Archívum - 2021. november

Kezdődik a második félidő

Tőrös István

aranysas.hu

A kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató díszvendége a svéd védelmi miniszter volt, és a Magyar Légierő vadászgépeinek gyártója is több érdekességet mutatott be pavilonjában. Jonas Hjelm, a Saab alelnöke, a repülési programok igazgatója foglalta össze az ARANYSAS olvasói számára a magyar Gripen-flotta jövőjét érintő képességnövelő változásokat. Tovább »

Vesztegzár az égen

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Még le sem ült a porfelhő a World Trade Center két tornyának összeomlását követően, máris elindult a NORAD, vagyis az észak-amerikai egységes légvédelmi rendszer valaha volt legnagyobb művelete. A Noble Eagle, azaz a Nemes Sas-művelet egyetlen céllal rendelkezett: soha többet 9/11!

A Hangárkirálynő

Obuch László

aranysas.hu

1960. május 1-jén Moszkvában, a Lenin-mauzóleum emelvényén, az ünnepi felvonulás alatt váratlan mozgolódásra figyelhetett fel az egybegyűlt tömeg. Az ország vezetői közötti sugdolózások és gratulációk árulkodtak arról, hogy valami rendkívüli történt. A világsajtó nem sokkal később történelmi szenzációról adott hírt, ami a hidegháború egyik ikonjává emelt egy különleges repülőgéptípust és pilótáját.

Minden megoldható

Polgár Tamás

aranysas.hu

A repülőszakma talán legnehezebb és legveszélyesebb területe a repülőgép-hordozók fedélzetéről történő üzemeltetés. Az U-2 felderítő repülőgép pedig az egyik legkevésbé pilótabarát típus a fel- és leszállás szakaszában. Tervezése idején hajófedélzeti üzemeltetésre egyáltalán nem is gondoltak a Lockheed mérnökei, ám eljött a nap, amikor mégis meg kellett oldaniuk ezt a feladatot. És megoldották...

Megsemmisíteni a 33-as célt!

Polgár Tamás

aranysas.hu

A hidegháború krónikája nem szűkölködik legendás repülőgép-típusokban és történeteikben. A törékeny, karcsú U-2 stratégiai felderítőgép azonban minden bizonnyal többször fordított a történelem menetén, mint bármely felfegyverzett, akár atombombákat hordozó típus. Az 1962-es kubai rakétaválság idején is főszerep jutott az U-2-eseknek, annak ellenére, hogy két évvel korábban bebizonyosodott, rendkívüli repülési magasságuk nem képes megvédeni a legújabb szovjet légvédelmi rakétáktól. Tovább »

Az Arkangyal

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A legtöbb embernek ismerősen cseng az SR-71 Blackbird, amely egy igazán különleges repülőgép volt. Ám a története egy legalább olyan érdekes, ám kevésbé közismert típushoz nyúlik vissza.

Védőszárnyak

Alex van Noye & Joris van Boven

aranysas.hu

A Baltic Air Policing eseményeiről már sokszor volt szó magazinunkban. 2021-ben immár második alkalommal Törökország is részt vett a közös légtérvédelmi feladatokban.

Hajtóvadászat

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A Lockheed SR-71 Blackbird a repüléstörténet egyik megkerülhetetlen ikonja. Noha majdnem hat évtized telt el a típuscsalád első felszállása óta, azóta sem készült nála gyorsabb ember vezette repülőgép. Ízig-vérig egy végletekig kihegyezett célszerszám lett, ami akkora ugrást jelentett a feladatkörében, mint amikor a sebész végre a csonkoló­fűrész helyett lézerszikét vehet a kezébe a műtétek elvégzésére. Egyetlen példánya sem veszett oda az ellenség miatt - de azért érinthetetlen sem volt.

Képzeletbeli lopakodók

Obuch László

aranysas.hu

A nyolcvanas évek hidegháborús hangulata a nyugati és a keleti oldalon sok találgatásra adott okot. A repülőtechnika fejlődése és a vetélkedés a két tábor között több esetben olyan információkat hozott napvilágra, amelyeknek igen kevés közük volt a valósághoz. A makettgyárak gyorsan meglovagolták ezt a lehetőséget, és nem is gondolkodtak rosszul.

Korszaknyitó vállalkozás

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Bár első ránézésre nem biztos, hogy kitűnik társai közül, az USS Enterprise kategóriáján belül is igen különlegesnek számít, hiszen ez épült elsőként atomreaktorokkal. Úttörőként nemcsak kikövezte az utat napjaink egységei előtt, hanem évtizedeken át együtt is szolgált velük.

Kecskemét Air Lines

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Mint arról az előző számban írtunk, az Airbus 319-esek rendszeresítése komoly újdonságokat hozott a Szállítórepülő Század életébe. A repülőműszakiaknál sem volt ez másként, bár az ő világukat talán még jobban felforgatta az utasszállítók bevezetése.

Éjszakai árnyak

Kiss Roland

aranysas.hu

1945 elejére a német haderő minden fronton visszaszorulóban volt, a Luftwaffe pedig elvesztette a légi fölényt Németország felett is. Ennek ellenére a nappali és éjszakai vadászok megtettek minden tőlük telhetőt, hogy mérsékeljék a támadások hatékonyságát. A RAF és az USAAF pedig folytatta könyörtelen hadjáratát az utolsó napokig.

Gazdag programkínálat

aranysas.hu

A 2021-es esztendő rendhagyó volt a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum életében is, amelyről Kovács Ákos ügyvezető igazgató mesélt: A speciális helyzetre való tekintettel az év első felére tervezett rendezvények egy része a virtuális térben valósulhatott meg. Repüléstörténeti eseménynaptárunk jeles évfordulóit a közösségi média platformján ünnepelhettük meg. A május 11-ei nyitást követően igyekeztünk kárpótolni a látogatókat: új élményelemekkel és kiállításokkal vártuk az érdeklődőket. A főszezonban még nagyobb sebességre kapcsoltunk, és szinte minden hétre jutott valami különleges esemény a RepTárban.

Több ezer ász a pakliban

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A 2. világháború legeredményesebb pilótái kivétel nélkül a Luftwaffe állományából kerültek ki. A kivívott légi győzelmek számát tekintve még a legsikeresebb amerikai, szovjet, brit vagy japán hajózók sem értek a közelükbe, a keleti fronton pedig egy ideig legyőzhetetlennek tűntek a Luftwaffe sztárjai. Mi lehetett a kezdeti sikereik titka?

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A közelfelderítők folyamatos harcai során hamarosan elérték az 1000. bevetést. Nagy ünnepséget nem rendezhettek, de mindenki büszke volt erre a teljesítményre.