Archívum - 2018. december
Újra itt van a nagy csapat!
Kővári László
A svéd Saab JAS-39 Gripen európai alkalmazói számára háromévente szervezik meg a Lion Effort gyakorlatot, amely kiváló tapasztalatcserére nyújt lehetőséget. Először 2009-ben került sor Kecskeméten a közös repülésekre, 2012-ben a svédországi Ronneby adott otthont a gyakorlatnak, 2015-ben a számunkra rossz emlékű eseményre a csehországi Caslavban került sor, és idén újra nálunk gyűltek össze a GUG (Gripen Users Group) tagjai, kibővítve több ország megfigyelőjével.
Tesztüzemmódban
Kővári László
Három évvel ezelőtt, 2015 őszén kezdődött meg a nagyarányú orosz katonai beavatkozás Szíriában. A hajdani szovjet szövetséges komoly bajba került, miután az egyre szélesedő polgárháborúban a számtalan - sokszor egymással is harcoló - fegyveres szervezet az ország nagy része felett átvette az ellenőrzést. Aszad rezsimje csak a külföldi segítségben bízhatott, és a régi szövetséges felvállalta az intervenciót.
Nem kapkodták el
Trautmann Balázs
Közel másfél évtizedes beszerzés végére kerülhetett pont: nyugdíjba mehetnek az Amerikai Légierő matuzsálemi kort elért Northrop T-38 Talon sugárhajtású szuperszonikus kiképző repülőgépei. A Boeing örülhet, míg a két másik versenyző - sokak meglepetésére - belenyugodott a vereségbe. Tovább »
Minden lehetséges
Trautmann Balázs
Ha a katonai repülőgépek szempontjából létezik kaotikus földrész, az kétségkívül Afrika. Az óriási kontinens néhány országában működik csak nyugati mérce szerint „rendes” légierő, a többiek igencsak vegyesfelvágott-módon oldják meg a gépek beszerzését, az oktatást és az üzemeltetést…
Légi roham
Kiss Roland
Az amerikai hadsereg az elsők között rendszeresítette a helikoptert, kicsit mégis lemaradt a doktrína hozzáigazításával. Ellenben, amikorra igazán szükség lett rá, valószínűleg a kor legteljesebb koncepciójával álltak elő, s ami még fontosabb, az anyagi háttér is a rendelkezésükre állt a megvalósításhoz.
Költséges hobbi
Schuminszky Nándor
Az űrrepülés majd hat évtizedes története - a gondos tervezés ellenére - tele van előre nem látható fordulatokkal. Ki gondolta volna, hogy az egykor szigorúan zárt és őrzött Bajkonurból nyugati űrhajósok is elindulhatnak a világűrbe, szovjet űrhajók fedélzetén? Nem volt olyan tehetséges jós, aki víziójában felvázolta volna, hogy a szocialista összefogás Interkozmosz programját a XX. század végére felváltja majd a dollármilliókért megvásárolható „retúrjegy” az éppen aktuális űrállomásra.
Égi határőrök
Joris van Boven
2018. szeptember 12-én a Ramsteinben települt szövetséges repülő parancsnokság egy belga Airbus A321-esre riasztotta a készültségi vadászokat. Az utasszállító számos európai országon is átrepült, így több nemzet ilyen jellegű szolgálatát is a levegőbe emelték.
A sebesség bűvöletében
Sáry Zoltán
A Mirage név a világ jelentős részén igazi fogalom. A vadászgépcsalád többet jelent egy haditechnikai eszköznél, a technikai fejlődés szinonimája lett, megalkotója pedig híressé vált.
Amerika bombázó
Kárpáti Endre
Az általánosan elfogadott vélekedés szerint a Luftwaffe a második világháborúban a szárazföldi csapatok harcászati támogatására helyezte a hangsúlyt, a stratégiai célok támadását elhanyagolták. Nem volt azonban ez teljesen magától értetődő döntés - a németek még olyan bombázó fejlesztésébe is belekezdtek, amellyel terveik szerint csapást mérhettek volna New Yorkra. A Messerschmitt 264-es végül nem bizonyíthatta be, hogy képes lett volna-e elérni az USA keleti partját.
A háború viharában
Sáry Zoltán
Émile Dewoitine 1892-ben született. Fiatal korában villamossági, majd mérnöki tanulmányokat folytatott. 1911-ben bevonult katonának, két évvel később repülő műszakiként már az észak-afrikai gyarmati csatározásokban is részt vett. 1914 tavaszán leszerelt és motorkerékpárok illetve gépkocsik korszerűsítésén dolgozott.
Kéretlen vetélytárs
Sáry Zoltán
Az Iljusin tervezőiroda egyik legismertebb terméke az Il-28 bombázó repülőgép volt. A típus több kontinensen elterjedt és számos konfliktusban is helytállt. Egy ideig még a Magyar Néphadsereg is üzemeltette.
Nagyobb, nehezebb, lassabb
Sáry Zoltán
A Piaggio nevet hallva a legtöbb embernek az olasz cég robogói jutnak az eszébe. Pedig a második világháború idején ez a vállalat gyártotta a tengelyhatalmak egyetlen sorozatban épített, bevetésre is kerülő igazi négymotoros nehézbombázóját.
A sötétség hercege
Varga Csaba Béla
A II. világháború előtt Németország új urai komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy minél több ősi, nemesi családot maguk mellé állítsanak. A Luftwaffe vezetőit büszkévé tette, hogy több igazi arisztokrata is szolgált a légierőnél. A leghíresebb főnemesüket jó okkal nevezték „a sötétség hercegének”. Heinrich zu Sayn-Wittgenstein könyörtelen és sikeres vadászpilótának bizonyult, miközben nem nagyon titkolta, hogy gyűlöli Hitlert.
Egy viszontagságos életút
Magó Károly
1943 szeptemberében Frankó Endrét Debrecenbe vezényelték bombázó képzésre, annak ellenére, hogy vadászpilóta minősítést kapott.