Archívum - 2011. február

A fák állva halnak meg...

Németh Zoltán

aranysas.hu

Nem nagyon értettük, de akkor már két éve álltunk a gyárudvaron, és lassan már feladtuk a reményt, hogy valaha is repülhetünk. Nagyon el voltunk keseredve, hiszen naponta láttuk, amint társaink dübörögve végigrohannak a betonon, és az ég felé emelve orrukat, meredeken száguldanak a fölfelé, vagy hirtelen eltűnnek a felhők között. Magát az érzést ismertük, hiszen miután kigurultunk a gyárból, berepültek bennünket. Ma sem feledem azt a hihetetlen izgalmat, amikor először fordultam rá a végtelennek tűnő betonpályára. Óráknak tűnt az a pár perc, amíg a pilótám minden porcikámat leellenőrzött, és végre bekapcsolta az utánégetőimet. Tovább »

Férfikönnyek

Tőrös István

aranysas.hu

A repülőgép-vezetők - talán foglalkozási ártalomként - nem egy sírós fajta. Számukra az élet, a halál, a repülés, dicséret, fenyítés a mindennapok olyan velejárója, amit el kell viselni. Így aztán nekünk - a katonai repülés perifériáján élőknek - adatik meg, hogy ebbe a férfias világba megpróbáljunk érzéseket becsempészni. Megfoghatatlan rajongás ez, hiszen tudjuk, ha néhány röpke óra erejéig el is juthatunk egy hátsó kabinban a felhőkergetők világába, ez a világ az övék, nekünk csak a rácsodálkozás marad. Tovább »

Mindenki másképp csinálja

Kővári László

aranysas.hu

2010 végén a világ több, egymástól távol eső helyén került sor régóta üzemelő harcirepülőgép-típusok kivonására. Az ilyen eseményeket kevés kivételtől eltekintve mindenhol illő módon megünneplik, hiszen az adott hadsereg egy olyan fegyverrendszertől búcsúzik, amely évtizedeken keresztül biztosította az ország védelmét. Különösen fájó dolog ez azok számára, akik mindennapi munkájuk kapcsán kerültek közel a repülőgépekhez. Az elválás fájdalmát enyhíti, ha időben rendelkezésre áll a váltó típus, amely egyben stabil jövőképet is biztosít a pilóta és műszaki állomány számára.

Hiába szólt a vészjelző...

Kővári László

aranysas.hu

Az amerikai McDonnell Douglas annak idején főként a világszínvonalat diktáló vadász- és vadászbombázó gépek kifejlesztéséről volt híres. A cég a Boeing mellett sikeres utasszállítókat is tervezett, a kilencvenes évek elején viszont egy új területen alkotott maradandót.

Veszélyes légtér

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A közép-ázsiai országban a helikopterek üzemeltetése közben sok baleset, katasztrófa történt eddig. Ezek mellett azonban a tálibok is számos gépet lőttek le vagy rongáltak meg. Az ellenséges tevékenység fokozódására még inkább számítani kell a jövőben.

Ötödik osztályba léphet

Kővári László

aranysas.hu

2010 decemberének utolsó napjaiban érdekes képek járták be az internet repüléssel foglalkozó oldalait. Kínában nyilvánosságra kerültek az első fotók a 2003 óta fejlesztett ötödik generációs többfeladatú harci gép prototípusáról. A legtöbb forrás J-20-asként említi, bár a hivatalos jelölés nem ismert, a következőkben mi is ezt alkalmazzuk.

Farkasszemet nézve

Deák Krisztián

aranysas.hu

Szép csendesen az elmúlt évized legfeszültebb helyzete alakult ki a Koreai-félszigeten. Az északi Koreai Népi Demokratikus Köztársaság és a déli Koreai Köztársaság 2010. december közepére torkig fegyverben állva várta, mi fog történni. Persze a dolog közel sem előzmények nélküli, s cikkem írásának időpontjában korántsem biztos, hogy az események a lap megjelenéséig biztosan békés mederben folynak tovább.

Szuperszonikus Sütemény

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Spanyolország egyike annak a nagyon kevés államnak, amelynek légiereje négy hangsebesség feletti típust is hadrendben tart. A haderő gerincét az F-18-as "Bizcochok" - azaz Sütemények alkotják, ezt a típust repüli a Torrejónban állomásozó 12. vadászrepülő-ezred is.

Az Ancsa unokája

Kees Otten és Wim Das

aranysas.hu

A lengyel M-28-as a PZL repülőgépgyár egyik sikeres terméke. A típus azonban nem itt, hanem jóval régebben, a szovjet OKB Antonov tervezőirodában született. A koncepció sikerét bizonyítja, hogy a továbbfejlesztett változat megállja a helyét napjaink repülőgéppiacán.

Őrségváltás

Martin Scharenborg és Ramon Wenink

aranysas.hu

Svájc légiereje 46 év és nem kevesebb mint 300 ezer repült órát követően kivonta állományából a francia Alouette III-as (Madárka) könnyűhelikoptert, amelynek búcsúztatóját 2010. december 10-én tartották az Alpnach légibázison. Az öreg típus nem utód nélkül tűnik el, helyette a korszerű Eurocopter EC635-ös állt szolgálatba.

Az óceánrepülés fenegyereke

Horváth Zoltán

aranysas.hu

"A dublini repülőtéren álló, olajjal összefröcskölt motorburkolatú, törékeny gépet nézve számomra már a felszállás is hallatlan vakmerőségnek tűnt vele, nemhogy nekivágni az Atlanti-óceánnak. A 31 esztendős pilóta saját kezűleg építette át erre az útra, valahogy úgy, ahogy egy kamasz rollert fabrikál szappanosládából meg két régi görkorcsolyából. És úgy is nézett ki! A vászonborítást foltozások csúfították, az ajtót pedig, amely mögött 28 órát és 13 percet kuporgott, bálázódrót rögzítette. Ráadásul az egyik póttartálytól előre nem látott, a másiktól hátradőlni nem tudott. Ezért előregörnyedve ült a jó 4000 km-es úton, miközben lábai többször kaptak görcsöt a szűk helyen" - írta az újdonsült óceánrepülőről és megviselt madaráról az egyik tudósító 1938. július 19-én.

Katonaévek IV.

Magó Károly

aranysas.hu

Pálóc légterében repült az 1/1. Íjász század, amikor a szlovák repülőgépek megtámadták...

Volt egyszer egy PG... II.

Kővári László

aranysas.hu

A hatvanas-hetvenes években a légierővel, a harci repülőgépekkel kapcsolatos információk nem voltak elérhetők, csak azon kevesek számára, akik munkájuk kapcsán kerültek kapcsolatba a témával. Évente egyszer, augusztus 20-án a Parlament előtti Duna-szakaszon láthatta a nagyközönség a hadsereg és a légierő néhány egységét a szokásos légi és vízi parádén.

Félresikerült kistesók

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Nagy-Britannia jól ismert repülőgépgyárának neve hallatán mindenki előtt a II. világháború egyik legsikeresebb vadászgépének képe jelenik meg. A Spitfire sugárhajtású utódaira azonban ma már csak kevesen emlékeznek. Sem a Királyi Haditengerészet által üzemeltetett Attacker, sem pedig a Királyi Légierő szolgálatába lépett Swift nem hagyott mély nyomot a repülésrajongók emlékezetében, pedig döntöttek rekordokat, és akadt jó pár különlegességük.

Embervadászat III.

Zsig Zoltán

aranysas.hu

1993. október 3-án a ranger harccsoport helikopteres kirakással egy fogolyejtő hadművelet kezdett Mogadishuban. Szinte azonnal vad tűzharcba keveredtek a békefenntartókkal szemben álló Mohammed Aidid hadúr támogatóival. A célszemélyeket elfogták, azonban egy fő megsérült a helikopterből való lecsúszás közben.

Túl a hetedik X-en! II.

Magó Károly

aranysas.hu

Mindössze három olyan katonai repülőtér van Magyarországon, ahol a második világháború idején és napjainkban is katonai repülőgépek szolgálnak. Az egyik ilyen a Holt-Tisza partján fekszik, Szandaszőlősön.

Tűzbe boruló égbolt I.

Diószegi Dusán

aranysas.hu

A délkelet-ázsiai térségben az 1964 és 1967 közti években az Amerikai Egyesült Államok harccselekményekben részt vevő légierői gyakorlatilag megháromszorozták a térségben jelen lévő merev- és forgószárnyú repülőeszközök számát. Az 1964 és 1973 közti időszakban Észak-Vietnamban kijelölt célpontokra 6,2 millió tonna légibomba, rakéta és egyéb támadóeszköz hullott. Ez a döbbenetes mennyiség 1,2 millió tonnával több, mint a második világháborúban az összes harcoló fél által repülőről bevetett támadóeszköz!

Hazai felszállópályán XIII.

Varga "Tömör" Imre

aranysas.hu

A hetvenes években MiG-21-es típussal vettem már részt ilyen lengyelországi lövészeten, akkor már részletesen kidolgoztam az átrepülés rendjét, így most sem okozott különösebb problémát.