Archívum - 2023. március
Szabad a vásár!
Trautmann Balázs
A hidegháború (ma már tudjuk, csak ideiglenes) vége, a Varsói Szerződés felbomlása, a NATO-tagság eléréséhez vezető hosszú folyamat első esztendői olyan állapotban találták a Keleti Blokk volt kelet- és közép-európai országait, ahogyan a Szovjetunió hagyta őket. Szovjet repülőgépekkel, kiképzéssel, módszertanokkal, eljárásokkal - és így a garantált függőségekkel.
Szomjas vadászgépek
Sascha Linkemeyer
2022 októberében a spanyolországi Lanzarote bázison nagyszabású légi utántöltő gyakorlatra került sor. Az European Air Refuelling Training az év egyik legnagyobb kiképzési eseménye volt, melyet a Kanári-szigetek körül tartottak. A rendezvény mozzanatai szorosan illeszkedtek a spanyol légierő saját SIRIO 2022 gyakorlatához.
Az ígéretek földje
Trautmann Balázs
Magazinunk megjelenésekor már több mint egy esztendeje dörögnek a fegyverek Ukrajnában. Az Oroszország által 2022. február 24-én indított, nyílt katonai agresszió sok mindent a felszínre hozott, amiről elemzők évek-évtizedek óta vitatkoztak, cikkek és tanulmányok százait megalkotva. Tovább »
Négysávos repülőtér
Kárpáti Endre
A modern háborúk megmutatták, hogy az ellenséges légierőket a leghatékonyabban még a honi bázisukon lehet kiiktatni a harcból. Az egyik védekezési mód az ilyen támadások ellen a repülőegységek széttelepítése tartalék támaszpontokra. Az ARANYSAS Finnországban járt, ahol rendszeresen költöznek a vadászgépek az országutakra.
Történelmi kötelék
Filip Modrzejewski
A bemutatócsoportok között számos olyan is van, amely polgári kötelékként egykori katonai gépeket használ. Négy darab színpompás T-6 Texanjával az Aeroshell Aerobatic Team az amerikai repülőnapok világában szinte már legendának számít.
A legeslegnagyobb
Sáry Zoltán
Vannak olyan különleges típusok, melyek már a puszta létezésükkel beírták magukat a repülés történetébe. Különösen igaz ez a szélsőséges méretű, illetve az első ránézésre is furcsa konstrukciókra. A Mil V-12 helikopterre mindkét megállapítás igaz.
Ellenőrzött légtér
Filip Modrzejewski
A pilóták bárhol is járjanak a nagyvilágban, mindenhol a kék égre vágynak. Amikor elutaznak egy-egy kuriózumnak számító térségbe vagy metropoliszba, ez talán még inkább igaz: így New York és az ott található ikonikus felhőkarcolók világában is.
Ismeretlen ismerős
Sáry Zoltán
A tavalyi év olyannyira bővelkedett kiemelkedő eseményekben, hogy sokaknak talán fel sem tűnt egy decemberi, nem kevésbé fontos bejelentés híre: elkészült az 1574-ik, egyben utolsó Boeing 747-es. Ebből az alkalomból tekintjük most át a típus katonai vonatkozásait, illetve megosztunk néhány érdekességet is az olvasóinkkal.
Napi 1700 bevetés
Kiss Roland
20 éve zajlott a 2003-as iraki invázió, ahol a légi műveleteknek ismét fontos szerepet szántak, illetve amit a „shock & awe” azaz sokkolás és megfélemlítés stratégiájával fémjeleztek.
Az első brit bombázó
Obuch László
Az első világháborúnak köszönhető, hogy a légierő megjelent a modern katonai hadviselésben. A konzervatív politikai és katonai vezetők eleinte nevetségesnek tartották a vászonborítású, kétfedelű masinák alkalmazását a frontokon, de a vakmerő égi lovagok első sikeres bevetései után igen hamar megváltozott a helyzet. A vadászok légi csatái mellett a bombázók is kivették részüket a harcokból.
Vietnám Phantomja
Varga Csaba Béla
Míg a két világháború legismertebb hősei között szép számmal akadtak híres ászpilóták, a mai haditudósításokból eltűntek az égbolt vakmerő lovagjai. Egészen 1972-ig kell visszamennünk ahhoz, hogy találkozhassunk az amerikai légierő utolsó ászhajózójával, a könyörtelen vietnámi háború egyik hősével. A Steve Ritchie ötödik győzelme óta eltelt több mint fél évszázad alatt egyetlen honfitársa sem tudta megismételni a sikerét.
Velünk élő múlt
Magó Károly
1944 nyarán Magyarország felett teljes volt az amerikai légi fölény. A sajtó beszámolói ugyan kedvezőbb helyzetet igyekeztek ábrázolni, de a komor valóság teljesen mást mutatott.