Archívum - 2021. szeptember
Gyártósoron
Kővári László
Légierőnk következő új típusának első példánya hamarosan elkészül. Az Airbus Helicopters H225M az ősrégi Mi-8/17 váltótípusa lesz, így a szovjet eredetű forgószárnyasainktól búcsút lehet majd venni. Erre azonban még néhány évet várni kell, hiszen a 2018 decemberében megrendelt 16 gép legyártása, a hajózó és műszaki állomány átképzése, valamint a helikopterek hazai rendszerbe állítása időigényes feladat. Az ütemezés szerint az első gépek 2023-ban érkeznek meg Szolnokra, 2024-ben további nyolc átvételére kerül sor, a maradékra pedig az azt követő évben festik fel az ék alakú magyar felségjelet. Tovább »
Sasfiók
Trautmann Balázs
Ha van olyan típusnév, amely a méretéhez és a képességeihez abszolút nem illik, az pont a sas. Legyen talán sasfióka, ugyanis a PZL-130 Orlik - más, méreteiben, felépítésében és feladataiban hasonló társához képest - sosem nőtte ki magát igazi ragadozóvá.
Forgószárnyas cégháló
Kővári László
A légierőnk állományába került vagy a jövőben kerülő korszerű helikopterek kapcsán érdemes röviden megismerkedni a kifejlesztésüket megelőző időszak igencsak sokrétű és eseménydús történetével. Az Airbus Helicopters cég ugyanis nem a semmiből jött létre a közelmúltban, hanem nagyon is élő tradíciók mentén, egy hosszú evolúciós fejlődési folyamat eredményeként lett világelső a forgószárnyas repülőeszközök terén. A számok imponálóak, a cég által gyártott közel 12 ezer helikopter 150 országban repül napjainkban.
Éjjel sincs megállás
Kárpáti Endre
A fegyveres erők mindig is zárt világot alkottak. Nincsen ez másként a Magyar Honvédség esetében sem. Érthető módon a katonák a koronavírusos időkben talán még kevésbé engedtek betekintést a színfalaik mögé. A pandémia enyhülésével viszont a légierő határozottan nyitottabbá vált, így 2021 júniusában Szolnokon először rendeztek spotternapot - célzott fotózási lehetőséget civil fényképészeknek.
Megkésett reagálás
Kővári László
Húsz évvel ezelőtt, 2001. szeptember 11-én következett be a történelem eddigi legsúlyosabb terrorakciója, amely során közel háromezer ember veszítette életét. Az eseményről már számos írás született, ezért a következőkben egy eddig kevésbé ismert aspektusból tekintjük át a történteket.
Változó szélirány
Kiss Roland
Egyiptom az észak-afrikai térség egyik meghatározó hatalma, melynek légiereje jelentős korszerűsítéseken ment, illetve megy keresztül. Manapság azonban a korábbi gyakorlattal ellentétben nem amerikai, hanem orosz technológiával történik a váltás.
Sólyom helyett villám
Joris van Boven & Alex van Noije
Nyugat-Európában több helyen is folyamatban van az F-35 hadrendbe állítása. A típus Hollandia esetében a négy évtizeden át megbízhatóan szolgáló F-16-ost váltja, amelynek kivonása fontos mérföldkőhöz érkezett.
Iskolagépként kezdte
Sáry Zoltán
A katonai repülés első vonalát sok szempontból nem a harci gépek, hanem a hajózó-utánpótlást biztosító kiképzőtípusok jelentik. A szerényebb kivitelű konstrukciók mellett néhány brutálisabb szerkezet is megjelent. Ilyen volt a T-28, melynek bemutatása két esemény miatt is aktuálissá vált.
A Duce kiszabadítói
Sáry Zoltán
A német haderő a második világháború során számos esetben bevetette a légideszantcsapatokat. Az akkoriban igen modernnek számító csapatnem nemcsak ejtőernyőt, hanem vitorlázó repülőgépet is használt. Bár nem volt annyira híres, mint gigantikus társa, ám a DFS 230 legalább olyan jelentősnek bizonyult.
Éjszakai árnyak
Kiss Roland
1943-ban a RAF és a Luftwaffe képességei egyaránt drasztikusan nőttek az előző évhez képest, továbbá az USAAF is megjelent Németország légterében. A véres ősz és tél során azonban úgy tűnt, hogy mégis a németek felé billen a mérleg, ezért a Luftwaffe magabiztosan tekinthetett az újévre.
Messer a Balatonban
Magó Károly
A balatoni roncskutatásnak komoly hagyománya van, Tóth Ferenc vezetésével már több gép maradványait sikerült kiemelni a tóból. Ezek közül az IL-2-est a RepTárban állították ki, ma is megtekinthető az érdeklődők számára. A Balaton iszaposodása és a rossz látási viszonyok miatt a vízi roncsok felkutatása nehéz feladat, de talán nem túlzás azt állítani, hogy minden kutató nagy álma egy ilyen roncs megtalálása. Talán ebből az indíttatásból kezdtem bele én is ebbe a munkába.
Szárnyaló fantázia
Trautmann Balázs
Az ember azt gondolná, hogy egy hegycsúcson álló, vasszigorral őrzött, hadifogolytábornak átalakított kastélyból nincs menekülés. Elméletileg nem is nagyon van: a gyakorlat és az őrizetesek szabadságvágya azonban csodákra képes…
Baxi és Balázs emlékére
Schuster-Cseh Balázs
A MiG-23-as a számomra legszebb repülőgép, még akkor is, ha a hadtörténelem eléggé alulértékelte ezt a típust. Édesapám volt az 1979-ben Pápára érkező 12-es lajstromszámú MiG-23 első mechanikusa, innen ered tehát a szerelem. Kölyökkoromban sokszor bejártam a reptérre, beleszippanthattam a kerozingőzbe, a kabin semmi mással össze nem téveszthető illatába, és a fedezékek tetejéről nézhettem a repüléseket is - igazán kiváltságosnak éreztem magam.
Hetet egy csapásra
Varga Csaba Béla
A 2. világháborúban a légi fényképezéssel történő felderítésre szakosodott egységek pilótáinak nem sok esélyük volt arra, hogy ellenséges gépek lelövésével büszkélkedhessenek. A sors persze néha ránevetett egy-egy hajózóra. Olyan nagy szerencséje azonban senki másnak nem akadt, mint William Shomo századosnak, aki egyetlen bevetés során hét japán gépet semmisített meg.
Bátrak háborúja
Obuch László
Tony Bill rendezésében 2006-ban elkészült egy első világháborús mozi, ahol korabeli repülőgépekkel vívnak légi csatákat amerikai önkéntes pilóták a Lafayette Escadrille kötelékében. Az alkotás könnyed történelmi hitelességgel mutatja be egy izgalmas kalandfilm képkockáin keresztül a nézőknek, hogy mekkora bátorság kellett egy vászonborítású egymotoros vadászgépben szembeszállni az ellenséggel.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Az 1943. augusztus 3-án indult szovjet támadás előrevetítette a német vereséget. Ahogy a földön, úgy a levegőben is súlyos harcok folytak. A vadászok sikerei mellett augusztus 3-án súlyos veszteséget is el kellett könyvelnie a Magyar Királyi Honvéd Légierőnek. A 3. bombázórepülő-osztály egyik Ju 88-asa nem tért vissza, mert Limantól 5 km-re nyugatra az ellenséges légvédelem lelőtte. A személyzet, Vasváry József főhadnagy, Máté János szakaszvezető, Kumi Ferenc szakaszvezető és Bédy Miklós őrvezető hősi halált halt.