Archívum - 2022. augusztus
Baráti légi harc
Tőrös István
Éves kiképzési tervüknek megfelelően Stockholmba utaztak a kecskeméti repülőgép-vezetők, hogy a sokoldalúan használható Swedish Air Force Combat Simulation Centre (FLSC) számítógépes központjában összemérjék tudásukat egymással. Tovább »
Tagfelvétel
Kárpáti Endre
2022. február 24-ét követőn alaposan megváltozott a világunk. Az orosz támadás nyomán sok országnak kellett újragondolnia külpolitikáját, így a semleges Finnország és Svédország kérte felvételét a NATO-ba. A jelentkezők közül ezúttal annak az országnak a légierejét mutatjuk be, amely 1272 kilométeren közvetlenül is határos Oroszországgal. Tovább »
Halálos valóság
Trautmann Balázs
A cikk írásának pillanatában az orosz-ukrán háború 113. napját jegyezzük, és késő délután van. A mai nap szenzációja az orosz haditengerészet VASZILIJ BEH mentő- és vontatóhajójának kilövése két rakétával - amit a háború szokásainak megfelelően egy Bayraktar TB2-es drón kamerájával rögzítettek, majd nyilvánosságra is hozták a felvételt.
Korlátlan típusválaszték
Trautmann Balázs
Régen bezzeg minden egyszerűbb volt: létezett az RQ-1 Predator, meg néhány közepesen ismeretlen izraeli drón, és ennyiből állt nagyjából a piac. Persze úgyis csak ez a két állam használta jelentős mennyiségben a hadműveleti területeken a távolról irányított repülőgépeket.
Forgószárnyas mamut
Sáry Zoltán
A hidegháború első időszaka repüléstörténeti szempontból igen gazdagnak bizonyult. A számos új harci gép mellett a forgószárnyas konstrukciók is hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Az egyik legelső nagy teljesítményű helikopter az S-58 volt.
Változó ellenségkép
Peter Ten Berg
A nagyszabású hadgyakorlatok általában évente ismétlődnek, azonban a legutóbbi esztendők világméretű krízisei ezen a téren is éreztették hatásukat.
A legbiztonságosabb
Sáry Zoltán
A Malév legutolsó keleti típusa egy impozáns méretű, igazán szép három hajtóműves konstrukció volt. A Tu-154 nemcsak a nemzeti légitársaság arculatát határozta meg évtizedeken át, hanem a világ egyik legsikeresebb utasszállítójának is számított.
Kétórás váltásban
Peter Ten Berg
Az MQ-1 Predator az egyik első, igazán komoly pilótanélküli repülőgép volt, melyet több légierő is beszerzett. Az Aeronautica Militare ezen kívül már a továbbfejlesztett MQ-9-est is hadrendbe állította, ám ennek ellenére a fejlesztésekkel sem álltak le, jelenleg is komoly programok futnak náluk.
Top Gun: Maverick
Obuch László
Jerry Bruckheimer producer Tom Cruise közreműködésével megalkotta minden idők talán legismertebb repülőgépes mozijának második részét. A mítoszteremtő, 1986-os Top Gun után harminchat évvel később készült folytatás óriási reklámok kíséretében - a tervezetthez képest majd két éves csúszással - került bemutatásra. A jól időzített kritikák az egekbe magasztalták az új filmet, ám a repülésrajongó közönség talán mégsem azt kapta, amire várt.
Égi versenyfutás
Toldi Miklós
A haditengerészeti repülés a Német Császárságban, valamint Nagy-Britanniában jött létre, harcaikra az I. világháború nyugati frontján, az Északi-tengeren és a La Manche körzetében került sor.
Houston, baj van!
Schuminszky Nándor - Vincze Miklós
Az Apolló-13 című film technikai szempontból az egyik legakkurátusabb, a valósághoz legjobban ragaszkodó, űrtörténeti ihletésű hollywoodi mozi. Ron Howard rendező 1995-ös alkotásának alapjául James A. Lovell parancsnok könyve szolgált. A film készítői példás aprólékossággal és szakmai alázattal dolgozták fel a témát, például a fedélzeten és az irányító központban elhangzó szakszövegek tekintélyes részét is szóról szóra a valódi Apollo-13 küldetés kommunikációjának leirataiból vették át.
A nagy fehér északon
Polgár Tamás
Kanadában minden valamirevaló településnek van katonai múzeuma, de legalább háborús emlékműve. Ha csak egyetlen helyi polgár is megjárta az elmúlt százötven év valamelyik hadszínterét, biztos, hogy kőbe vésve olvashatjuk a nevét. A katonai támaszpontok is házi múzeumokat tartanak fenn, ahol az alakulat történetével, múltbeli felszerelésével és esetleges hadi szerepével ismerkedhet meg a látogató. A közelmúltban két ilyen múzeumba látogattam el Új-Fundlandon és Labradoron.
Az utolsó látogatás
Schuster-Cseh Balázs
Nagyon büszke vagyok rá, hogy édesapám jóvoltából gyerekfejjel sokat járhattam a pápai reptéren, és ezeket a gépeket még aktív korukban megérinthettem. Pontosan 22 éve vonták ki a MiG-21-eseket a rendszerből a hajózó és műszaki állománnyal együtt. Méltatlan módon bántak el mind az emberekkel, mind a gépekkel. A búcsúrepülés megtörtént ugyan a nagyközönség és a kamera számára, de a hangulat elég gyászos maradt - szinte érezni lehetett a csalódást és a reménytelenséget is a forró, nyári, párolgó beton felett.
Lángoló olajfinomítók
Varga Csaba Béla
1943 augusztusában az amerikaiak vakmerő támadást indítottak Románia ellen. Nem a főváros, Bukarest volt a célpont, hanem az ország déli részén található, kőolajban gazdag terület központja, Ploiești, a jelentős iparváros. A stratégiai fontosságú települést nem csupán a román légierő, hanem a Luftwaffe vadászszázadai is védték. Az összecsapás során olyan sok amerikait lelőttek, hogy ezt a napot az USAAF-ben még jó darabig „fekete vasárnapként” emlegették.
Velünk élő múlt
Magó Károly
1944. április 12-én Hayden Sándor akadémikus gépe a riasztáskor elromlott, de kapott egy másik Me 210-est. Felszállás után Nagykanizsa környékén találták meg a magyar rombolók az egyik amerikai köteléket.