Archívum - 2019. november

Hazatérés

Kővári László

aranysas.hu

A Magyar Légierő forgószárnyas képességének bővítése a gyakorlati megvalósulás útjára lépett. A 2018 nyarán a mintegy 100 milliárd forint nagyságrendben megrendelt 20 Airbus Helicopters H145M könnyű helikopter gyártása folyamatban van, az első gépek 2019 közepén már átestek a végszerelésen és megkezdődött a berepülésük.

A brazil kapcsolat

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Számomra külön öröm, ha egy olyan katonai repülőgép sikereiről lehet hírt adni, amely nem a szokásos amerikai-orosz-kínai háromszögből érkezik. Irány hát Dél-Amerika legnagyobb országa! Tovább »

Sakktáblás születésnap

Szénási Imre

aranysas.hu

2015 óta rendszeresen megfordulunk különböző lengyel repülőnapokon és katonai nyílt napokon. Lengyelországban ezek a rendezvények és a katonai hagyományok őrzése nagy népszerűségnek örvendenek. Ennek okai sokrétűek. Lengyelország története során bebizonyosodott, hogy a nagyhatalmak segítségére nem nagyon számíthatnak - legalábbis a háborúk kezdeti szakaszában -, ezért a fegyveres erők korszerű fegyverzete és megfelelő kiképzése létkérdés. Lengyelország nagy hangsúlyt fektet a saját biztonságának megteremtetésére, és ezt a lakosságnak is folyamatosan igyekeznek bemutatni. A katonák és a katonai hagyományőrzők jelenléte a nagyobb rendezvényeken és fesztiválokon elvárás, hiszen az orosz fenyegetés olyan mindennapi kérdés, amely az élet valamennyi területén jelen van.

Bevásárlókosár

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Meglehetősen szokatlan fordulatoktól lett izgalmas Csehország haderejének helikopter-váltó programja. Ritkán fordul elő, hogy egy apró, kelet-európai ország egyszerre két - Washington által jóváhagyott - ajánlat közül választhat szabadon…

Lopakodó szellem

Kővári László

aranysas.hu

1989. július 16-án, vagyis 30 évvel ezelőtt emelkedett először a levegőbe az amerikai Northrop cég által kifejlesztett B-2A Spirit alacsony észlelhetőségű bombázó prototípusa. A csillagászati költségeiről elhíresült program eredménye technikai szempontból jól sikerült, amit az azóta végrehajtott harci bevetések is igazoltak. Mivel az első repülés harmincadik és az első bevetés huszadik évfordulója is 2019-re esett, ezért most rendhagyó módon tekintjük át a típus létrejöttét, történetét.

Közös jövő

Filip Modrzejewski

aranysas.hu

Az Amerikai Egyesült Államokban található Wichita Falls látszólag egy csendes kisváros. Ez azonban csak elsőre tűnik így, ugyanis a közelében fekszik az US Air Force, illetve a NATO legjelentősebb kiképző központja, a Sheppard légibázis.

Figyeld a fasírtot!

Gál Gergely

aranysas.hu

Elkezdődik a lassú dob, bejön a szintetizátor, a sötét képernyőn pedig alakot öltenek a hordozón szorgoskodó tengerészek, ahogy a pirkadat vörös égboltja előtt körvonalazódó F-14 Tomcateket a katapulthoz vezénylik. Felhajtják a JBD-t a gép mögött, Maverick teljes utánégetőre kapcsol, tiszteleg, a sárga mellényes segítő letérdel, majd előre mutat. Kenny Loggins belecsap „Danger Zone” című slágerébe, ahogy a közel 30 tonnás vadászgépet játszi könnyedséggel lövi ki a gőzkatapult.

Mint a moziban...

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Mélyrepülés. Van olyan hajózó, akinek földközelben száguldani a megélhetést jelenti, másnak a túlélést és van, akinek csak kitűnő szórakozást. A spottereknek pedig - szerencsés esetben - nagyszerű fotótémát.

Bagolyvár

Martin Scharenborg és Ramon Wenink

aranysas.hu

Déli szomszédunknál a Kiowa Warrior helikopter személyzetei hároméves intenzív kiképzést követően immár elérték a teljes hadrafoghatóságot. A Global Aviation Review Press® jóvoltából bepillantást nyerhetünk a 93. Zadar-Zemunik repülőbázis alegységének életébe.

Csapatmunka

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Aki egyszer is látta gyermekkorában a Top Gun című örökzöld filmet, az egészen bizonyosan szeretett volna haditengerészeti vadászpilóta lenni. Menő munka, csupa veszély, csinos lányok, sportmotor… Csak éppen arról esett kevés szó, hogy hány ezer ember munkája kell egy vadászgép katapultálásához.

AERO OTTAWA 2019

Polgár Tamás

aranysas.hu

Kanada igencsak elkényezteti a repülésrajongókat. Tucatnyi kisebb-nagyobb légi parádé várja az érdeklődőket minden évben, és bár a „nemzetközi” rendezvényeken általában csak az amerikai fegyveres erők teszik tiszteletüket, számos egyesület, alapítvány és múzeum hozza el nagy becsben tartott, repülőképes veterán repülőgépeit, látványos történelmi betekintésre invitálva a látogatókat. Az ilyen gépek és műrepülő csoportok fenntartása ugyanis komoly üzlet, egy-egy repülőnap során komoly összeget fizetnek fellépésükért.

Támad texas tigrise

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az amerikai fegyveres erőknél is él az a szép szokás, hogy a bajtársak valamilyen becenevet ragasztanak egymásra. Ha valaki Texasból jött, az elkerülhetetlenül megkapta a „Tex” ragadványnevet. David Lee Hillre azonban nagyon is illett ez az elnevezés, mert ez a fiatalember pontosan úgy nézett ki, mint ahogyan a filmek és a kalandregények ábrázolták a mexikói határvidéken élő fenegyerekeket, s amúgy pedig valóban Texasból vonult be. Ám mégsem mondhatta volna el magáról, hogy e vadregényes állam gyermeke. A Kína fölött ásszá váló fiatalember ugyanis Kelet-Ázsiában látta meg a napvilágot.

Utasszállító bakaruhában

Magó Károly

aranysas.hu

Ez a típus utasszállítóként kezdte a pályafutását Magyarországon, de a problémás üzemeltetés miatt katonai célokra használták tovább. Rövid szolgálata ellenére a hazai történetét feldolgozó tanulmányokban és a köztudatban sok hibás, pontatlan információ található. Az SM.75 hazai bemutatása mellett igyekszem ezeket a pontatlanságokat is kiigazítani.