Archívum - 2020. július

Cseh Gripen-történelem

Kővári László

aranysas.hu

A cseh légierő a Szlovákiától történő szétválást követően eredeti méretének töredékére zsugorodott, miként az a környező országokban is hasonlóan történt. Különbség akadt azonban a típusok terén, amíg a többi volt kelet-európai államban a csökkentéssel párhuzamosan előfordult kisebb-nagyobb korszerűsítés, típusváltás, addig későbbi szövetségesünk a technika terén - a fejlesztés mellett - visszalépést is tett. Tovább »

Darázsfészekbe nyúltak

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Rég nem látott hullámokat vert a német védelmi tárca bejelentése: amerikai vadászbombázó és elektronikai hadviselésre specializált repülőgépek vásárlását tervezik. Ha ez még nem lenne elég, akkor itt az indok is: minderre azért van szükség, hogy megmaradjon a Luftwaffe atombombázó képessége...

Ráncfelvarrás

Kővári László

aranysas.hu

Sorozatunk második részében az ázsiai óriás, Kína harcirepülőgép-fejlesztési törekvéseit vesszük sorra az ötödik generációs típusok nélkül. Mindjárt egy megdöbbentő érdekességgel kezdjük, ami nem más, mint a hatvanas évektől náluk is gyártott MiG-21-es továbbfejlesztése, ugyanis ez még mindig nem fejeződött be. Nem tévedés, a külsőre már jelentősen megváltozott, de alapjaiban régi típus legújabb változatának prototípusa éppen 2020. május 12-én emelkedett először a levegőbe.

Pilóták földi szemei

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Hadvezérek, tábornokok, főtisztek örök dilemmája: jó, ha komoly ütőerő összpontosul a parancsnokságunk alatt, de mit sem ér, ha nem tudjuk, pontosan hova is kell lesújtani. Ezt a problémát a nagy lőtávolságú tüzérség, majd a földi célpontokat is támadni képes légierő megjelenése még égetőbbé tette. Szerencsére ma már van megoldás, nem is akármilyen…

„Túlsúlyos” Susanna

Kővári Lászó

aranysas.hu

A világon több cég is gyárt úgynevezett „bizjet” kategóriájú repülőgépeket, amelyeket tehetős nagyvállalati vezetők, dúsgazdag magánszemélyek, vagy kormányzatok használnak a különösen fontos személyek gyors légi szállítására. A „business jet-ek” egyik jelentős gyártója a francia Dassault, amelynek vezetői még a hatvanas években látták meg a piaci lehetőséget, és hamarosan elkészítették először a Falcon 10, majd a Falcon 20 típust, amely telitalálatnak bizonyult és komoly üzleti siker lett.

Kamikaze tours

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Japán. A felkelő nap országa rendkívül izgalmas repülős szemmel. Gyakori repülőnapok, spotterbarát támaszpontok, ritka típusok, pörgős üzem, színes festések - csupa olyan dolog, ami vonzó célponttá teszi a katonai repülés szerelmesei számára.

Turistacsalogató

Johan Franken

aranysas.hu

Március elején került megrendezésre a tunéziai repülési és védelmi kiállítás. Az esemény egyik jelentőségét az adta, hogy az afrikai ország eddig zártnak tekinthető légiereje is bemutatkozott.

Több mint légi parádé

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Magazinunkban már több ország műrepülő-kötelékét is bemutattuk. Természetesen az USA légiereje is rendelkezik ilyennel, az F-16-osokat üzemeltető alakulat már hazánkban is vendégeskedett. Tovább »

Égi blokádtörők

Polgár Tamás

aranysas.hu

A német tengeralattjárók blokádja miatt Nagy-Britanniában már 1939-ben akadozni kezdett az áru- és nyersanyagellátás. Bár az Amerikából induló konvojok több-kevesebb sikerrel mégiscsak elérték a célkikötőket, a semleges Svédországgal lehetetlennek tűnt tengeri úton kapcsolatot tartani. A háborús termelésre állított brit iparnak pedig égető szüksége lett volna svéd gépalkatrészekre, elsősorban csapágyakra. Ekkor lépett a színre néhány bátor pilóta, akik vállalták az életveszélyes repüléseket fegyvertelen, civil szállítógépeikkel Skóciából Stockholmba.

Csillagos örökség

Vándor Károly

aranysas.hu

Magyarország legnagyobb kiterjedésű szovjet katonai repülőteréhez (Kunmadaras) és a Hortobágyi Nemzeti Park területén elhelyezkedő egykori bombázó lőtérhez (Nádudvar, Nagyiván) közeli, kiváló fürdőjéről is ismert Berekfürdő közel tíz éve ad otthont a hazánkban „ideiglenesen” (mintegy 47 évig) állomásozó szovjet repülőalakulatok életét bemutató múzeumnak. A Szovjet repülőtér titkai elnevezésű kiállítás egész Magyarországon egyedülálló abban, hogy csak itt található meg egy helyen a hazánkban páratlan részletességű fotó- és filmarchívum, repülőfegyverzet- és egyenruha-gyűjtemény is.

Minden titkok tudói

Remes Péter

aranysas.hu

A szovjet-magyar űrrepülés minden háttérmunkásában is mély nyomot hagyott 1980. május 26-án este 20 óra 20 perckor a Szojuz-36 startja, hiszen a világ hetedik nemzeteként jutottunk ki az űrbe. Nagy szó volt ez akkoriban, büszkék is voltunk a teljesítményünkre. A korabeli titok­tartást feloldva manapság már szabadon, sokan - sokféleképpen számolnak be az élményeikről. Már megbarátkoztunk a gondolattal, hogy sokféle igazság létezik.

Az utolsó dobás

Kiss Roland

aranysas.hu

1945 márciusában a német hadsereg végrehajtotta utolsó nagy offenzíváját Magyarországon, ezt követően nagyobb támadóműveletekre már nem volt képes. Eközben a nyugati front összeomlott, így a RAF és az USAAF ellenállás nélkül tudta műveleteit végrehajtani a háború utolsó heteiben.

Párbaj Kína felett

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A 2. világháborúban három japán és négy német gépet lőtt le. Bár a katonai pályafutása nehezen indult, később a bátorságáért nem csak az Ezüst Csillagot, de a Kiemelkedő Repülésért Keresztet is megkapta. Harminc éven át szolgálta a hazáját, ötven különböző géptípussal repült.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A Szovjetunió területén harcoló magyar repülőalakulatok megtapasztalhatták, hogy az őszi időjárás zordabb, mint Magyarországon. A romló repülési körülmények jelezték a tél közeledtét, amely a hazavezénylést jelentette.