Archívum - 2022. október
A nagy utazás
Sáry Zoltán
A brit RIAT-on már számos esetben szerepelt a Magyar Honvédség, elsősorban harcászati repülőgépekkel, illetve olykor szállítógéppel is. Idén júliusban azonban meglepő módon két Mi–24-es harci helikopter is útra kelt, hogy megmutassa magát a világnak. Tovább »
Fegyveres semlegesség
Kárpáti Endre
2022. február 24-ét követőn alaposan megváltozott a világunk. Az orosz támadás nyomán sok országnak kellett újragondolnia a külpolitikáját, így a semleges Finnország és Svédország felvételét kérte a NATO-ba. Az új tagjelöltek közül ezúttal annak az országnak a légierejét mutatjuk be, amely már jelenleg is igen fontos partnere a kecskeméti vadászrepülőknek. Tovább »
A sas felszállt
Trautmann Balázs
Ma már fogalom a katonai repülés világában, hogy „az” amerikai légierő, ami egy komplex képességcsomagot jelent, és ebben a pillanatban – mennyiségileg és minőségileg – egyedülálló az egész világon. A műholdaktól az ötödik generációs vadászbombázókon át egészen a Minuteman rakétasilókat őrző öreg UH–1-esekig van itt minden, ami a légi hadviseléshez, illetve a többi haderőnem támogatásához szükséges. A jelen amerikai légierejéhez azonban hosszú, kacskaringós és vérrel bőven áztatott, lelőtt-lezuhant repülőgépekkel szegélyezett úton jutottak el. Sorozatunk első részében az önálló haderőnem megalakulásához vezető kemény évekkel, magával a légierő életre keltésével és a koreai háborúig tartó időszakával foglalkozunk.
Nemzetközi sikertörténet
Peter Ten Berg
Magazinunkban már több alkalommal is foglalkoztunk a törökországi Anatolian Eagle repülő harcászati gyakorlatokkal. Hasonló kiképzési eseményeket a helikopteres alakulatok számára is rendeznek, most ezt mutatjuk be közelebbről.
Nagyhatalmi ambíciók
Kiss Roland
Kevés ország van a Földön, amely igazi repülőgép-hordozót tart fönn, ezek egyike Franciaország, ahol immár esedékes egy új egység hadrendbe állása.
Királyi ajándék
Filip Modrzejewski
A világ legismertebb katonai műrepülő csoportjaitól több tekintetben is eltér a jordán légierő bemutató csapata. Harci gépek helyett például négy darab, piros és arany színeket viselő Extra 330LX-et használnak, ám ezen kívül is számos érdekesség jellemzi a működésüket.
A játékbombázó
Sáry Zoltán
A hidegháború idején divattá vált egyre bonyolultabb repülőgépeket gyártani, amelyeket teletömtek a legújabb csúcstechnológiával. Ez a folyamat azonban nem minden esetben vezetett eredményre, időnként a kisebb és egyszerűbb konstrukció jobban megfelelt a célnak.
Először és utoljára
Trautmann Balázs
El nem tudom képzelni, mikor tűnt működőképes és megvalósítható ötletnek ez a repülőgép. A maga módján csodálatos: egy elképesztő életutat bejárt zseni és egy nagyot álmodó mérnök minden képzeletet felülmúló méretű emléke. Közel 100 méteres fesztávolság – fából, az 1940-es évek közepén…
Nyúzópróba
Polgár Tamás
Rendszeresítése idején a MiG–25 sokat ígért, de keveset teljesített. Bár képes volt elérni akár a hangsebesség háromszorosát is, üzemeltetési mutatói azonban csapnivalóan alakultak, megbízhatósága kérdésesnek bizonyult, és a szovjet légierő egyre inkább kétségbe vonta használhatóságát. A kételyek eloszlatása és a típus éles helyzetben történő tesztelése végett 1971-ben döntés született a típus Egyiptomba telepítéséről, ahol a folyamatos arab-izraeli ellenségeskedések lehetőséget teremtettek harci körülmények közötti kipróbálására.
Ohiói kiruccanás
Obuch László
1945 áprilisában a Szovjetunióban központi utasításra megkezdődött a sugárhajtású katonai repülőgépek új generációjának fejlesztése. Minimális követelménynek számított, hogy legalább 800 km/h-s végsebességet érjen el a leendő típus. A vadászgép-program során a legtöbb tervezőirodában lassan haladt a munka és jórészt eredménytelenül zárult. Számos projekt azért jutott zsákutcába, mert a tervezők a zsákmányolt, bonyolult német technológiát használták inspirációként. Változtatni kellett a szovjet mérnökök fejlesztéshez való hozzáállásán.
Napi húsz sárgarépa
Varga Csaba Béla
Öt évvel Hitler halála után halálos ellenségként csaptak össze egymással a németeket legyőző egykori szövetségesek legjobb pilótái. A Jalu folyó menti életveszélyes sávban szovjetek, kínaiak és koreaiak ellen küzdve tűnt ki bátorságával a sugárhajtású gépek korszakának első amerikai ászhajózója, James Jabara százados.
Egész évben karácsony
Már hosszú évek óta a kedves feleségemtől karácsonyra az Aranysas előfizetését kérem és kapom ajándékba. Így, nekem minden hónapban van karácsony.
Velünk élő múlt
Magó Károly
1944. április 13-án a magyar és az amerikai gépek összecsapása során az amerikai túlerő és a jól szervezett vadászbiztosításuk komoly veszteségeket okozott. A harcok után a légierő vezetése összegezte a tanulságokat. A Me 210-eseket többé nem vetették be az amerikai kötelékek ellen, mivel a kis létszámban támadó magyar vadászgépek esélytelenek voltak az amerikai fölénnyel szemben, döntés született a vadászrepülő-századok összevonásáról.