Archívum - 2020. május - június
Légi roham a romvárosban
Kővári László
2020. február 24. és március 6. között rendezték meg a soron következő magyar-amerikai közös hadgyakorlatot. Az elmúlt év őszén telepítettek át Hollandiába teherhajón egy nagyobb amerikai kontingenst, amely magával hozta a fegyverzetét is, ez jelen esetben főként helikoptereket jelentett.
Keresünk és ellenőrzünk
Trautmann Balázs
„Kihajózni muszáj”: eléggé egyértelmű mottó ez. Mondjuk visszajönni már csak opció… Ha baj van, akkor viszont segíteni kell. Az 1790. augusztus negyedikén alapított Parti Őrség elsődleges feladata az amerikai partok védelme, a bűnüldözés és persze a kutató-mentő feladatok végrehajtása. A különböző méretű és feladatú hajók mellett komoly, közel 200 darabos légiflotta is viseli az Őrség jellegzetes színeit.
Ráncfelvarrás
Kővári László
A harci repülőgépek egymást követő generációi több területen is nagyságrendi előrelépést hoztak. Egyre nagyobb lett a sebesség, az elérhető magasság, a fegyverterhelés, a manőverező képesség, javult a fedélzeti elektronika, mindezek párhuzamosan rohamléptekkel fejlődtek.
Háromszínű nyilak
Sáry Zoltán
Az olasz Aeronautica Militare bemutató csapata a repülőnapok sztárja. A látványos kék festést viselő MB-339 oktatógépek hazánkban is visszatérő vendégeknek számítanak.
Szemrevalók
Trautmann Balázs
Az afganisztáni élményeim közül kiemelkedik az a reggel, amikor az értünk érkező UH-60 Black Hawk oldal géppuskásával volt szerencsém igen közelről találkozni. Ekkor láttam először élőben a híres, repeszálló álarcot. Természetesen teljesen festett vagy matricázott volt, de nem mertem megkapargatni, hogy melyik a kettő közül. Mégiscsak egy géppuska volt nála… Tovább »
Kamikaze tours
Kárpáti Endre
Japán. A felkelő nap országa rendkívül izgalmas repülős szemmel. Gyakori repülőnapok, spotterbarát támaszpontok, ritka típusok, pörgős üzem, színes festések - csupa olyan dolog, ami vonzó célponttá teszi a katonai repülés szerelmesei számára.
Megérdemelt kasszasiker
Sáry Zoltán
A harci pilóták kiképzése minden haderőn belül kiemelt jelentőséggel bír. A hajózók többségét sugárhajtású gépeken oktatják, ami a gyártók számára világviszonylatban hatalmas üzletet jelent.
A hangnál is sebesebben
Sáry Zoltán
Az 1950-es évek elején nagy számban jelentek meg a különböző sugárhajtású harci repülőgépek. Szinte még ki sem próbálhatták az újszerű technikát, amikor a rohamos fejlődés eredményeképpen már a hangsebesség feletti vadászgépek kora is eljött.
Rendhagyó karrier
Vásárhelyi Péter
Amikor az ember baráti körében valaki nem hétköznapi foglalkozást űz, az neki vagy családtagjai számára jó ideig természetesnek tűnhet. Ám abban a pillanatban, amikor elkezdünk komolyabban érdeklődni a téma iránt, hamar kiderül, hogy mennyire összetett és nagy horderejű dologról is van szó…
F-104 Starfighter
Obuch László
A második világháborút követően nehezen ébredt új életre a német legierő. A kettészakadt ország nyugati oldalán kevés tapasztalt pilóta maradt a légierő kötelékében. Nem létezett utánpótlásképzés és a technológia rohamosan fejlődött. A szerencsétlen típusválasztás miatt 115 bátor vadászpilóta életének árán tanulta meg a Nyugatnémet Luftwaffe, hogy a repülés továbbra is veszélyes üzem.
Az utolsó dobás
Kiss Roland
A német légvédelem képességeinek visszaesésével a szövetségesek is hatékonyabban tudták folytatni támadásaikat, illetve ez alkalmat adott arra is, hogy teszteljék, igazából mire lennének képesek. A kérészéletű fenyegetés az új sugárhajtású gépek részéről alig tudta megakasztani a folyamatot. Eközben a Vörös Hadsereg egyre közelebb ért Berlinhez.
Kórház a tábor szélén
Obuch László
Robert Altman ötven éve elkészítette klasszikussá vált nyers hangvételű vígjátékát. Rengeteg ellenállást leküzdve kitartott saját elképzelése mellett és ezzel nevét beírta a halhatatlan rendezők sorába. A koreai háború tábori kórházának története a nézőknek remek szórakozást a 20th Century Fox számára pedig hatalmas bevételt hozott.
A sedani áttörés
Varga Csaba Béla
1940 májusában az Ardennek járhatatlannak hitt hegyei közül előtörő német harckocsik veszélyes helyzetbe kerültek. Bár vakmerően elérték a Meuse folyót, ellenségeik elrendelték a félelmetes hírű francia légierő és a RAF bombázóinak támadását. Mindenáron, a lehetséges veszteségekkel egy pillanatig sem törődve, gépek százait bevetve akarták elpusztítani Sedan hídjait. Londonban és Párizsban nem sejtették, hogy halálos csapda várja a végzetes bevetésre induló hajózóikat.
Velünk élő múlt
Magó Károly
A Re.2000 típus hazai pályafutása sok negatívummal indult, majd az első bevetésen egy gép eltűnt. A rossz kezdet után siker is jutott a szolnoki pilótáknak, de a legnagyszerűbb dicsőség mindenképpen a Kör Ász századnak járt ebben az időszakban.