Archívum - 2024. október

Látványrepülés

Tőrös István

aranysas.hu

A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével. Bemutató repüléséért elnyerte a Best Solo Jet Demonstration közönségdíjat, ami nemcsak a szakma, hanem a nézők elismerését is tükrözte. Idén ismét ő tartja a hazai és nemzetközi bemutató repüléseket, ezért érdemes visszatekinteni erre az emlékezetes pillanatra. Tovább »

Happy birthday!

Horváth Viktor

aranysas.hu

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk: a Királyi Kanadai Légierő éppen ekkor 100 éves, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete 75 éves, 60 évesek a Vörös Nyilak, a Hawk, az F-16-os és a Tornado pedig éppen 50 éve repült először. Így aztán - többek között - jó karban lévő ötvenesek - azaz Héják, Sólymok, Tornádók kergették a tizenéves Villámot a brit égen. Tovább »

Típusváltás szlovák módra

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Északi szomszédunk, Szlovákia légiereje 2024. július 22-én üdvözölhette az első két, a Malacky légibázison leszálló Lockheed Martin F-16V Block 70 Viper vadászbombázó repülőgépét. A két együléses „szupersólymot” további 12 követi majd, így megújítva az ország légvédelmi képességeit - és tovább erősítve a NATO keleti határvidékét az orosz fenyegetéssel szemben.

Drogbárók ellen is harcolnak

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A dél-amerikai ország repülő haderőneméről felénk elsősorban az érdekes, elsősorban orosz eredetű géppark ugrik be. Aki kicsit tájékozottabb, talán a felkelők elleni bevetésekről és a határmenti csetepatékról is hallott már.

Kidobott tanulópénz

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Minden jel arra mutat - sajnos -, hogy sem az európai védelmi ipar, sem az EU tagállamai nem képesek tanulni a XX. század utolsó évtizedeiben elkövetett hibákból. Az összefogás helyett ismét a nemzetállami versengés, a „ki kit nyom le” és az esetleges, világpiaci közös siker helyett a kormányok számára jól kommunikálható, belpolitikai indokok játsszák ismét a főszerepet.

Flottabővítés

Filip Modrzejewski

aranysas.hu

A varsói Chopin repülőtéren néhány éve egy új merevszárnyú típus is parkol. A Learjet L75 nemcsak a hazájában, hanem az egész világon népszerűnek számít.

Jobb sorsot érdemelt volna

Toldi Miklós

aranysas.hu

Bréma hangulatos óvárosában sétálgatva, a Böttcherstraße ódon téglaépületei között egy falra felhelyezett emléktáblára lehetünk figyelmesek, melyen a következő sorok olvashatók: „1938 augusztusában a brémai Focke-Wulf üzem alkotása, a Condor megállás nélkül repült Berlin és New York között, ezzel új hidat teremtve a népek számára.” A tábla méltón emlékezik meg a repüléstörténet szempontjából fontos típusról, mely a vele szerzett tapasztalatok révén hozzájárult a világ polgári aviatikai fejlődéséhez.

Nevük áruvédjegy

Horváth Viktor

aranysas.hu

Ma már hozzászoktunk ahhoz, hogy a légiipart maroknyi óriáscég uralja, és csak néhány feltörekvő apró vállalkozás kapaszkodik utánuk a piacon. Valamikor nem így volt. Az 1960-as években kezdődött az a nagy cégösszeolvadási hullám az iparágban, ami aztán három évtizeddel később megismétlődött. Előtte számtalan vállalat volt jelen a repülőgépgyártásban. Például jó ideig önállóan a FIAT is. Fabbrica Italiana Automobili di Torino - Torinói olasz autógyár, de ha latinul mondjuk: „Fiat!”, akkor azt jelenti: Legyen! A nagy múltú cég még csak kilenc éves volt, mikor 1908-ban ketten a vezetőségből úgy határoztak, termékeikkel „kiemelkednek” a négykerekűek közül. Tehát még a hőskorban eldőlt: legyen repülőgép is!

Kiképzőből harci gépKiképzőből harci gép

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A csehszlovák Delfin oktatógép számos légierőben is komoly szolgálatot tett. Azonban nem sokan tudják, hogy voltak különleges változatai, sőt még elfogóvadászként is funkcionált.

Janus-arcú múzeum

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A krakkói egyike azoknak a fontosabb gyűjteményeknek, amelyeket egy történelmi jelentőségű város központjából is nagyon egyszerűen meg lehet közelíteni. Ha a látogató már betelt az UNESCO világörökségének részét képező óváros, vagy a Wavel megtekintésével, akkor néhány percnyi villamosozással, átszállás nélkül ott találhatja magát Európa egyik legnagyobb kollekciójánál.

A halál nem válogat

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

1918. július 14-én, a franciák legnagyobb nemzeti ünnepén hősi halált halt Chamery térségében egy amerikai pilóta. A németek odaküldtek egy járőrt, akik megvizsgálták a Nieuport 28-as maradványait és egy megdöbbentő felfedezést tettek. Az elhunyt pilóta ugyanis nem volt más, mint Quentin, vagyis a legendás Theodore Roosevelt korábbi amerikai elnök fia!

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A Dunántúlon egyre hevesebben zajlottak a harcok. A magyar csatarepülőknél és főleg a gyorsbombázóknál az üzemanyaghiány miatt csökkent a bevetések száma.