Archívum - 2018. március

Feltámasztott múlt

Kővári László

aranysas.hu

A cím nem egy repülőgéptípusra, hanem egy program nevére utal. A Combat Dragon II célja a könnyű harci gépek alkalmazási lehetőségeinek gyakorlati kipróbálása volt, beleértve az éles háborús tapasztalatszerzést is. A programban részt vevő két ősrégi, de korszerűsített OV-10G+ Bronco a kiterjedt teszteket követően áttelepült a közel-keleti térségbe, ahol Szíriában és Irakban az ISIS elleni harcokban vettek részt 134 bevetésen.

Szolgálunk és ugrunk

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Ép eszű ember ép repülőgépből nem ugrik ki - tartja a mondás. De mi a helyzet akkor, ha valaki nemcsak hogy teljesen ép elméjű, de jól kiképzett, elszánt, csak éppen négy lába van és kissé több szőre, mint egy átlagos hadnagynak?

Az olasz panda

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az olasz G.222-es egy igazán érdekes repülőgép. A légcsavaros típus nemcsak a légi parádék közönségét nyűgözte le számos alkalommal, hanem a világ háborús övezeteit is bejárta.

Pápai nehézfiúk

Wim Das és Kees Otten

aranysas.hu

A pápai Boeing C-17 Globemaster-flotta az elmúlt években igen hasznosnak bizonyult. A gépeket egy közös projekt keretében nemzetközi személyzetek üzemeltetik.

Titkos bevetések

Trautmann Balázs

aranysas.hu

2018-ban, a mobiltelefonokba szerelt, sok megapixeles kamerák és a Google Earth idején elég nehéz elhinni, hogy volt olyan időszak, amikor emberek haltak meg meglepő rendszerességgel egy-egy jól sikerült fotósorozatért.

Az Astra légiharcrakéta

Kővári László

aranysas.hu

Ázsia egyik legjelentősebb országa, a milliárdos lélekszámú India nagy figyelmet fordít a hadiipara támogatására. Főleg licenc alapján végzik a legfontosabb fegyverrendszerek gyártását, de egyre több saját fejlesztés történik. Ezek közül nem mindegyik sikeres, közös jellemzőjük viszont, hogy mindegyik túllépi a tervezett határidőt és költségkeretet.

Esőben valóban beázik

Kővári László

aranysas.hu

Megszokhattuk, hogy a hazai és európai sajtóban a különböző technikai eszközök, fegyverek, fegyverrendszerek hiányosságairól meglehetősen szelektíven értesülhetünk. Ha az orosz eszközökről van szó, már más a helyzet, de ott leginkább a hézagos információk alapján nem mindig megalapozott kritikák fogalmazódnak meg, a valós gondokról meg az esetek többségében nem is derül ki semmi. Más a helyzet az amerikaiakkal, ott éppen ellenkezőleg, néha már indokolatlanul sok részletes adat kerül nyilvánosságra a hibákról, amelyeket az Atlanti-óceán innenső felén néha tévesen vagy marketingokok miatt szándékosan fals módon értelmezve tárnak a közvélemény elé.

Hívatlan látogatók

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború idején az angol repülőipar számos legendás típust alkotott. Az akkoriban megszokott gépek között volt egy bombázó, amely elavultnak tűnő építési módja ellenére kitűnően bevált. Tovább »

A Jericho hadművelet

Ifj. Tőrös István

aranysas.hu

1944 első hónapjaiban a francia ellenállás nehéz helyzetben volt, mivel a Gestapo és a Vichy Franciaország ügynökei rengeteg emberüket tartoztatták le, és a nagy hatótávolságú rádióadóik, amelyekkel Londonnal kommunikáltak, a németek kezén voltak. Pedig a francia ellenállók által megszerzett információkra a német csapatok elhelyezkedéséről s a V-1-es rakéták kilövőhelyeinek helyzetéről, valamint a német utánpótlási vonalak és helyőrségek ellen elkövetett szabotázsakciókra igencsak nagy szüksége volt a D-nap előkészítésében a szövetséges hírszerzésnek.

Starfighter baráti kör

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A Lockheed F-104 Starfighternek hatalmas kultusza van a Lajtától nyugatra. A hatvanas-hetvenes években gyakorlatilag ez volt a NATO európai tagállamainak alaptípusa, szinte az összes légierő használta. Jelentősége a MiG-21-eséhez mérhető, viszont míg mifelénk a katonai repülés meglehetősen zárt, titokzatos világ volt akkoriban, addig odaát az egyszerű civilek sokkal közelebb kerülhettek hozzá.

A repülő tank

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Amikor a második világháború repülőgépeiről esik szó, a legtöbb embernek a légiharcok bajnokai, a különböző vadásztípusok jutnak az eszébe. Pedig a küzdelem oroszlánrésze a csatarepülőknek jutott, köztük a legendás Il-2-esnek.

Géppárban a gondviseléssel

Szepesi József

aranysas.hu

Szentiványi (Schmidt) János nyugállományú alezredes Me-210-es repülőgép-vezető 2018. január 19-én, 98 éves korában csatlakozott az égi kötelékhez. Egykori bajtársai biztos szívesen fogadták Sminyut, akinek hosszú életet adott a sors, így megoszthatta pályafutásának hol szép, hol tragikus napjait az ARANYSAS olvasóival is. A gazdag életút felidézésével emlékezünk most rá.

Pusztító pörölycsapás

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1944 nyarán hatalmas tengeri ütközetre került sor a Mariana-szigetek térségében. A japánok megpróbáltak csapdát állítani egyre erősebb amerikai ellenfelüknek. Amikor végül sor került a repülőgép-hordozók régóta várt döntő ütközetére, annak végkifejlete cafatokra szaggatta a tokiói hadvezetés álmait. Nem az esett a verembe, akinek a gödröt ásták. A csendes-óceáni hadszíntér sorsa néhány száz fiatal pilóta és alig tíztucatnyi veterán hajózó kezébe került a Filippínó-tengeren.

Az összetartozás jelképe

Magó Károly

aranysas.hu

Kecskeméten folytatódik a felvarrómustra, majd a külföldi képzések következnek.