Archívum - 2018. augusztus

Dzsungelharcosok

Jens Schymura és Marcus Fülber

aranysas.hu

Ami egykor vidám összejövetelnek indult, ma már igazi „vérre menő” harcászati gyakorlat a NATO országok Tigris-századai között. Persze ilyenkor elszabadulhat a fantázia - már ahol engedik - és a harci gépek speciális festésükkel két hétre a dzsungelek vérszomjas ragadozóit idézik a repülőtér betonján és a légi harcok közben. A sikeresen szereplő magyar Gripenek ezúttal nem csak a szürkeségükkel tűntek ki a nemzetközi mezőnyben.

Fűre szállni szabad!

Kővári László

aranysas.hu

2018. június közepén Magyarország számos területén volt hallható katonai teherszállító repülőgépek „brummogása”. Az ETAP-T 18 hadgyakorlat résztvevőiről van szó, ugyanis nyolc ország kilenc szállítógépe települt a pápai légibázisra, s onnan kiindulva hajtották végre a feladataikat.

Hétpróbások

Tőrös István

aranysas.hu

Pontosan 10 évvel a Svédországi Vidsel légterében először lezajlott Sidewinder éleslövészet után ismét jelentős esemény került be az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis krónikájába. Ezúttal a hagyományos lövészeteken (levegő-levegő rakéta, gépágyú) és a kismagasságú repülésen kívül először indítottak AGM-65 Maverick levegő-föld rakétát, illetve dobtak GBU-12 lézervezérlésű és Mk.82 gravitációs bombát is. Tovább »

Valami amerika

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Amikor márciusban Amerikába vezetett az utunk, azonnal elkezdtünk gondolkodni, hogy mivel tölthetnénk ki a hétvégi repülőbemutatók közötti napokat. Végül több olyan izgalmas helyet is találtunk Arizonában és Kaliforniában, ahová el tudtunk menni spotterkedni.

Légcsavaros bajkeverők

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Mi van akkor, ha valami túl jó, túl sok és persze túl drága egy feladathoz? Mi a teendő, ha a csúcsvadászt irgalmatlan repült óránkénti költséggel kellene egyszerű terepjárók vadászatára küldeni, valami isten háta mögötti hadszíntéren? Magyarán: mi a megoldás, ha a kevesebb pont elég?

Jövőkép

Kővári László

aranysas.hu

A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderő-fejlesztési Program keretében elindított fejlesztések újabb fontos lépésére került sor június végén, amikor bejelentették, hogy a Magyar Honvédség 20 darab Airbus Helicopters H145M típusú könnyű helikoptert rendszeresít.

Tradíciók őrzői

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A brit Királyi Légierő modernkori története igen változatos és sokrétű. A légcsavaros típusoktól néhány évtized alatt a hangsebesség feletti elfogóvadászokig jutottak, napjainkban pedig már számítógép vezérelte kompozit csodákat repülnek.

Forró fogadtatás

Wim Das és Kees Otten

aranysas.hu

Május végén Portugáliában tartották meg a Hot Blade 2018 gyakorlatot. A helikopteres rendezvényen hazánk is képviseltette magát, a szolnoki alakulat két Mi-17-essel vett részt.

A rettegés szimbóluma

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A repüléstörténet egyik leghíresebb típusa a Stuka volt. A második világháború kezdetén sok ezren figyelték rettegve a megjelenését, a későbbi években viszont már a vadászok könnyű célpontjának számított.

A szárnypróbálgatások kora

Váradi Ferenc

aranysas.hu

A kiutazás vonattal történt, este indultak, Szolnokról. Itt, az állomáson tudták csak meg, hogy kik azok, akik végül is utazhatnak, és kinek ért véget a katonai repülő pályája még csírájában. Egyenruhában, öltönyben kellett utazni, ami nem a legcélszerűbb egy nyárvégi háromnapos vonatozáshoz, de nem volt mit tenni. Ahogy felszálltak a szerelvényre, máris megcsapta őket az új világ, az orosz vonat illata és látványvilága. A kocsikísérő, a „provodnyica” teával és valami szárazsüteménnyel kínálta őket.

A hőskor emlékei

Kőszegi Sándor

aranysas.hu

2018. május 27-én jelent meg a szolnoki RepTár első könyve, amely a címe alapján helytörténeti kiadványnak tűnik, azonban sok - a magyar repüléstörténet szempontjából kiemelt jelentőségű - információt is megtudhat belőle az olvasó.

Szögesdrót és légcsavar

Magó Károly

aranysas.hu

Az első világháború légi harcai kezdetben a középkorra jellemző lovagi tornákhoz hasonlítottak. A díszes egyéni jelzéseknek köszönhetően sok esetben az egymás ellen küzdő pilóták név szerint is ismerték egymást. 1918-ra a helyzet megváltozott, mert a légi háború kiteljesedésének köszönhetően az egyéni virtust a kötelékek harca váltotta fel, és a lovagias küzdelem a harcmezők feletti füstbe veszett.

Őrjáratozási légtér

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Ötven évvel ezelőtt a Varsói Szerződés katonái bevonultak a szövetséges Csehszlovákiába. A műveletekben a Magyar Néphadsereg repülő csapatai is részt vettek. Tovább »

Szuhoj magyar módra

Kiss Dezső

aranysas.hu

Sok szempontból 1987 mondható a Szu-22-es magyarországi csúcsévének. Nem csupán a korábbiakban már említett magas szintű és magabiztos üzemeltetés, vagy a sok újdonsággal és tapasztalattal fűszerezett települések okán, hanem talán azért is, mert valójában ekkorra érett eggyé a század.

Az éjszaka szelleme

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Hermann Göring a II. világháború előtt azzal dicsekedett, hogy egyetlen bomba sem hullhat német földre. Amikor ismét kiderült, hogy csak a levegőbe beszélt, a Luftwaffe új, éjszaka bevethető vadászrepülő egységek létrehozásával próbálta megvédeni a nagyvárosokat. Hamarosan már nem csak honfitársai, de az ellenség is jól ismerte az Éjszakai Szellemként emlegetett Heinz-Wolfgang Schnaufer ász pilóta nevét.

Végtisztesség

Magó Károly

aranysas.hu

Május 26-án délelőtt, útban Bonyhád felé azon gondolkoztam, hogy milyen lesz találkozni Karakazov gárdaszázados fiával. Nem ez volt az első eset, hogy egy eltűnt pilóta családjával megismerkedhetek, de minden ilyen találkozó más és más.