Archívum - 2023. január
A Gripen égi szeme
Trautmann Balázs
Talán nem túlzás azt állítani, hogy Kecskeméten is a világ egyik legsikeresebb célfelderítő és -megjelölő konténere dolgozik. Egész pontosan, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „Puma” harcászati repülőszázadának JAS 39EBS HU vadászbombázóin láthatjuk ezeket a jellegzetes alakú eszközöket… Tovább »
Tanulni és tanítani
Kárpáti Endre
Az Európai Unió Tanácsa közel húsz éve hívott életre egy szervezetet, hogy annak segítségével a közös védelmi képességeket fejlesszék. Az Európai Védelmi Ügynökség (European Defence Agency, EDA) számos programja és projektje közül több is a forgószárnyasok alkalmazásával, a személyzeteik képzésével foglalkozik.
Nincs visszaút!
Trautmann Balázs
Az elmúlt hónapokban a TV-híradók és az internes portálok nézői-olvasói egy új fogalommal ismerkedhettek meg: ez az öngyilkos vagy „kamikaze” drón. A katonai repülés és a haditechnika iránt komolyabban érdeklődők számára azonban sok újat már nem igazán lehetett mondani ezen a téren sem…
A hetedik flotta árvái
Sáry Zoltán
A repüléstörténet lapjain nemcsak jól bevált, illetve sikertelen típusokról olvashatunk, vannak olyanok is, amelyekre egyszerre mindkét megállapítás igaz. A Kaman Seasprite éppen ilyen konstrukció: több évtizedes szolgálata olykor botrányokban is bővelkedett.
Hangtalan fuvarosok
Sáry Zoltán
A deszantvitorlázókról a legtöbb embernek a normandiai partraszállás, esetleg Mussolini kiszabadítása jut az eszébe. Pedig az ilyen eszközök fejlesztésében és alkalmazásában a Vörös Hadsereg is úttörő szerepet játszott.
A maffia markában
Filip Modrzejewski
A repülőiskolák állományában általában nagy tapasztalatú pilóták oktatnak, egyes esetekben viszont ez fordítva történik: a frissen végzett fiatal hajózókra bízzák az utánuk következők felkészítését. Ez, az elsőre talán furcsának tűnő koncepció Nyugaton igencsak beváltnak számít.
A Texas Raiders búcsúja
Filip Modrzejewski
Ha valakinek lehetősége nyílik eljutni az USA-ban egy repülőnapra, ne mulassza el! Ezt a megszívlelendő tanácsot már sok barátomtól hallottam én is, akik főként azt emelték ki, hogy ezek a rendezvények teljesen mások, mint amilyeneket Európában megszokhattunk. A Kansas City Air Show 2022-n meggyőződhettem arról, hogy még a legnagyobb európai rendezvények is felülmúlhatóak a különlegességek tekintetében.
Párbaj életre-halálra!
Varga Csaba Béla
Az első világháború kirobbanása után alig néhány év alatt elképesztő fejlődésen ment keresztül az addig csak gyerekcipőben járó légi hadviselés. Egyre megbízhatóbb, erősebb gépek, hatékony fegyverek és vérrel-verejtékkel kidolgozott módszerek változtatták életveszélyes csatatérré a végtelenbe nyúló lövészárokrendszerek fölötti, addig háborítatlan, kék eget.
Tudor visszatért az égre
Obuch László
1939-ben a Boeing megtervezte a B-29 bombázót, amely sok tekintetben megelőzte kortársait. A fedélzeti fegyverekkel számítógépes vezérléssel, távirányítással lehetett tüzelni, a legénység túlnyomásos kabinban hajtotta végre a 6000 méteres magasság feletti bevetéseket, a pilótafülke műszerei és a radarberendezés pedig már elég pontosak voltak ahhoz, hogy segítsék a hajózókat rossz időjárási körülmények között és éjszaka is elérni a célterületet. Az első atombombahordozóból közel 4000 darab épült, de a kétezres évek elejére már csak egy példányuk maradt üzemképes. Tovább »
Tragikus díszszemle
Mészáros Gyula
A minap az interneten találtam rá a három szovjet pilóta emlékművére, akik 1973. szeptember 22-én, a Vértes ’73 hadgyakorlat záróeseményén szenvedtek repülőkatasztrófát. Döbbenten szereztem tudomást arról, hogy a közvélemény és a repülők a mai napig sem ismerik a tragédiát kiváltó közvetlen okokat. Ezért határoztam el, hogy ennek az űrnek a betöltése céljából megírom az események lefolyását, mivel én is közvetlen részese voltam azoknak, repültem abban a nem mindennapi időjárási helyzetben.
Kötelességtudat
Varga Csaba Béla
1945-ben az USAAF 95. vadászrepülő-százada is részt vett a Fülöp-szigetek felszabadításában. Az egyik gépük oldalát tíz győzelmi zászlócska díszítette. A hét lelőtt német után járó horogkereszt, egy olasz és egy japán felségjel, valamint… az USA lobogója! A „Galád Angyal” pilótája ugyanis hivatalosan elismert győzelmet aratott egy másik amerikai gép ellen.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Lévay Szőr elítélte, hogy német parancsnoka a saját karrierje érdekében értelmetlenül kockára teszi az emberei életét. Azért, hogy bizonyítsa, nem félelemről van szó, úgy döntött: megmutatja neki mi is az a magyar virtus…