Archívum - 2019. június
Az utolsó szolgálat
Varga Ferenc és Samu István
A magyar katonai repülés utolsó előtti korszakának égi krónikásának, Varga Ferenc nyugállományú ezredesnek számtalan lélegzetállító légi felvételt tartalmazó videó összeállítása tekinthető meg az internetes portálokon. Ezek közül igazán emlékezetesek a pápai repülőtér bezárásakor tartott kötelékrepülést dokumentáló képsorok, hiszen addig sem - és azóta sem - száguldott az égen 15+1 magyar vadászgép. Az ARANYSAS olvasói számára Varga Ferenc és Samu István nyugállományú őrnagy vállalta, hogy felidézik a 19 évvel ezelőtt történteket. Tovább »
Már csak az ég szereti a bátrakat
Tőrös István
2000. augusztus 24-e fekete csütörtökként kerül be a magyar katonai repülés történelemkönyvébe. A MiG-21-es típusú repülőgépek hadrendből történő kivonásával, a Pápa harcászati repülőezred megszüntetésével és a repülőtér bezárásával békében mértek pusztító „légicsapást” a politikusok a Magyar Légierőre.
Őrségváltás
Filip Modrzejewski
A balti légvédelmi szolgálat történetében a legtöbb nemzet már visszatérőnek számít. Az éles készültség ellátása hatalmas felelősség, de egyúttal tapasztalatszerzésnek is kiváló. 2019 május másodikán a lengyel F-16-osokat a magyar Gripenek váltották Litvániában.
Tűzcsapás az éjszakában
Kővári László
A nagyjavításból nemrég visszatért, „holtából feltámasztott” Mi-24-es harci helikopterekkel rendelkező Phoenix század alkalmassá vált az éjszakai harci bevetésre is a sisakra szerelhető éjjellátó készülékekkel. Az áprilisban végrehajtott közel kéthetes kiképzési éleslövészet záró napján kaptunk lehetőséget az események megtekintésére a hajmáskéri lőtéren.
(L)égi kórházak
Trautmann Balázs
A mai, modern, az országhatártól távol is műveleteket végezni képes hadseregek alapvető képességei közé tartozik a megsebesült vagy megbetegedett, balesetet szenvedett katonáinak ellátása. Ehhez egy teljes ellátási láncot építettek ki már évtizedekkel ezelőtt. Ennek egyik legfontosabb elemei a sérültek szállítására kialakított repülőgépek, melyek elsődleges feladata az akár legmagasabb szintű intenzív ellátás biztosítása, míg a katona a hadszíntérről a hazai kórházba kerül.
Veteránbúcsúztató
Varga Balázs
Március első hetében zajlott az észak-karolinai MCAS Cherry Pointon a VMAQ-2 Sundown Week elnevezésű rendezvénysorozat, amelyet több, szorosan összekapcsolódó esemény alkotott. Egyrészt ekkor tartották a 44 évet szolgáló VMAQ-2 „Death Jesters” század hivatalos megszűnését jelző ceremóniát. Másrészt az alakulat az EA-6B Prowler utolsó üzemeltetője volt, így ez az alkalom a típus kivonását is jelentette egyben. Erre még rászerveztek egy összejövetelt (Reunion) is, ahová éppúgy várták azokat, akik valaha repültek vagy a földi kiszolgálást végezték a típuson, mint azokat, akik csak szerették volna még egyszer utoljára látni ezt az ikonikus gépet.
Távoli vizeken
Joris van Boven és Alex van Noye
Egy nagyobb felújítást követően a francia Charles de Gaulle repülőgép-hordozó és kísérete 2019 elején ismét kihajózott. A Clemenceau kódnéven futó küldetés nemcsak kiképzési feladatokat, hanem éles bevetéseket is magában foglal.
Égből kapott történetek
Szabó Béla
Azon művészek egyike, aki munkáját, hivatását tekintve, már életében legendássá vált. Hazai és külföldi kiállításait felsorolni is nehéz lenne, díjainak se szeri se száma: a „szakmát” tanította egyetemen, fotósgenerációk nőttek fel a keze alatt, s az elmúlt évtizedekben aligha volt olyan meghatározó sajtóorgánum, ahol ne lett volna vezetőmunkatárs, képszerkesztő. Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművésszel nyolcvanadik születésnapja alkalmából a repüléshez, azon belül is a katonai repüléshez kapcsolódó élményeiről beszélgettünk.
Tűzvonalban
Sáry Zoltán
A vietnámi háború idején az amerikai hadsereg merevszárnyú könnyű felderítő gépeit helikopterekkel váltották le. Az akkoriban megjelenő OH-6 típusról kiderült, hogy rendkívül univerzális, így aztán nem csoda, hogy később a világ minden táján elterjedt.
Ismerős formák
Kárpáti Endre
A Northropnak nem a B-2-es az első hatalmas csupaszárny bombázója. Igaz, a hét évtizeddel ezelőtti égi ráják nem jutottak el a sorozatgyártásig, bár így is majdnem annyi példányt készítettek el belőlük, mint korunk lopakodójából.
Sarkvidéktől az őserdőig
Sáry Zoltán
A második világháború harcaiban számos olyan repülőgép is részt vett, amely különösebben nem tűnt ki a többi közül. A francia MS.406 vadászgép pont ilyen volt: nem rendelkezett különleges képességekkel, viszont jól képzett pilóták kezében becsülettel helytállt.
Vadlovak nyergében
Gál Gergely
„Amikor megláttam az első Mustangokat Berlin felett, tudtam, hogy vége a dalnak” - nyilatkozta a háború után Hermann Göring, a Luftwaffe parancsnoka. A Mustangok szerepét a szövetséges győzelemben rengeteg cikk és dokumentumfilm taglalja, de vajon milyen lehetett alig húszévesen a P-51 botkormánya mögött ülni, bombázók ezreit kísérni, és összecsapni a Luftwaffe rettegett vadászaival? A bevetés utáni jelentéseknek köszönhetően a kedves olvasó is átélheti ezeket a csatákat, és a pilóták szemével nézhet át a tükrös célzókészüléken.
Szeszcsempészek lázadása
Varga Csaba Béla
Egy jó parancsnok minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az emberei a legjobban felszerelve indulhassanak a gyilkos küzdelembe. Az ausztrál Caldwell ezredes a trópusi zöld pokolban börtönbüntetést kockáztatva szerzett üzemanyagot és alkatrészeket a Spitfire-századok számára. A RAAF utolsó nagy offenzívája előtt azonban valaki feljelentette az ász hajózót.
Hagyaték
Magó Károly
Csapó Béla zászlóst 1943-ban átképezték Fw 189 típusra, majd folytatódott a frontszolgálata.