Archívum - 2021. január

Légizsaruk helikoptere

Kővári László

aranysas.hu

Régi adósságunk a Készenléti Rendőrség Légirendészeti Szolgálatának állományában is üzemelő MD902 Explorer típusú helikopterek bemutatása. Novemberi lapszámunkban már áttekintettük a szervezet múltját és jelenét, de a legnagyobb számban üzemelő típusukról részletesebben még nem esett szó az Aranysas lapjain. Pedig érdekes konstrukció, már első ránézésre feltűnik, hogy a faroktartó végén nincs a főrotor reakciónyomatékát kiegyenlíteni hivatott légcsavar, ami jellemző a hagyományos kialakítású helikopterekre.

A legdrágább „Kacsa”

Kővári László

aranysas.hu

A 4+ generációs nyugat-európai típusok közül ebből épült a legtöbb, 2020 októberéig 571 darabot adtak át a megrendelőknek, a jelenleg szerződéssel megerősített mennyiség 623 darab. A számok alapján egyértelmű sikerre gondolhatunk, de a kép némileg összetettebb. Az Eurofighter Typhoon ugyanis a legmagasabb áron beszerezhető és üzemeltethető harci repülőgép, amelynek költségei elérik, vagy éppen jóval meghaladják az ötödik generációs típusok szintjét.

Szolnoki sorakozó

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A koronavírus megjelenése alaposan felforgatta az élet legtöbb területét. A személyes kontaktusok minimalizálásáért 2020-ban a nagyszabású repülőnapok törlésre kerültek. Az érintkezések elkerülése érdekében a légierők nem szívesen biztosítottak lehetőséget a tudósításokra, még ha lett is volna mire büszkének lenniük. Hogy mégis betekintést nyújthassunk az Olvasóknak a szolnoki helikopterbázis életébe, ezért október elején - szigorú óvintézkedések mellett - szerveztek egy nyílt napot a sajtónak.

Helikopteres várostrom

Roelof-Jan Gort

aranysas.hu

A szárazföldi csapatok számára nélkülözhetetlen a légi támogatás, amelyet elsősorban a forgószárnyas eszközök biztosítanak. Mindez nemcsak a lövészalegységek, hanem még az igazán pusztító hatású fegyverekkel rendelkező tüzérek számára is fontos lehet.

Energiafegyverek

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A XXI. században a hadviselés nélkülözhetetlen(nek látszó) hadszíntere a világűr. Persze ami fontos, azt védeni kell - vagy éppen megsemmisíteni, ha ellenséges. Nincs ez másképp a műholdakkal sem: azonban egy ilyen, a légkörön kívül keringő fémobjektum semlegesítése nem egyszerű feladat.

Szárnyas bőrnyakúak

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az US Marine Corps méretét tekintve kisebb, ám jelentőségét nézve semmiben sem marad el a többi amerikai haderőnem mögött. Sőt, az átlagnál magasabban képzett, motivált tagjai sok esetben a legelsők a harcban. Mindez megoldhatatlan lenne hatékony légi támogatás nélkül, amelynek története gyakorlatilag egyidős a katonai repüléssel.

A biztonság köteléke

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A nagyobb légierők mellett a kisebb országok egy része is rendelkezik bemutató-kötelékekkel. Svájc például többel is, közülük az egyik Northrop F-5E Tigereket üzemeltet.

Darázscsípés

Obuch László

aranysas.hu

1991. január 17-én reggel hét darab F/A-18C Hornet (Lódarázs) szállt fel az USS Saratoga (CV-60) repülőgép-hordozó fedélzetéről, hogy végrehajtsák az Öbölháborúban az U.S. Navy első nappali légitámadását egy iraki katonai létesítmény ellen.

Az égből a harcba

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Már az ókor óta minden hadvezér álma az ellenséges erők megkerülése, a stratégiai fontosságú pontok elfoglalása vagy éppen a hátbatámadás. Ez persze csak kevés esetben sikerül: nehéz a földön az ehhez szükséges manővereket végrehajtani úgy, hogy az ellenfél azt nem veszi észre. De mi van akkor, ha átrepülünk felette?

Gyorsabban, magasabbra!

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A Mikojan-Gurjevics tervezőiroda története során több tucat különféle konstrukciót is megalkotott. Néhány világszerte híressé vált, jelentős részük viszont nyomtalanul tűnt el a süllyesztőben. A MiG-19 nagy számban került sorozatgyártásra, ennek ellenére csak ideiglenes megoldást jelentett.

Légifotózás magyar módra

Tőrös István

aranysas.hu

Manapság egymás után jelennek meg lélegzetelállítóan szép fotók a harci repülőgépekről valódi környezetükben: a kék égen. Igaza van Antoine de Saint-Exupérynek, az égbolt pilóták nélkül tényleg csak üres levegő. A hazai repülőgépfényképezés - az én olvasatomban - 1993 őszén kezdődött, a gondolat egy lengyelországi repülőtéren álló An-26-os szárnya alatt született meg, ahova a májusi napfény elől behúzódtunk. Tovább »

Sarkkutató és katona

Polgár Tamás

aranysas.hu

1899. október 23-án Norvégia déli csücskén, a Kristiansand városához közeli Tveit településen egészséges kisfiú született a környék orvosa, Lauritz Balchen családjában, akit nagyapja után a Bernt névre kereszteltek. Már kisiskolás korában lenyűgözték a sarkkutatók, felfedezők tettei. Különösen a norvég nemzeti hős, Roald Amundsen iránt rajongott, akit személyesen is ismert, hiszen családi barátként többször megfordult Balchenék otthonában, expedíciója viharedzett pilótája, Leif Ragnar Dietreichson pedig a kisfiú unokabátyja volt.

A túlélés iskolája

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Amerikát még nem támadták meg Pearl Harborban a japánok, amikor Washingtonban már komoly erőkkel tervezték az USA légi csapásmérő erőinek átfogó reformját. Elengedhetetlennek tűnt egy olyan új hadsereg létrehozása, amelyik Európában nagy távolságból is képes megsemmisíteni a leendő ellenség ipari központjait, kikötőit, vasúti csomópontjait és így remélhetőleg a lehető leghamarabb térdre tudja kényszeríteni Hitlert.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A légierő átszervezése a fronton szolgáló alegységeket is elérte. A mindennapok csak a megnevezésben változtak, a feladatokban és a körülményekben minden maradt a régi.