Archívum - 2021. július

Minőségi váltás

Kővári László

aranysas.hu

A magyar katonai képességek sohasem látott mértékű korszerűsítése, fejlesztése a szakértők zöme szerint többnyire a lehető legjobb irányba folyik. Az új eszközök elemzése, kiválasztása valószínűleg az egyes területek specialistáinak bevonásával történik, a nyilvánosság legteljesebb kizárásával. A sokmillió „mindenhez is értő” országában ez természetes, és máshol is többnyire hasonlóképpen működik ez, alig van néhány hely, ahol szélesebb körű társadalmi vita előzhet meg egy-egy költségesebb katonai célú beszerzést. De a svájci példa az a kivétel a közelünkben, ami erősíti a szabályt.

Vaskupola

Kővári László

aranysas.hu

Már nem először szerepel a vezető hírek között az izraeli fejlesztésű légvédelmi rendszer, amelynek fő feladata a palesztin területekről izraeli városok ellen indított tüzérségi rakéták repülés közben történő megsemmisítése.

Kelet csillagai

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Nincs kecskeméti repülőnap a Török Csillagok nélkül. A közönség őszintén szereti az aprócska NF-5 Freedom Fighter-ekkel repülő köteléket: nem csak a csillogó fehér-piros festésük, de a bemutatójuk és a magyarul konferáló műsorvezetőjük is a legkedvesebb vendégek közé tartoznak minden alkalommal.

Éjszakai műszak

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A nagyszabású ejtőernyős hadműveletek a második világháború végével kimentek a divatból. Itt-ott sor került még komolyabb bevetésre később is, ám napjainkra a tömeges mélységi deszantműveletek száma vetekszik a fehér hollók populációjával. Persze azért előfordulhat, hogy mégis szükségessé válnak, és erre bizony fel kell készülni. Akár éjjel, akár nappal.

Használtcikk piac

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Bár elsőre nem úgy tűnhet, a repülőgép-hordozók beszerzése és fenntartása nemcsak a nagyhatalmak privilégiuma. Számos kisebb ország is rendelkezik ilyen egységekkel, sok helyen komoly múltja van ennek a tevékenységnek. Brazília például immár a harmadik ilyen jellegű hajóját üzemelteti.

Dzsungelmentőláda

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Régi kedvencem az 1991-ben készült „Intruderek támadása” című amerikai mozifilm. Nem csupán a bájosan gyilkos Grumman A-6 Intruderek miatt, hanem a műalkotás vége felé bemutatott katapultálós-menekülős-bombázós jelenetsorért.

A bébi raptor

Kővári László

aranysas.hu

Dél-Korea neve ismerősen hangzik a legtöbb magyar számára, hiszen nálunk is tömegével használunk onnan származó iparcikkeket, legyen az gépkocsi vagy elektronikai eszköz. A hazánkénál alig nagyobb területű, de ötször akkora lélekszámú ázsiai ország ipari, technológiai nagyhatalommá vált, és ez tetten érhető a honvédelmük területén is. Egyre több saját fejlesztésű fegyverrendszer valósul meg, aminek abszolút megvan a létjogosultsága, ugyanis mind a mai napig hivatalosan hadiállapotban vannak az északi országrésszel, pontosabban annak diktatórikus, kommunista vezetésével és hadseregével. Tovább »

Börtönből indult dicsőség

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az 1930-as évek során az erőltetett mértékű fejlesztéseknek köszönhetően a szovjet repülés egyre jelentősebbnek bizonyult. A számos program közül több sikeres is Polikarpov tervezőirodájához volt köthető.

Éjszakai árnyak

Kiss Roland

aranysas.hu

1942 közepétől az addigi háborús tapasztalatok alapján egyre inkább kikristályosodott, hogy mire van szükség a műveletek eredményes végrehajtásához. Bár még mindig igen kezdetlegesek voltak a harcászati eljárások és az alkalmazott technológia, nem kellett sok idő ahhoz, hogy a pusztító gépezetek a RAF és a Luftwaffe oldaláról is elszabaduljanak.

Pápai emlékek

Barta Endre

aranysas.hu

Üdvözöllek Téged, Kedves Olvasóm! Bemutatkoznék: 01-es vagyok, típusmegnevezésem MiG-23MF, gyári számom 0390217152, végszerelésem 1979. május 27-én fejeződött be Moszkvában, a Znamja Truda repülőgépgyárban. Ma ezt az üzemet MiG Oroszországi Repülőgépgyártó Vállalatnak, röviden RSZK MIG-nek nevezik, ahol 1976-1983 között gyártották a 23-asokat.

Magaslati levegő

Polgár Tamás

aranysas.hu

Ázsia a világ legsűrűbben lakott kontinense, mégis itt található a Föld egyik legritkábban lakott területe. A világ tetejének is nevezett Tibeti-fennsík kiterjedése vetekszik Nyugat-Európáéval, ám az Antarktisz és Grönland után ez bolygónk harmadik legnagyobb, emberi tartózkodásra alkalmatlan térsége. A repülőgépek is elkerülik, hiszen a hat-nyolcezer méter magas, kopár hegyek közti kiszámíthatatlan légköri viszonyok még a modern sugárhajtású gépek számára is veszélyesek. A második világháború során mégis hajózószemélyzetek ezrei kísérelték meg a kockázatos átkelést itt nap mint nap.

Végső visszaszámlálás

Obuch László

aranysas.hu

1980-ban olyan alkotás került a mozikba, ami az akkori legmodernebb haditechnikát mutatta be a közönségnek egy látványos akció-fantázia film képkockáin keresztül. A főszereplő a neves színészek mellett az USS Nimitz (CVN-68) repülőgép-hordozó volt teljes személyzetével és fegyverarzenáljával. Tovább »

Az USAAF fekete napja

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A nyugati szövetségesek 1943 nyarán készen álltak arra, hogy pusztító légicsapásokat mérjenek Németországra és Berlin szövetségeseire. Az új módszerek kipróbálására is alkalmasnak tűnő, legelső ilyen bevetés azonban súlyos veszteségekkel járt. A szembenálló felek gondosan kielemezték a tapasztalatokat. A kérdés csupán az volt, kinek sikerült levonnia a helyes következtetéseket.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

1943 nyara, közeledett a kurszki német támadás időpontja. Kolozsváron megalakult a 2/2. zuhanóbombázó-század, melynek parancsnoka Kórósy Jenő százados, első tisztje pedig Lévay Győző főhadnagy lett. A frontra induláskor Bánfalvy István vk. ezredes, a légierő vezérkari főnöke búcsúztatta a századot. A hivatalos beszéd és a díszmenet után Bánfalvy félrehívta Kórósyt és Lévayt, s elmondta nekik, hogy német követelésre kerül a frontra a század, mintegy áldozatként. Ne számítsanak kitüntetésre és utánpótlásra. Ha valaki visszatér, az tiszta nyereség, a század már veszteségként le van írva. Ez senki harci kedvét sem törte meg, csomagolás után elindultak a keleti frontra.