az elmúlt évtizedek során egyre komolyabb hangsúlyt kapott a túlélőképesség növelése.
Typhoon-veszélyes nyáridő
Kővári László
Az Egyesült Államok északi részén, az Erie-tó déli partján terül el Ohio állam, mégpedig kiterjedt magyar kapcsolatokkal. Közel kétszázezer magyar származású ember él a „gesztenyevidéken”, ahogy előszeretettel nevezik szűkebb hazájukat. A rendszerváltást követően merült fel annak lehetősége és igénye, hogy erősíteni kellene a kapcsolatokat, erre több területen, így a katonain is sor került.
Rakétapárbaj
Trautmann Balázs
Amióta rakétákat használnak a hadseregek, azóta gondolkodnak az ellenük alkalmazható védelemről is. Ma már több olyan rendszer is hadrendben áll, mely több-kevesebb eséllyel semlegesíti a közeledő ballisztikus rémeket.
Hegyek között, völgyek között...
Zsig Zoltán
C-130-asok fedélzetén ritkán repülhet civil, még ritkábban egy hadgyakorlat alatt, feladat végrehajtása során. A hazánkba érkező Ohio légi nemzeti gárda szállítógépén mégis ilyen élményben lehetett része az ARANYSAS újságírójának.
Le Bourget 2017
Kővári László
A Párizsban kétévente megrendezésre kerülő repülési és űrhajózási szakkiállítás az átlagosnál több újdonsággal szolgált. Jelentősen módosult az „óriások csatája”, vagyis az európai Airbus és az amerikai Boeing vetélkedése a megrendelésekért, emellett fontos eseménye volt a rendezvénynek az F-35-ös bemutatkozása is.
Fehér csillagos születésnap
Trautmann Balázs
Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet. Tovább »
50 év szolgálat
Sáry Zoltán
A francia szárazföldi hadsereg 1966-ban az Alouette II felváltásának szándékával igényt jelentett be egy új könnyű helikopterre. Bár a típust kezdetben csak megfigyelő- és futárfeladatokra kívánták használni, végül jóval sokrétűbb karriert futott be, melynek vége öt évtized elteltével sem látszódik.
Fagyos táj, forró égbolt
Kárpáti Endre
Európa 2017-es legnagyobb légierős hadgyakorlatát közösen szervezte meg három skandináv ország. Az ARANYSAS a norvégiai Bodøben járt, a Sarkvidéki Kihívás Gyakorlat egyik helyszínén.
A hidegháború jelképei
Sáry Zoltán
A második világháborút követő évtizedek katonai szembenállásának egyik tipikus példája Nagy-Britannia nehézbombázó-flottája volt. A különleges típusokból álló légi armada a stratégiai elrettentés egyik legmarkánsabb szimbólumává vált.
Meg tudtuk csinálni!
Gál Gergely
A 100. bombázóezred tizenhárom Boeing B-17 Repülő Erődje közül tizenkettőről már csak fekete füstoszlopok árulkodtak Németország mezein. 120 pilóta, navigátor bombázó tiszt és lövész vesztette életét, vagy himbálózott ejtőernyőjén egy német fogolytábor felé.
Óriások az égen
Obuch László
A hidroplánok az 1930-as években egyeduralkodó repülőgépei voltak a nagy távolságú interkontinentális repüléseknek. A típus kiválasztásánál a döntő érvek közé tartozott a korlátlan hosszúságú kifutópálya és a bonyolult, nagy terhelést elviselő futóműveket helyettesítő csónaktest. A Blohm & Voss hajógyár a repülőgépgyártás területén maradandót alkotott.
Cápák között
Varga Csaba Béla
Az amerikai légierő legszerencsétlenebb pilótája végigharcolta a II. világháborút, majd kivette a részét a koreai és a vietnami küzdelemből is. Veszélyes kalandokkal teli pályafutása során négy gépe pusztult el, majdnem megették a cápák, csúnyán összeégett, rengetegszer megsebesült, és egy ideig gyíkok húsán élt a dzsungelben. Bajtársai egy része szerint viszont Dahl valójában a szerencse fia, hiszen máskülönben nem élhette volna túl ezeket a megpróbáltatásokat. Ráadásul a sorscsapások dacára légiharcban megsemmisített kilenc japán gépet.
Akit nem felejtenek el
Magó Károly
75 évvel ezelőtt, 1942. augusztus 20-án Magyarország kormányzóhelyettese hősi halált halt. Ekkor egy olyan ember vesztette az életét, akinél a hazaszeretet megkérdőjelezhetetlen volt. Önként vonult ki a frontra, mert osztozni akart minden magyar férfi sorsában azzal, hogy harcol a hazájáért.