Archívum - 2024. június
Časlavban indul a szezon
Tőrös István
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Ez már önmagában is elegendő indok lenne, hogy megismertessük olvasóinkat az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár ez évi terveivel, de mint Gróf Gergely ezredes, parancsnok szavaiból kiderül, a beszerzésről szóló híren túl számos esemény szerepel az alakulat menetrendjében. Tovább »
A D-day hajnala
Trautmann Balázs
A normandiai partraszállás egyik alapvető logisztikai kérdése az volt, hogyan lehet megfelelő mennyiségű katonát, fegyverzetet és egyéb felszerelést az éjszaka leple alatt észrevétlenül eljuttatni a brit szigetektől Franciaországba? A hadműveletek tervezőinek gyorsan be kellett látniuk, hogy csak a levegőből érkezhetnek az első egységek a kulcsfontosságú helyekre. Tovább »
Méltó volt a nevére
Sáry Zoltán
A Douglas cég kétmotoros harci gépe a második világháború minden frontján kiválóan teljesített, számos szövetséges légierő mellett természetesen az US Army Air Corps is használta. Többek között a normandiai harcok során is komoly teher hárult pilótáira.
Forgószél Normandia felett
Sáry Zoltán
A normandiai partraszállásról általában a szállítógépek és a vitorlázók jutnak az eszünkbe, azonban a sikerhez természetesen harcolókra is szükség volt. A britek egyik fő típusa nem sokkal korábban még teljes kudarcnak számított.
Bázis útikalauz
Horváth Viktor
Ma Norvégia a világ egyik legfejlettebb országa. Kimagasló abban, ahogy polgárai életminőségét, egészségét, jólétét biztosítja és a katonai kérdésekben is kompromisszummentesen tartja fenn a szükséges minimumot. Persze szerencsés abból a szempontból, hogy történelme során perifériára szorult. Gazdaságilag rendkívül tehetős, de nem centrumország, nem halad át rajta főútvonal, nem pusztították évtizedes háborúk. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, ahol lassabb, nyugodtabb tempóban élik az életüket, ott a fejlődés is kisebb lépésekkel halad.
Már életében legenda volt
Trautmann Balázs
2024. április 15-én érkezett a katonai repülés barátait őszintén elszomorító hír: az égi leszállómezőre távozott Anatolij Nyikolajevics Kvocsur, az egyik legismertebb és számtalan légibemutató tapsorkánját begyűjtő pilóta. Olyan „repülőember” volt ő, aki bármerre járt, kiérdemelte az egykori „ellenfelek” szakmai elismerését is.
Versenyfutás az idővel
Kárpáti Endre
A második világháború legvégén egy félelmetesen gyors vadászgép tűnt fel Észak-Németország felett. A Luftwaffe reménysége azonban túl későn érkezett ahhoz, hogy számottevő hatása legyen a harcok kimenetelére.
Saját űrprogram
Schuminszky Nándor - Vincze Miklós
„Járt utat a járatlanért el ne hagyd!” szól a magyar közmondás, és úgy tűnik, hogy ezt már Kínában is ismerték. Az 1970-ben sikerrel felbocsátott első műholdjuk után, a rendelkezésükre álló tervek alapján hozzáláttak az embert, embereket szállító űrhajó létrehozásához. A Japánnal való „örökös” versenyfutásuk miatt a kínai űrprogramról - a kezdeti szovjethez hasonlóan - szinte semmit sem tudtunk. Az 1980-as évek elején - a kiszivárgott hírek alapján - a nyugati szakemberek azt feltételezték, hogy az első, embert szállító űrhajót még az évtized vége előtt fel fogják bocsátani.
Támadás napkeltekor
Bánsági Andor
Az első világháború kitörése előtt az Olasz Királyság és az Osztrák-Magyar Monarchia furcsa viszonyban állt egymással. 1882-től hivatalosan szövetségeseknek számítottak, Róma azonban nem mondott le a továbbra is osztrák uralom alatt álló olasz területekről. Ezzel Bécsben is tisztában voltak, így a szövetség fátyla alatt a két nagyhatalom elsősorban egymás ellen fegyverkezett. Conrad vezérkari főnök már 1911-ben azt követelte Ferenc József császártól, hogy indítsanak preventív háborút, 1912-re pedig mélypontra jutottak az olasz-osztrák-magyar kapcsolatok. A nemzetközi politika fordulatai ez év decemberére mégis közelebb vitték Rómát Bécshez és Berlinhez, így a Hármas Szövetséget végül megújították.
Magasugrás hátizsákkal
Horváth Viktor
A vietnámi háború rengeteg tapasztalatot halmozott fel, és mivel a korábbiaknál jobban dokumentált konfliktus volt, más országok is profitáltak belőle. Saját technológiájukat úgy fejlesztették, hogy az ilyen jellegű kihívásoknak a későbbiekben meg tudjanak felelni. Közismert a kifejezetten harci helikoptereknek szánt típusok megjelenése, a negyedik generációs vadászgépek fejlődése, a VTOL (helyből fel- és leszálló) repülőgépek térhódítása, és még sok egyéb. A STOL (rövid kifutópályán fel és leszállás) megoldások szintén újabb mérföldkőhöz értek.
Űrtestvérek
Tőrös István
„Amikor V. Henrik szózatot intézett az embereihez, azt mondta: Mirólunk a mai naptól fogva, a világ végezetéig úgy emlékeznek majd, mint a szerencsés kevesek, a testvérek csapata. Mert az, aki ma a vérét ontja az oldalamon, az örökre a testvérem lesz.” Shakespeare szavai tökéletesen illenek a világ legvakmerőbb csapatára, az űrutazásra vállalkozókra is. Olyan korban ültek be az űrhajók kabinjaiba, amire utólag azt mondták a tervezőmérnökök: ma már nem vállalnánk akkora kockázatot… Nem csak a repülés törvényeit írták vérrel, de az űrhajózásét is. Ahogy a Kreml falában is ott vannak az életüket vesztett kozmonauták nevei, az arlingtoni katonai temetőben a sírkövek között is van két emlékmű, a Challenger és a Columbia katasztrófájában elhunyt asztronauták neveivel.
A Luftwaffe szellemei
Varga Csaba Béla
A második világháború után hosszú időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy kiderüljön, a Luftwaffének létezett egy olyan titkos alakulata, amelyikről a szövetségesek gyakorlatilag semmit sem tudtak. A 200. ezred szigorúan bizalmas bevetéseket hajtott végre és időnként egészen elképesztő feladatokat bíztak rájuk, például azt, hogy próbálják megölni Sztálint, a Szovjetunió első emberét.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Az év vége közeledtével már senki előtt sem volt kérdéses, hogy veszteni fogunk. A katona azonban nem mérlegel, parancsot teljesít, a bajtársaival együtt harcol a hazájáért.